fallback

Прогноза: Ще оцелеят най-много 10 автомобилни компании

След 2030 бъдеще има само за онези, които продават над 3 милиона коли годишно, твърди шефът на Xpeng

През следващите години автомобилният пазар ще претърпи значителна консолидация и броят на световните производители може да бъде намален до десет. Такава прогноза изрази Браян Гу - заместник председател на борда на китайския производител на електрически превозни средства Xpeng, в интервю за Financial Times.

 

 

Според автомобилния шеф пазарът ще бъде много по-концентриран и само компании, които продават повече от 3 милиона коли годишно, ще попаднат в този списък. За сравнение - лидерът на световния пазар Toyota миналата година е продал около 10,5 милиона автомобила, Tesla - 1,3 милиона, а самата Xpeng - само 120 700.

Донякъде песимистичната прогноза идва в труден момент за Xpeng, след като през първото тримесечие на тази година продажбите на компанията се свиха с 50 процента и се нарежда на 12-о място по обем на доставките само сред китайските фирми.

 

 

Xpeng беше засегната от затрудненията на пазара в Китай, както и от намаленията на цените, водени от Tesla. Ценовата война оказва значителен натиск върху производителите на по-евтини автомобили в Китай, което може да помогне да се обясни мрачната представа на Гу за пазара.

Браян Гу, който преди това е бил управляващ директор на инвестиционната банка JP Morgan, вярва, че само тези китайски компании, които продават повече от половината от колите си в чужбина, ще могат да запазят място на световния пазар.

 

 

В същото време той отбеляза, че търговската война между Китай и САЩ може значително да усложни живота на китайските производители. Първо не позволява на компаниите от Китай да навлязат на американския пазар. А самата Xpeng, която планира да се разшири в Европа, все още не се готви да стартира в САЩ.

Освен това китайските производители на електрически превозни средства са изцяло зависими от американските микрочипове, по-специално Qualcomm и Nvidia. А нови техни доставки не се очакват в обозримо бъдеще заради санкциите на САЩ. Гу обаче е уверен, че ако санкциите наистина започнат да засягат компанията, тогава не само Xpeng, но „цялата китайска индустрия ще намери решение“.

 

 

Тази седмица Xpeng официално представи петия си модел - електрическия кросоувър G6, изграден върху нова платформа SEPA 2.0, който ще се конкурира с подобния по размер Tesla Model Y.

Добрата новина за Xpeng и други китайски автомобилни производители е, че износът за страната процъфтява. Китай е на път да стане износител номер едно на превозни средства през 2023 г., изпреварвайки Япония. Този растеж се движи от пазари като Европа и Азия. Въпреки това Гу признава, че проникването в САЩ „може да е трудно днес“ предвид политическия климат. Той каза, че китайската индустрия трябва „да отдели време, за да го проучи и да намери начин за достъп до този пазар“, който е вторият по обем след Китай.

 

 

fallback
  • #1
    Муахаха ( преди 1 година )
    Що ли си мисля, че ще стане точно обратното!!! Колкото по лесно и достъпно става производството на ел. двигатели и батерии, толкова повече бутикови компании ще се народят!Това ще е зверска конглокенция от която ще загубят най-много тия които сега продават многото бройки!Едно време в спортните дрехи имаше едни Адидас и Найк.Сега всеки с над 100 000последователя в Инстаграм продава собствена марка!Ще има бум и на ретрофита на ДВГта към електрички!Съвсем друг е екологичния въпрос на всичко това!
fallback
Последни