По света със сигурност има по-големи автомобилни колекции (тази на султана на Бруней наброява над 7,000 коли). Определено има и по-скъпи автомобилни колекции. Но тази, която нидерландската аукционна къща Gallery Aaldering разпродава на търг до 7 юни, е може би най-удивителната от всички. И най-мистериозната.
Тази Lancia Aurelia B24 Spider е толкова рядка, че според експерти цената й на търга може да достигне 2.5 млн. евро
Неин създател е човек, за когото е известна единствено фамилията - Палмен. Сбирката се помещава в два склада и една изоставена църква, и първите експерти, които надникнали в нея след смъртта на собственика, останали втрещени. В колекцията на Палмен има над 230 автомобила - от над стогодишни триколки до изумително редки модели на Lancia, Alfa Romeo, Rolls-Royce, Facel и така нататък.
Според оскъдната информация, която имат право да оповестят от Aaldering, Палмен е бил на практика отшелник, който разполагал с доста средства покрай умелите си инвестиции в имоти, и ги влагал почти изцяло в автомобилите си. Характерът на сбирката издава човек със задълбочени познания, който не робува само на актуалната колекционерска мода и на гръмките имена. Сред 230-те автомобила има множество, които са неизвестни за широката публика, но са играли важна роля в историята на автомобила. С изключение на шепа коли, оставени навън на стихиите, останалите екземпляри са съхранявани старателно, поне докато собственикът им е бил жив. Днес са потънали в прах, но иначе са в много добра кондиция.
"Едва ли някога отново ще попаднете на подобна колекция - в такова количество и в такова състояние", коментира пред Reuters Ханс ван дер Плюйм от Classic Car Auctions, която провежда онлайн търга.
Аукционът вече върви онлайн на сайта на Classic Car Auctions и цените за някои от автомобилите все още са приятно ниски - но до края на трите лота остават между 8 и 10 дни.
Някои от най-интересните коли в колекцията Palmen (ГАЛЕРИЯ):
Година: 1972
Абсолютният връх - и фаталната стъпка - за Citroen през 70-те години. SM е замислен като луксозен модел, едно стъпало над легендарния DS, и е пълен с футуристични решения. Но френското законодателство затруднява домашните продажби, а износът за Америка е саботиран всячески от американските власти, които се заяждат дори с неща като затворените зад стъклен капак фарове, и настояват за преработка. Накрая проектът се оказва толкова скъп, че окончателно тласка Citroen към банкрут и поглъщане от конкурента Peugeot.
Този конкретен автомобил е именно от преработената американска серия. Задвижва се от 2.7-литров V6 от Maserati (по онова време - собственост на Citroen), развива 170 конски сили и 220 км/ч максимална скорост. Изминал е 34,000 мили.