Споровете относно забраната на продажбата на нови автомобили с бензинови и дизелови двигатели в ЕС след 2035 г. продължават месеци, след като тя беше подкрепена от европейския парламент. Сега той ще бъде пренесен в съда, става ясно от изявление на министъра на околната среда и климата на Полша – Анна Москова, съобщава Reuters.
Полша е една от държавите, които не подкрепят решението и ще го атакува в съда на ЕС. „Не сме съгласни с този и с други документи от пакета Fit for 55. Ще се обърнем към Съда на Европейския съюз и се надяваме че други страни ще се присъединят към нас", заяви Москова.
Още няколко държави – Румъния, Германия и Италия, също се противопоставиха на политиките на Брюксел, предвиждащи преминаване изцяло към електричество през 2035 г. Берлин обаче може и да не се присъедини към протеста, след като постигна своята цел – да бъде направено изключение за синтетични горива (e-Fuels), които се считат за неутрални от климатична гледна точка.
Споразумението предвижда изпълнителната власт на ЕС да представи предложение за отпадане на забраната за продажба на двигатели с вътрешно горене, които използват синтетични горива. Германският министър на транспорта Фолкер Висинг обаче протестира, че Брюксел все още не е спазил пакта.
„Изявлението на Комисията и последващите стъпки бяха задължителна предпоставка за одобрението на Германия за преразглеждането на регламента. Очакваме обявените от Комисията стъпки да бъдат приложени своевременно“, коментира Висинт, цитиран от FAZ.
От Брюксел отговориха, че текстът на споразумението е трябвало да бъде готов още на 4 май, но се е забавил поради „технически проблеми“. Идеята е той да бъде представен в завършен вид до края на месеца.