Световният пазар на нови автомобили се е свил с 2% през 2022 година и достига 79.4 милиона бройки по данни на анализаторите на JATO Dynamics. Това е много далеч от положението в средата на миналото десетилетие, когато продажбите гонеха 90 милиона автомобила. Но ако се съди по финансовите резултати на производителите, почти никой от тях не тъгува по "доброто старо време".
Въпреки свиването на продажбите, почти всички компании в сектора отчитат растящи или рекордни печалби през 2022, резултат най-вече на осезаемо повишените цени.
Ежегодното проучване на Automedia.bg показва, че за втора година поред Toyota не е най-печелившата автомобилна компания в света. Всъщност сега японците се смъкват чак на трето място, изпреварени от две европейски компании. За пръв път сред големите печалби се намърдва и Tesla. За сметка на това два от китайските й конкуренти в сегмента на електромобилите се оказват на другия полюс, при най-големите загуби. Донякъде изненадващо компания там им прави Ford.
Най-губещите и най-печелившите компании (ГАЛЕРИЯ):
Поредица от силни години за двата корейски гиганта. При Kia оборотът е пораснал от около 70 трилиона вона през 2021 до над 86.5 трилиона през 2022. Глобалните продажби достигат рекордните 2.9 милиона автомобила, като марката прогнозира 3.2 милиона през 2023 година. През 2022 най-продаваните модели са били Sportage - 452,068 бройки, Seltos - 310,418, и Sorento - 222,570.
Приходи: 59.574 млрд. евро
Нетна печалба: 3.709 млрд. евро
Печалба на акция: 9.29 евро
Продажби: 2.903 млн. автомобила