Световният пазар на нови автомобили се е свил с 2% през 2022 година и достига 79.4 милиона бройки по данни на анализаторите на JATO Dynamics. Това е много далеч от положението в средата на миналото десетилетие, когато продажбите гонеха 90 милиона автомобила. Но ако се съди по финансовите резултати на производителите, почти никой от тях не тъгува по "доброто старо време".
Въпреки свиването на продажбите, почти всички компании в сектора отчитат растящи или рекордни печалби през 2022, резултат най-вече на осезаемо повишените цени.
Ежегодното проучване на Automedia.bg показва, че за втора година поред Toyota не е най-печелившата автомобилна компания в света. Всъщност сега японците се смъкват чак на трето място, изпреварени от две европейски компании. За пръв път сред големите печалби се намърдва и Tesla. За сметка на това два от китайските й конкуренти в сегмента на електромобилите се оказват на другия полюс, при най-големите загуби. Донякъде изненадващо компания там им прави Ford.
Най-губещите и най-печелившите компании (ГАЛЕРИЯ):
Близо век това бе най-големият производител на автомобили в света, но след финансовата криза през 2008 GM смени радикално политиката и се отказа от всички марки и пазари, които не носеха достатъчно висока печалба. Сега компанията е едва една трета от това, което беше като производство, но пък печалбите са завидни, а маржът за 2022 достига 9.2%. Лъвският пай от приходите идва от продадените 1.1 милиона големи пикапа. Най-големият пазар е САЩ, следван от Китай - двата заедно държат 77% от доставките към края на 2022.
Приходи: 143 млрд. евро
Нетна печалба: 9.02 млрд. евро
Печалба на акция: 5.59 евро
Продажби: 3.579 млн. автомобила