fallback

Скритите рискове от революцията на електромобилите

Преди да се стигне до готов продукт, производството съвсем не е екологично

Експертите в бранша многократно подчертават положителното въздействие на електрическата мобилност върху околната среда. Това мнение е наистина оптимистично - чист въздух по улиците без автомобили с двигатели с вътрешно горене - какво по-екологично?

Ако се задълбочим във веригата на пълния цикъл - от добива на минерали до изхвърлянето на електрическата кола обаче - картината вече не е толкова радостна. И какви други рискове крие бързият преход към електрическа мобилност?

Всяка година противниците на електрическите автомобили публикуват огромни доклади, в които дават много аргументи против електрификацията. Сега анализираме един такъв доклад на американската агенция EPA и публикуваме някои точки от него.

Батериите изискват редки метали

Батериите за електрически превозни средства използват много литий, най-лекият метал. Чили произвежда най-голямото количество литий (8 800 тона годишно), други големи производители са Аржентина и Китай, а Боливия има най-големите известни находища в света. Други метали, използвани в електрическите превозни средства, са мед, кобалт, алуминий, никел и понякога манган, както и проводимия неметален графит.

Според Amnesty International нарушенията на човешките права и детският труд се използват за извличане на кобалт, материал от решаващо значение за производството на батерии за електрически превозни средства. Генералният секретар на Amnesty смята, че нищо, включително чистата околна среда, не трябва да се решава за сметка на човешките права. Друг проблем е, че миньорите получават много малко заплащане - $1 на ден.

Богати находища на кобалт има в страни като Демократична република Конго, където той се добива от миньори, много от които са жени и деца. Кобалтът е токсичен за хората и повечето от тези миньори работят с малка или никаква защита. Тъй като повече от половината кобалт в света идва от южната част на ДРК, това е сериозен риск за тези незащитени миньори. Производството на батерии за електрически превозни средства изисква до 60% от 125 000 тона кобалт, добивани годишно в света.

Рециклирането

Следващата точка е рециклирането. Според проучванията, до края на 2030 г. около 11 милиона тона използвани литиево-йонни батерии ще бъдат изхвърлени на сметищата. А в света има изключително малко фабрики, които могат да осигурят повторната употреба и рециклирането на тези батерии. Без достатъчно такива съоръжения, нарастващото използване на електрически превозни средства може да се превърне в заплаха, а не в безопасен подход.

Производството на електрически автомобили отделя повече вредни емисии

За да получите реална представа колко парникови газове се отделят по време на производството на електрическо превозно средство, трябва да погледнете как се доставят и произвеждат неговите компоненти. Суровините за производството на автомобил трябва да се добиват и този процес на добив създава много парникови газове. След това суровината трябва да бъде пречистена, преди да може да се използва, което отново води до емисии на парникови газове.

Още повече парникови газове се отделят в производствения процес. Разбира се, това важи и за производството на бензинови или дизелови автомобили. Всъщност, като се вземе предвид целия производствен процес, при производството на един бензинов или дизелов автомобил се отделят между 7 и 10 тона CO2.

Производството на електрически автомобил отделя приблизително същото количество CO2, но към това трябва да се добави и производството на батерията. Според изчисленията за всеки 1 киловатчас капацитет на батерията се отделят 150 кг CO2. За да може една електрическа кола да има приличен пробег (да речем 400 километра) между зарежданията, тя се нуждае от батерия с капацитет от поне 60 kWh.

Това означава, че при производството на електрически автомобил ще бъдат отделени още 9 тона CO2, тоест общо 16-19 тона CO2. Така че на производствен етап една електрическа кола изглежда е по-лоша за околната среда от кола с изкопаеми горива.

Дори с декарбонизацията на транспорта проучванията показват, че ще минат години, може би дори десетилетия, преди преходът към електрически превозни средства да има радикално въздействие върху околната среда. За да окажат значително въздействие върху глобалното затопляне, производителите на автомобили трябва да произведат и продадат около 100 милиона електрически коли до 2030 г.

Те са толкова зелени, колкото и техните източници на енергия

Въздействието на електрическото превозно средство върху околната среда може да бъде значително увеличено или намалено в зависимост от това как се произвежда електричеството, което зарежда батерията му. Електрическа централа, работеща с въглища, отделя 800-850 грама CO2 на kWh (последните оценки сочат, че може да е  650 грама на kWh), докато по-чистата електроцентрала, работеща с газ, отделя 350-400 грама CO2 на kWh.

При използване на възобновяеми енергийни източници като слънчеви панели или вятърни турбини се отделят около 36 g CO2 на kWh, като се вземат предвид емисиите, генерирани при производството им. Следователно, ако автомобилът се зарежда с възобновяема енергия, негативното му въздействие върху околната среда е много по-малко, отколкото ако се зарежда с електричество от въглищна централа.

fallback
  • #71
    Разбирача ( преди 1 година )
    Докато умните се наумуват, лудите се налудуват - казали старите ора. P85+ дрифт бейбе! Една пaткa мислИла, мислИла, па взела, че се хвърлИла..
  • #70
    Турбинирания ( преди 1 година )
    А сметчетата се палят от изхвърлени лаптопи и телефони, за чиито батерии ще вземеш един два лева и не можеш да си платиш дори пътят до пункта за изкупуване на скрап, а липсва и култура за изхвърлянето им на подходящи за целта места. Ти къде си изхвърляш батериите?
  • #69
    До 66 ( преди 1 година )
    Това ми прозвуча, че понеже са публикували снимка че някой уринира във фонтана в града ви, това означава че няма достатъчно тоалетни и вероятно даже няма нито една. Въпросът беше дали има достатъчно предприятия за рециклиране на батерии, а не дали всички си рециклират батериите. По твоята логика, понеже рециклирането излиза скъпо и собствениците предпочитат да ги изхвърлят на сметището вместо да вземат 5-10 000 долара, ако ги продадат или поне две-три хиляди долара, ако ги продадат за скрап.
  • #68
    Мда ( преди 1 година )
    "чист въздух в градове" ех ... ако ги сложим под похлупак - да! Защо на полюсите вали черен сняг! А, изненада, защото въздушните течения носят мръсен въздух от където си поискат! Това, че няма да виждате изгорелите газове от автомобила пред вас, ще промени само собственото ви обеждение, че въздуха е по чист!Колите са причина за 14% от замърсяването на въздуха!Вие и радиаията от Чернобил не я видяхте ... кво да правиш, глу па ***!
  • #67
    анонимен ( преди 1 година )
    Само толкова ли измислиха петроджендърите ? Слабо дрОгарЕ , много слабо ! Ама от идеално гладкия ви мозък, друго не може да излезе . Мястото на ДВГ е в музеите , И това за радост , ще стане скоро , а страдащи ще са само чаршафи и колхозници
  • #66
    Турбо ( преди 1 година )
    Щом има запалени сметища от изхвърлени батерии,значи в момента няма къде да се рециклират батерии или излиза прекалено скъпо рециклирането.Затова се избира по евтиния начин изхвърляне на сметището.Не очаквай работещи хора да ти връзват на тъпотиите и да ти отговорят цял ден.
  • #65
    До турбоантиелектрик ( преди 1 година )
    И тебе да питам, докато чакам отговора от гостенина. Това за рециклирането вярно ли е за да мога да ви копирам мненията и да ви цитирам през следващите 5 г и да ви се подигравам с вашите думи по вашите кратуни? Има ли достатъчно фабрики за рециклиране на батерии и ако няма, до 2030 наистина ли няма да могат да бъдат построени достатъчно? Чакам с нетърпение отговорите на този въпрос и от двамата. После продължавам с останалите въпроси засегнати в статията, а след това истинските факти от мен.
  • #64
    Турбо ( преди 1 година )
    Тесльо, всичко което е против електричките според теб винаги не е вярно.Друго не се очаква от електрофил теслар.
  • #63
    анонимен ( преди 1 година )
    Голям кеф ще е да издухвам електричарите на магистралата, те няма как да вдигнат 140 там, ако вдигнат ще трябва след 100 км да влизат в кокпита.
  • #62
    Хайде стига бе пак л ( преди 1 година )
    Вярно ли ще ми говориш за синтетични горива отново въпреки че ти обясних, че ако само за улавянето на въглеродния диоксид за производство на синтетично гориво за 100 км така или иначе си хабил 8 пъти повече енергия отколкото е необходима за зареждане на електромобил за 100 км. Е много по-добре да заредиш 8 автомобила направо с ток или да заредиш един а въглеродният диоксид да не го връщаш на улицата и пак ще е по-евтино и екологично отколкото да произвеждаш синтетично гориво което цапа.
fallback
Последни