На всяка бензиностанция има табели, посочващи какво не трябва да се прави. Сред забраните е зареждането на автомобил с гориво при работещ двигател. Не всички шофьори обаче спазват това изискване. Някои от тях зареждат колата с включен двигател, защото са сигурни, че тя е безопасна и няма да навреди на никого. Тогава защо законът го забранява?
Колите не се гасят на бензиностанция по няколко причини. Част от шофьорите просто ги мързи да извадят ключа, да го сложат в джоба си си и след това, когато се върнат от касата, да го извадят отново. Да го държат в ръце, също им е неудобно. Освен това без работещ двигател климатикът не функционира, а салонът се нагрява. Затова шофьорите не гасят двигателя, когато в колата им има пътници, които иначе биха се чувствали некомфортно в жегата.
Други водачи не гасят колите си, защото се страхуват, че по-късно няма да могат да запалят двигателя им. По правило това са проблемни екземпляри с повредена запалителна система или с неизправна инжекционна или горивна помпа. Точно при тези превозни средства най-често възникват сериозни проблеми.
Първо, кола с работещ двигател лесно може да бъде открадната. Достатъчно е престъпникът да скочи в салона и да си тръгне, като ще има на разположение и ключ от автомобил. По-голямата опасност обаче е възможността от пожар.
Неизправна кола, която трудно пали, винаги изхвърля малко неизгоряло гориво в изпускателната система. Причината за това е неправилно запалване и нестабилна работа на свещите в горивните камери. Свещта не дава искра или я прави недостатъчна за пълно запалване на сместа. В резултат на това запалимите пари се изтласкват от буталото в тръбите на изпускателната система и завършват в катализатора, където протича процесът на доизгаряне. При излишно количество бензин катализаторът се нагрява до много високи температури - над 800 градуса.
Ако автомобилът няма катализатор или той е премахнат, понякога дори се чуват „изстрели“ в тръбите на изпускателната система, придружени от образуване на искри и дим. Естествено, искрите могат да предизвикат пожар.
В рисковата група попадат автомобили, които имат проблеми не само със системата за впръскване на гориво, но и със сензори за масов поток на въздух (дебитомер) или за кислород (ламда сонда). Същото важи да преводни средства с повредени горивна помпа и регулатор на налягането на горивото. Спад на налягането може да се наблюдава и при отваряне на капачката на резервоара за газ. Налягането в системата за подаване на гориво пада и двигателят го възприема като хардуерен дефект. Електронният блок за управление отчита грешка и на таблото понякога светва Check Engine.
Когато зареждате гориво през лятото, трябва да сте още по-внимателни. Бензинът се изпарява много повече, отколкото през зимата и есента и това причинява облак от експлозивен газ около гърловината за зареждане, който може да бъде възпламенен от искра.
Такива искри често се появяват поради електрически проблеми. Когато двигателят работи, кабелите с високо напрежение понякога предават импулси към каросерията, а контактите на кабелите, повредени от времето, позволяват изтичане на електричество към земята. Има локални къси съединения. И тези искри, при неблагоприятни обстоятелства, заплашват с пожар. Затова и колата трябва да бъде изключена от захранването при зареждане с гориво и това може да стане само при изключено запалване.
Разбира се, напълно изправното превозно средство е безопасно по всяко време. Не излъчва искри от изпускателната тръба и не изпитва затруднения при запалването, но в същото време няма как то да бъде оставено с работещ двигател, докато се зарежда. Факт е, че служителите на бензиностанцията не могат да определят от разстояние техническото състояние на машината. Поради това и е наложена забраната за всички превозни средства без значение от възрастта им и от техническото им състояние.
Освен това дори нов лек автомобил може да се запали на празен ход. Причината за това е фабричен брак. Доказателство за това са няколко глобални сервизни акции, обявени през последните 1-2 години. Така че по-добре е да се спазват правилата и всички да са в безопасност.