fallback

Как размерът на джантите влияе на консумацията при електромобилите?

Експериментът с еднакви Tesla Model Y показа интересни резултати

Пробегът на електрическите автомобили е сред най-важните характеристики, а как размерът и видът на алуминиевите джанти влияе върху ефективността на колата, следователно и на консумацията на батерията? Отговор дава експеримент на двама опитни шофьори в Австралия - Харалд Мърфи и Роб Дийн, председател на Клуба на собствениците на Tesla в Западна Австралия (TOCWA), за който разказва TheDriven.

 

 

Двамата сядат зад волана на Tesla Model Y, които са почти идентични, като се започне с избрания вариант Performance. Двете коли са произведени през 2023 г. в завода в Шанхай, като напускат фабриката в рамките на няколко дни една след друга. И двете имат един и същи показател на батерията, като са изминали 1600 км. По време на теста двамата пилоти настройват активирания климатик на 22 градуса, налягането в гумите е еднакво, а така също и в двете коли има по двама пътници.

По време на движение автомобилите са наредени на опашка от минимум 60 м до максимум 400 м, като се редуват да водят. Освен това е решено да се карат с максимално ограничение на скоростта (110 км/ч) доколкото е възможно по протежение на пътя - магистрала в Австралия.

 

 

По време на изпитанието са изминати 272 км, но двата Tesla Model Y има само една голяма разлика - алуминиевите джанти. Единият електромобил е оборудван с 19-инчови Gemini, а другият с 21-инчови Uberturbine. Малка разлика, която обаче има много значително влияние върху консумацията на енергия.

Какво се оказва накрая? Model Y с по-големите, фабрично монтирани 21-инчови джанти Uberturbine, регистрира средна консумация от 178 Вт/ч на километър, докато този с по-малките джанти, 19-инчови Gemini и капачки на главините (придобити от нов стандартен Model Y) - 158 Вт/ч на км, което е разлика от 11 процента.

 

 

Каква е причината за тази съществена разлика? 21-цоловите джанти Uberturbine имат това, което може да се опише като „лепкави“ гуми Pirelli, пояснява изданието. Страхотни за намаляване на мощността и въртящия момент на електрическите мотори при изключително тежко шофиране, но гладни за енергия като цяло.

Гумите имат по-малко гладка повърхност и са по-грапави от външната страна, следователно са по-малко аеродинамични. От друга страна гумите, монтирани на версията с 19-инчови джанти, са с по-гладка повърхност, следователно въздушният поток може да преминава по-лесно.

 

 

fallback
  • #17
    въйй ( преди 1 година )
    а представете си ако са с нормални джанти , а не колелета за карета ?
  • #16
    анонимен ( преди 1 година )
    Има в нета калкулатор за гуми, потърси и си отговори сам.
  • #15
    Не разбирам ( преди 1 година )
    "На различни по размер джанти можеш да сложиш различни по височина гуми така че външния диаметър да е един и същ."Хайде гости не но да речем че аз не разбирам сега ти ще обясниш ли в такъв случай дали разходът на електромобила ще е един и същ след като външният диаметър на гумите е еднакъв? Знам че не можеш да отговориш и единственият ти аргумент ще е отново обида как аз нищо не разбирам за да скриеш отново своята неграмотност. Твоите отговори винаги са " аз не знам как е, но не е така"
  • #14
    Гост ( преди 1 година )
    До 10, извинявам се 8.
  • #13
    Гост ( преди 1 година )
    До 8.Спейшълиста теслю пак се из ***,разбираща по всичко.На различни по размер джанти можеш да сложиш различни по височина гуми така че външния диаметър да е един и същ.
  • #12
    popa ot razgrad ( преди 1 година )
    да откриеш нещо, за което цял свят знае от 50 години, е голям успех...
  • #11
    анонимен ( преди 1 година )
    Имам мощна кола, която фабрично излезе с 20". След като изхабих първия комплект зимни, си купих допълнителни 18" джанти за зимата. Въпреки че слагам с 2 см по-тесни гуми на тях, вече предпочитам 18-ките. Возят по-меко, не се забелязва никаква разлика в спирачния път, а управлението дори е по-добро, защото т.нар. неокачена маса на колелата е чувствително по-ниска.
  • #10
    До 8 и останалите ( преди 1 година )
    Редовно плюя по авторите на статиите, но в случая са наполовина прави и заглавието отговаря на съдържанието в статията по изключение. Дори с едни и същи гуми, по-големите джанти дават по-голям разход, защото на по-големите джанти се слагат и по-големи гуми. От друга страна сте прави, чв дори на едни и същи джанти и при един и същ размер гуми, тези с ниското съпротивление на търкаляне, ще дадат по-нисък разход от лепкавите. В случая са искали да подчертаят контраста в двете крайности при теста
  • #9
    H ( преди 1 година )
    Ох., пълна трагедия, и журналистите и сайтовете и държавата ...
  • #8
    Кълъфчо ( преди 1 година )
    какви глупости пишете бе? В тази редакция се очаква да имат технически грамотни хора.Заглавието говори за сравняване на джанти, а на финала се оказва че е заради гумите разликата?!
fallback
Последни