fallback

Най-продаваната кола в света: тестваме Tesla Model Y

Революция или масова психоза: най-после ще видим на какво се дължи успехът на най-популярния електромобил (ВИДЕО)

Днес сме в абсолютната десетка на актуалните събития, защото тестваме най-продаваната кола в света от началото на 2023 година. Тя не е Ford F-150, или Toyota Corolla, или Peugeot 208, или Volkswagen Golf, както бихте очаквали. Най-продаваната кола в света е тази - Tesla Model Y.                       Още един факт прави днешния ни тест доста необичаен. Обикновено получаваме тестовите коли от вносители и дилъри - като цяло чудесни хора, но понякога твърде чувствителни. Налага се да сме дипломатични, когато искаме все пак да критикуваме продуктите им.

Но Tesla няма дилър в България. Тази кола ни е дадена не от вносител, а от нашия приятел Венци, който е обещал да не се сърди, каквото и да кажем за нея. А имаме предчувствие, че ще искаме да кажем лоши неща.                    Първият ни контакт с Tesla беше преди повече от пет години, с тогавашния Model S. И до ден-днешен това си остава най-голямото разочарование, което сме изпитвали от нов автомобил. Ранният Model S ни се стори не само видимо зле направен и с безкрайно много дефекти в сглобката и в интериора, но и доста потискащ за каране.                      Комбинацията от хаотичен волан, непредсказуеми спирачки и огромна маса биха отчаяли всеки, освен най-закоравелия Мъск фанатик. А към това трябва да добавим и цената на Model S - надхвърляща доста от най-добрите премиум модели на Европа.

За щастие обаче бързо се убеждаваме, че Tesla Model Y няма нищо общо с това.                     Ако не беше родството в дизайна, дори не бихме повярвали, че това е кола на същата марка. Model Y ползва архитектурата на Model 3, която е с цяло десетилетие по-съвременна от тази на стария Model S. Заради по-ниския си център на тежестта, Model 3 е по-директен в завоите и с мъничко по-комфортно окачване. Но и Y не предизвиква никакви сериозни възражения като пътно поведение.

Това е удобна, предсказуема и даже, на моменти, забавна за каране кола. А и с цената нещата вече стоят доста по-добре.                        Цената се колебае в зависимиост от отделните пазари, но като цяло в Европа Model Y започва от около 45,000 евро след последното намаляване на цените. Но това е за базовия вариант само със задно предаване.                       Ние обаче тестваме варианта Long Range с два електромотора и с цена около 54,000 евро. За 60,000 евро можете да имате и върховия Performance модел, с повече мощност и със специален режим на писта. Но най-добре си спестете шестте хилядарки разлика, защото това определено не е кола за писта.     

Tesla Model Y Long Range

384 к. с.  максимална мощност

5.0 секунди 0-100 км/ч

217 км/ч максимална скорост

Българските клиенти за момента могат да си поръчат Tesla от Австрия или от Германия. А обслужването след това става в Букурещ, Будапеща или Атина - която дестинация ви харесва повече. Добрата новина е, че не се налага кой знае какво обслужване. Няма годишна смяна на масло, а заради системата за рекуперация и спирачките се износват в пъти по-бавно, отколкото на бензинова кола. Tesla препоръчва единствено проверка на спирачна течност и на филтъра на климатика на всеки две години. И услужливо ви дава упътване как да го направите сами, ако искате.                       Максималният пробег според официалните WLTP тестове е 530 км за версията Long Range. В истинския живот, извънградско и с доста голям процент магистрала, спокойно можете да разчитате на поне 400 км. Което е много добър показател.

След цял ден каране ние изминахме 217 километра с точно 40 киловатчаса енергия. Това прави среден разход около 18 киловатчаса за 100 километра - завидно малко на фона на това, което ни даде Mercedes EQC например.                          Model Y Long Range има два електромотора с постоянен магнит, по един на всяка ос, които осигуряват задвижване на четирите колела и 384 конски сили максимална мощност.

Ускорението от място до 100 км/ч отнема точно 5 секунди - колкото в миналото постигаха суперколи като Ferrari 512 или Honda NSX. Максималната скорост е 217 километра в час. Но колкото по-бързо карате, толкова по-дълго ще зареждате.                      Батерията е с използваем капацитет 75 киловатчаса и може да се зарежда при 250 киловата - ако намерите такава станция, за половин час можете да добавите над 300 километра обхват.

В Америка най-големият плюс на този автомобил е зарядната мрежа на Теsla. В България все още има станции само в София и Пловдив, но пък за сметка на това са напълно безплатни за момента.

От времето на стария Model S доста се е променило и качеството на изработка. Не бихме го сравнили с германски или японски премиум модел. Но вече е напълно на нивото на масовите марки, вместо да изглежда като училищен проект по трудово.

Интериорът е изчистен, удобен и - най-вече - просторен. Задната седалка спокойно може да помести трима с габаритите на оператора Данчо. Багажникът събира 854 литра - повече от почти всеки друг в този клас.                          А освен него имате и прословутия frunk, или преден багажник. В него можете да си държите инструментите, кабелите за зареждане и дори, в извънредни случаи, цял свински крак - с извинение към веганите сред нашите читатели.

Най-големият минус - или най-големият плюс, зависи кого попитате - е, че в интериора няма да откриете нищо, освен големия таблет. Няма даже отделен скоростомер, или каквито и да е други прибори.                         Някой убеден минималист ще ви каже колко напредничаво и елегантно е това. Грубата истина е, че така Tesla просто пести пари, и си увеличава печалбата. В някои случаи това решение е даже опасно - когато се наложи да си настройваш чистачките, докато караш, например. В други е просто досадно - примерно трябва да ползваш таблета всеки път, когато искаш да отвориш жабката. Или да настроиш климатика. От друга страна, настройките за климатика са толкова лесни и толкова гъвкави, че ще простим принудата. А и се предполага, че сложните електронни асистенти ще ви опазят от беди, докато ровите из менюта и подменюта.

Освен това в този таблет са съсредоточени развлекателните функции. А при Tesla те са повече от която и да е друга марка. Можете да играете шах. Табла. Маджонг. Судоку. И по-сериозни видеоигри, естествено. За която цел имаме и джойстик.                        Имате също така различни стрийминг услуги, можете да слушате музика, можете даже, в пристъп на неудържим нарцисизъм, да гледате самия себе си в YouTube.

Има и всякакви други забавления, насочени основно към лица на възраст между 2 и 8 години. Като например електронния еквивалент на пърдяща възглавничка, който можете да поставяте на различни места в салона и за който можете да избирате от падащото меню между цели осем различни ефекта: "скучна" пръдня, "истинска", "налудничава"...                          Имате дори възможност да качите какъвто си поискате звук за клаксона. Което веднага ни даде някои нездрави идеи. Добре, че повечето собственици на Tesla в България явно са по-възпитани хора. И че впоследствие компанията въведе някои ограничения.                       Старата Tesla Model S беше автомобил като никой друг. Model Y вече не е. Да, в някои отношения е скандално инфантилен. В други е чудесно обмислен и интелигентен. Но при всички случаи вече е съвсем нормален, практичен избор за превозно средство. А не просто моден символ.          Още снимки от теста на Tesla Model Y вижте в ГАЛЕРИЯТА:

          

fallback
  • #34
    До долния ( преди 1 година )
    Не се правя на интересен на теб просто не ти харесват фактите.Ето официалните факти са следните коефициент на въздушно съпротивление на Рам 1500 0.36 на ТеслЪ Сайбертраш 0.39 А ти спориш пристрастно въптеки цифрите е ми със сигурност си обратното на умен теслърастКи сектант такъв
  • #33
    До 35 ( преди 1 година )
    Какво се правиш на интересен. Дори производителя дава на този РАМ 800 км от 230 киловатчаса батерия, което е 29 киловат часа на 100 км пробег при идеални условия, каквито както знаеш никой не постига в реалността. За пикапа на тесла дават също 800 км, но само със 150 киловатчаса, което е разход 19 киловатчаса на 100 км, които също ще са трудно достижими в реалността. На практика и двата пикапа ще минават средно по 600 км. Но тесла ще ги зарежда за 15 минути, а РАМ за около час.
  • #32
    До долния ( преди 1 година )
    И колко е коефициента на въздушно съпротивление на сайбертррка никога не е изследвано ама било по добро ама сравнено с какво или ти го мериш тоя коефициент не в тунел а на око.Сайбертррка има малък товарен отсег в който почти нищо полезно не се побира
  • #31
    анонимен ( преди 1 година )
    Как точно спорите за продукти, които още не са на пазара? За момента можем да заявим единствено следното: първо, Стелантис до момента не е показвала ел. технология, която да е дори близо до ефективността на Тесла. Второ, Сайбъртрък със сигурност има много по-събра аеродинамика от Ф150, Хъмър, РАМ или Шеви. Няма да се учудя, ако Теслата покаже двойна ефективност на тези тухли.
  • #30
    анонимен ( преди 1 година )
    Какви факти бе долен? Фактите са, че RAM с 230 киловатчаса батерия, му дават да измине точно колкото пикапа на тесла със 150 киловатачаса батерия. За какви съотношения тегло капацитет въобще говориш? RAM ще е много по-голям пикап който изминава много по-малко километри, може да товари по-малко килограми и да дърпа по-малко товари, но за сметка на това ще е много по-маломощен от cybertruck. Какви точно са му предимствата освен външния вид? Само това последното ще му помогне.
  • #29
    ss ( преди 1 година )
    Между другото, български журналисти така и не се научиха да правят автомобилни предавания..Хвалби, хвалби и пак хвалби..Най-много да кажат, че колата е скъпичка( ама все пак цената бива) и че разходът не отговаря на данните на производитяля( нещо, което и без това знаят и децата)..Ама, който плаща. той казва какво да се говори и пише..Ако много вземат да намират кусури, няма да им денги и няма да им дават коли за тестове...
  • #28
    До долния ( преди 1 година )
    Факта че най доброто съотношение капаситет тегло на автомобила е за новият РАМ.229квтч капаситет на батерията към ту 3 тона има по добро съотношение от Тесла модел ес и дори Люсид Еър а това значи само едно нещо пробег над 1000км с едно зареждане е абсолютно гърантиран
  • #27
    анонимен ( преди 1 година )
    То пък защото досега не продаваните автомобили в света се са били най-безшумните? Самият факт че толкова скъп автомобил става най-продавания автомобил в света, говори че има защо да бъде така.
  • #26
    до #21 ( преди 1 година )
    Задният багажник наистина е водещ в сегмента, и то с много. Но също така е истина, че немалка част от него е под кората, което ограничава ползата му за огромни предмети. Но дори и горната част е водеща в сегмента.
  • #25
    анонимен ( преди 1 година )
    Модел 3 беше шумен, но Модел Y е съвсем друга бира. Мнооого по-тих е, както и окачването е несравнимо по-комфортно. Всъщност мога да кажа, че окачването не отстъпва на немците. Въобще, колата е почти перфектна. Само липсата на физически бутони е известен проблем, но не толкова голям, като при н други марки, защото екранът е хиперудобен.
fallback
Последни