fallback

Най-продаваната кола в света: тестваме Tesla Model Y

Революция или масова психоза: най-после ще видим на какво се дължи успехът на най-популярния електромобил (ВИДЕО)

Днес сме в абсолютната десетка на актуалните събития, защото тестваме най-продаваната кола в света от началото на 2023 година. Тя не е Ford F-150, или Toyota Corolla, или Peugeot 208, или Volkswagen Golf, както бихте очаквали. Най-продаваната кола в света е тази - Tesla Model Y.                       Още един факт прави днешния ни тест доста необичаен. Обикновено получаваме тестовите коли от вносители и дилъри - като цяло чудесни хора, но понякога твърде чувствителни. Налага се да сме дипломатични, когато искаме все пак да критикуваме продуктите им.

Но Tesla няма дилър в България. Тази кола ни е дадена не от вносител, а от нашия приятел Венци, който е обещал да не се сърди, каквото и да кажем за нея. А имаме предчувствие, че ще искаме да кажем лоши неща.                    Първият ни контакт с Tesla беше преди повече от пет години, с тогавашния Model S. И до ден-днешен това си остава най-голямото разочарование, което сме изпитвали от нов автомобил. Ранният Model S ни се стори не само видимо зле направен и с безкрайно много дефекти в сглобката и в интериора, но и доста потискащ за каране.                      Комбинацията от хаотичен волан, непредсказуеми спирачки и огромна маса биха отчаяли всеки, освен най-закоравелия Мъск фанатик. А към това трябва да добавим и цената на Model S - надхвърляща доста от най-добрите премиум модели на Европа.

За щастие обаче бързо се убеждаваме, че Tesla Model Y няма нищо общо с това.                     Ако не беше родството в дизайна, дори не бихме повярвали, че това е кола на същата марка. Model Y ползва архитектурата на Model 3, която е с цяло десетилетие по-съвременна от тази на стария Model S. Заради по-ниския си център на тежестта, Model 3 е по-директен в завоите и с мъничко по-комфортно окачване. Но и Y не предизвиква никакви сериозни възражения като пътно поведение.

Това е удобна, предсказуема и даже, на моменти, забавна за каране кола. А и с цената нещата вече стоят доста по-добре.                        Цената се колебае в зависимиост от отделните пазари, но като цяло в Европа Model Y започва от около 45,000 евро след последното намаляване на цените. Но това е за базовия вариант само със задно предаване.                       Ние обаче тестваме варианта Long Range с два електромотора и с цена около 54,000 евро. За 60,000 евро можете да имате и върховия Performance модел, с повече мощност и със специален режим на писта. Но най-добре си спестете шестте хилядарки разлика, защото това определено не е кола за писта.     

Tesla Model Y Long Range

384 к. с.  максимална мощност

5.0 секунди 0-100 км/ч

217 км/ч максимална скорост

Българските клиенти за момента могат да си поръчат Tesla от Австрия или от Германия. А обслужването след това става в Букурещ, Будапеща или Атина - която дестинация ви харесва повече. Добрата новина е, че не се налага кой знае какво обслужване. Няма годишна смяна на масло, а заради системата за рекуперация и спирачките се износват в пъти по-бавно, отколкото на бензинова кола. Tesla препоръчва единствено проверка на спирачна течност и на филтъра на климатика на всеки две години. И услужливо ви дава упътване как да го направите сами, ако искате.                       Максималният пробег според официалните WLTP тестове е 530 км за версията Long Range. В истинския живот, извънградско и с доста голям процент магистрала, спокойно можете да разчитате на поне 400 км. Което е много добър показател.

След цял ден каране ние изминахме 217 километра с точно 40 киловатчаса енергия. Това прави среден разход около 18 киловатчаса за 100 километра - завидно малко на фона на това, което ни даде Mercedes EQC например.                          Model Y Long Range има два електромотора с постоянен магнит, по един на всяка ос, които осигуряват задвижване на четирите колела и 384 конски сили максимална мощност.

Ускорението от място до 100 км/ч отнема точно 5 секунди - колкото в миналото постигаха суперколи като Ferrari 512 или Honda NSX. Максималната скорост е 217 километра в час. Но колкото по-бързо карате, толкова по-дълго ще зареждате.                      Батерията е с използваем капацитет 75 киловатчаса и може да се зарежда при 250 киловата - ако намерите такава станция, за половин час можете да добавите над 300 километра обхват.

В Америка най-големият плюс на този автомобил е зарядната мрежа на Теsla. В България все още има станции само в София и Пловдив, но пък за сметка на това са напълно безплатни за момента.

От времето на стария Model S доста се е променило и качеството на изработка. Не бихме го сравнили с германски или японски премиум модел. Но вече е напълно на нивото на масовите марки, вместо да изглежда като училищен проект по трудово.

Интериорът е изчистен, удобен и - най-вече - просторен. Задната седалка спокойно може да помести трима с габаритите на оператора Данчо. Багажникът събира 854 литра - повече от почти всеки друг в този клас.                          А освен него имате и прословутия frunk, или преден багажник. В него можете да си държите инструментите, кабелите за зареждане и дори, в извънредни случаи, цял свински крак - с извинение към веганите сред нашите читатели.

Най-големият минус - или най-големият плюс, зависи кого попитате - е, че в интериора няма да откриете нищо, освен големия таблет. Няма даже отделен скоростомер, или каквито и да е други прибори.                         Някой убеден минималист ще ви каже колко напредничаво и елегантно е това. Грубата истина е, че така Tesla просто пести пари, и си увеличава печалбата. В някои случаи това решение е даже опасно - когато се наложи да си настройваш чистачките, докато караш, например. В други е просто досадно - примерно трябва да ползваш таблета всеки път, когато искаш да отвориш жабката. Или да настроиш климатика. От друга страна, настройките за климатика са толкова лесни и толкова гъвкави, че ще простим принудата. А и се предполага, че сложните електронни асистенти ще ви опазят от беди, докато ровите из менюта и подменюта.

Освен това в този таблет са съсредоточени развлекателните функции. А при Tesla те са повече от която и да е друга марка. Можете да играете шах. Табла. Маджонг. Судоку. И по-сериозни видеоигри, естествено. За която цел имаме и джойстик.                        Имате също така различни стрийминг услуги, можете да слушате музика, можете даже, в пристъп на неудържим нарцисизъм, да гледате самия себе си в YouTube.

Има и всякакви други забавления, насочени основно към лица на възраст между 2 и 8 години. Като например електронния еквивалент на пърдяща възглавничка, който можете да поставяте на различни места в салона и за който можете да избирате от падащото меню между цели осем различни ефекта: "скучна" пръдня, "истинска", "налудничава"...                          Имате дори възможност да качите какъвто си поискате звук за клаксона. Което веднага ни даде някои нездрави идеи. Добре, че повечето собственици на Tesla в България явно са по-възпитани хора. И че впоследствие компанията въведе някои ограничения.                       Старата Tesla Model S беше автомобил като никой друг. Model Y вече не е. Да, в някои отношения е скандално инфантилен. В други е чудесно обмислен и интелигентен. Но при всички случаи вече е съвсем нормален, практичен избор за превозно средство. А не просто моден символ.          Още снимки от теста на Tesla Model Y вижте в ГАЛЕРИЯТА:

          

fallback
  • #54
    Бай Коста ( преди 4 месеца )
    Цената се колебае в зависимиост от отделните пазари, но като цяло в Европа Model Y започва от около 45,000 евро след последното намаляване на цените. Но това е за базовия вариант само със задно предаване. Наистина ли ще ги дадете?
  • #53
    анонимен ( преди 10 месеца )
    "Като например електронния еквивалент на пърдяща възглавничка, който можете да поставяте на различни места в салона и за който можете да избирате от падащото меню между цели осем различни ефекта: "скучна" пръдня, "истинска", "налудничава"..." - Ужас ...
  • #52
    анонимен ( преди 10 месеца )
    X трябваше да го пропуснат и да псунат У ...
  • #51
    до 51 ( преди 10 месеца )
    "Твоя" в някой сайт-менте като EV data ли го прочете? Щото Лонг Рейндж е 384 коня, а Пърформънс е 456 :D
  • #50
    Тузара ( преди 10 месеца )
    До 47: ти кога ги тества двата един зад друг по баирите Бистрица, Железница, че знаеш, че и обиждаш на всичко отгоре?! Всичко на пазара дава разход колкото Model Y с каравана. Нищо не може да стигне Тесла по разход+параметри+цена. Н.И.Щ.О
  • #49
    фф ( преди 10 месеца )
    Не знам какъв модел Y LR сте тествали - моя има 514 к.с.
  • #48
    до 40 ( преди 10 месеца )
    Ти да не онзи, който твърдеше, че Тойотка продавала 20 млн. хибрида на година? А те били всички продадени бройки за последните 20 г., което прави под 7% от годишните продажби. Сега пък Королата продавала 11 млн. при 10 млн. продажби на всички модели. Тази математика децата я учат в първи клас, бе, момченце румено.
  • #47
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Откъм технологии не знам, вероятно е много напред, но за дизайн определено изостава сериозно!
  • #46
    До 47 ( преди 10 месеца )
    А като размер кой е по-голям? Защо от РАМ сами дават разход 29kWh/100км без никой да ги пита? Защо не дадоха 1000км пробег
  • #45
    до измекяр 46 ( преди 10 месеца )
    И как според теб теслЪта ще минава повече от Рам като тежи колкото него батерията е с по малък капацитет а коефициента на въздушно съпротивление е дори по голям Ти си неграмотен бе момче
fallback
Последни