Световният пазар на нови автомобили се е свил с 2% през 2022 година и достига 79.4 милиона бройки по данни на анализаторите на JATO Dynamics. Това е много далеч от положението в средата на миналото десетилетие, когато продажбите гонеха 90 милиона автомобила. Но ако се съди по финансовите резултати на производителите, почти никой от тях не тъгува по "доброто старо време".
Въпреки свиването на продажбите, почти всички компании в сектора отчитат растящи или рекордни печалби през 2022, резултат най-вече на осезаемо повишените цени.
Ежегодното проучване на Automedia.bg показва, че за втора година поред Toyota не е най-печелившата автомобилна компания в света. Всъщност сега японците се смъкват чак на трето място, изпреварени от две европейски компании. За пръв път сред големите печалби се намърдва и Tesla. За сметка на това два от китайските й конкуренти в сегмента на електромобилите се оказват на другия полюс, при най-големите загуби. Донякъде изненадващо компания там им прави Ford.
Най-губещите и най-печелившите компании (ГАЛЕРИЯ):
Баварците не само убедително си върнаха първото място в премиум сегмента (Меrcedes ги изпреварва, само ако сметнем и вановете), но и за пръв път в историята излизат на върха като най-печелившата автомобилна компания на планетата. Ръстът в приходите им е 28% спрямо 2021, в печалбата - цели 49% (при марж в автомобилния сегмент от 8.6%). Заслуга за рекордния резултат има и един еднократен ефект, свързан с преструктурирането на китайския джойнт-венчър с Brilliance. Баварците са продали почти 203,000 мотоциклета през 2022, и 2.399 милиона автомобила. Делът на електромобилите расте до 18%.
Приходи: 142.61 млрд. евро
Нетна печалба: 18.582 млрд. евро
Печалба на акция: 27.31 евро
Продажби: 2,399,632 автомобила