Световният пазар на нови автомобили се е свил с 2% през 2022 година и достига 79.4 милиона бройки по данни на анализаторите на JATO Dynamics. Това е много далеч от положението в средата на миналото десетилетие, когато продажбите гонеха 90 милиона автомобила. Но ако се съди по финансовите резултати на производителите, почти никой от тях не тъгува по "доброто старо време".
Въпреки свиването на продажбите, почти всички компании в сектора отчитат растящи или рекордни печалби през 2022, резултат най-вече на осезаемо повишените цени.
Ежегодното проучване на Automedia.bg показва, че за втора година поред Toyota не е най-печелившата автомобилна компания в света. Всъщност сега японците се смъкват чак на трето място, изпреварени от две европейски компании. За пръв път сред големите печалби се намърдва и Tesla. За сметка на това два от китайските й конкуренти в сегмента на електромобилите се оказват на другия полюс, при най-големите загуби. Донякъде изненадващо компания там им прави Ford.
Най-губещите и най-печелившите компании (ГАЛЕРИЯ):
Свободното пропадане, започнало с вътрешния заговор срещу бившия шеф Карлос Гон, най-после изглежда овладяно. Годишният отчет за фискалната 2023, която приключи на 31 март, още не е публикуван, но последните прогнози сочат 29% ръст в приходите. Нетната печалба намалява с 28%, но това е резултат на някои еднократни разходи. Най-големите пазари на Nissan са Северна Америка (1.06 млн. автомобила) и Китай (1.045 млн.), далеч назад са Япония (0.47 млн.) и Европа (0.315 млн.).
Приходи: 73.618 млрд. евро
Нетна печалба: 1.051 млрд. евро
Печалба на акция: 0.27 евро
Продажби: 3.4 милиона автомобила