fallback

Прогноза: Ще оцелеят най-много 10 автомобилни компании

След 2030 бъдеще има само за онези, които продават над 3 милиона коли годишно, твърди шефът на Xpeng

През следващите години автомобилният пазар ще претърпи значителна консолидация и броят на световните производители може да бъде намален до десет. Такава прогноза изрази Браян Гу - заместник председател на борда на китайския производител на електрически превозни средства Xpeng, в интервю за Financial Times.

 

 

Според автомобилния шеф пазарът ще бъде много по-концентриран и само компании, които продават повече от 3 милиона коли годишно, ще попаднат в този списък. За сравнение - лидерът на световния пазар Toyota миналата година е продал около 10,5 милиона автомобила, Tesla - 1,3 милиона, а самата Xpeng - само 120 700.

Донякъде песимистичната прогноза идва в труден момент за Xpeng, след като през първото тримесечие на тази година продажбите на компанията се свиха с 50 процента и се нарежда на 12-о място по обем на доставките само сред китайските фирми.

 

 

Xpeng беше засегната от затрудненията на пазара в Китай, както и от намаленията на цените, водени от Tesla. Ценовата война оказва значителен натиск върху производителите на по-евтини автомобили в Китай, което може да помогне да се обясни мрачната представа на Гу за пазара.

Браян Гу, който преди това е бил управляващ директор на инвестиционната банка JP Morgan, вярва, че само тези китайски компании, които продават повече от половината от колите си в чужбина, ще могат да запазят място на световния пазар.

 

 

В същото време той отбеляза, че търговската война между Китай и САЩ може значително да усложни живота на китайските производители. Първо не позволява на компаниите от Китай да навлязат на американския пазар. А самата Xpeng, която планира да се разшири в Европа, все още не се готви да стартира в САЩ.

Освен това китайските производители на електрически превозни средства са изцяло зависими от американските микрочипове, по-специално Qualcomm и Nvidia. А нови техни доставки не се очакват в обозримо бъдеще заради санкциите на САЩ. Гу обаче е уверен, че ако санкциите наистина започнат да засягат компанията, тогава не само Xpeng, но „цялата китайска индустрия ще намери решение“.

 

 

Тази седмица Xpeng официално представи петия си модел - електрическия кросоувър G6, изграден върху нова платформа SEPA 2.0, който ще се конкурира с подобния по размер Tesla Model Y.

Добрата новина за Xpeng и други китайски автомобилни производители е, че износът за страната процъфтява. Китай е на път да стане износител номер едно на превозни средства през 2023 г., изпреварвайки Япония. Този растеж се движи от пазари като Европа и Азия. Въпреки това Гу признава, че проникването в САЩ „може да е трудно днес“ предвид политическия климат. Той каза, че китайската индустрия трябва „да отдели време, за да го проучи и да намери начин за достъп до този пазар“, който е вторият по обем след Китай.

 

 

fallback
  • #11
    анонимен ( преди 1 година )
    Странно при положение, че Хпенг не е в изгодна позиция с продажбите да говори против себе си един вид :D. Няма как да се знае но ако е премиум производител би трябвало и с по-малко от 3 милиона да оцелее.. В Китай е пълно с фирми със сравнително малко продажби които не растат бързо както BYD например
  • #10
    До лудия ( преди 1 година )
    Тук поне няма какво да губиш. Електродвигателя си е електродвигател и няма никакво значение кой ще го произвежда, стига да е качествен и евтин. Правилно си схванал че при електромобилите най-важното е софтуера, който ще ги управлява тези двигатели и батерии, защото без него са почти нищо. При електродвигателя няма какво толкова да се подобрява, при положение, че ефективността му е около 95%. Плюс минус 5% нямат абсолютно никакво значение.
  • #9
    Хвалипръц ( преди 1 година )
    До 8: "Единия с постоянни магнити за мощност и въртящ момент, а другият асинхронен за ефективност." Объркал си нещо фактологията. Трябва не само да се рецитира папагалски, ами и да се осмислят нещата.
  • #8
    Лудория ( преди 1 година )
    М-да, то както при всички производства - малко компании, много емблеми и народа има "избор". Като се замисля, то май и сега е нещо подобно - навсякъде има някакви спогодби, взаимно притежаване на дялове, споделяне на технологии и сервиз. Малко е изнендващо желанието всеки да има собствена ОС за марката си, но и това ще им отмине. Бутикови фирми винаги има, както и такива дето се опитват да направят нещо ново. На кой се получи, на кой не...
  • #7
    До 5 ( преди 1 година )
    При електромобилите ще е още по-лесно, защото буквално всички електромобили могат да се движат с абсолютно едни и същи двигатели, за разлика от ДВГ при които дори един и същ модел на дадена марка се предлага с осем вида двигатели. Не случайно tesla произвежда всичките си модели с два вида двигатели. Единия с постоянни магнити за мощност и въртящ момент, а другият асинхронен за ефективност. Това обезсмисля и ползването на скоростни кутии.
  • #6
    Striker ( преди 1 година )
    Кво е тва Xpang, Xpung?! Хахах! По тая логика питайте шева на Москвич какво мисли по въпроса.
  • #5
    ПМнпмнм ( преди 1 година )
    При китайските мотори и мотопеди, "производители" да искаш. Един-двама (напр. Лонцин и Лифан) захранват с двигатели всички останали, които в най-добрият случай сглобяват нещо, но по-често само лепят емблеми. Дори тукашните Скуут БГ си бяха поръчали да им правят мотопеди "Балкан", които всъщност си бяха едно от хилядите китайски копия на Хонда Къб. То ВАГ и Стелантис отдавна правят същото между марките си, така че все по-малко има значение емблемата, защото под нея всичко е еднакво. Дори и днес.
  • #4
    До 1 ( преди 1 година )
    Погледнато от тази гледна точка, който успее да произвежда най-големи количества електромобили включително и батерии за тях, той в най-голяма степен ще се възползва от икономията от мащаба и ще предложи най-доброто съотношение цена/качество/възможности и за останалите ще е много трудно да се конкyрират с него, защото цените определят продажбите, въпреки че bugatti veyron и Rimac Nevera са най-добрите автомобили в класовете си. Те ще си останат бутиковите компании за които говориш.
  • #3
    До 1 ( преди 1 година )
    Загубата на икономия от мащаба на ДВГ ще означава, че цените на превозните средства на изкопаеми горива ще се повишат, тъй като производителите на стари модели залагат на по-високи маржове, за да компенсират по-ниския обем, докато преминават към електромобили.Цените на електромобилите ще продължат да падат , докато цените на ДВГ ще се покачват
  • #2
    До 1 ( преди 1 година )
    На път сме да видим ценова война за електромобилите, която ще завърши с ценови паритет на ДВГ (и в крайна сметка известна консолидация/фалити сред производителите, които не могат да се справят)До този момент предлагането беше далеч под търсенето. Сега те се изравняват и спадовете на цените ще преобразуват маржовете на печалба от електромобилите в по-високо търсене.Ще се получи порочен кръг, тъй като търсенето на електромобили намалява търсенето на ДВГ и ДВГ губи икономия от мащаба.
fallback
Последни