Японската Toyota и една от най-големите петролни компании в света – ExxonMobil, обединиха усилията си за разработването на нов вид синтетично гориво, което обещава да намали емисиите на въглероден диоксид от автомобили с двигатели с вътрешно горене до 75%, съобщи Сarscoops.
Японският производител също така информира, че ще се нуждае от подкрепа от правителствени политики, за да внедри този вид гориво и го достави на клиентите, ако развитието му напредне значително. Toyota посочва, че новият вид гориво ще може да се използва както в нови, така и в по-стари двигатели.
По същество от Toyota казват, че електрическите автомобили не са непременно превозни средства с нулеви емисии и използването на синтетични горива може да помогне за намаляване на въглеродните емисии.
Японската компания, която беше скептична към изцяло електрическия подход, сега тества синтетичните горивни смеси на Exxon, които използват съществуваща суровина и етанол. Въпреки че горивото все още е във фаза на тестване, вицепрезидентът на ExxonMobil по стратегията и планирането - Андрю Мадън, каза пред Autonews, че напредват. Прилагането на тази горивна смес обаче ще изисква подкрепа от правителствата.
Това е битка, която наскоро беше спечелена от привържениците на синтетичното гориво в Европа. След натиск от компании на германската автомобилна индустрия, Европейският съюз промени „езика“ на своята политика, забраняваща продажбата на превозни средства с вътрешно горене след 2035 г., за да защити изрично синтетичните горива.
Съществуват обаче опасения относно въздействието на тези горива върху околната среда. Етанолът, по-специално, е критикуван за това, че има по-висок въглероден отпечатък от изкопаемите горива. Докато Exxon съобщава, че е намерил по-чисти начини за производство на технологията, някои експерти твърдят, че енергията, използвана за производството на синтетични горива, ще бъде по-добре използвана за директно захранване на електрически превозни средства. Има също опасения, че тези нови технологии могат да бъдат използвани като троянски кон за индустрията за изкопаеми горива.
Exxon и Toyota твърдят, че ако се вземат предвид емисиите през целия живот, синтетичните горива биха могли да направят много за намаляване на емисиите от транспорта. Но също така твърдят, че отказването от съществуващите превозни средства с двигатели, работещи с изкопаеми горива, ще бъде важна стъпка в декарбонизирането на сектора.
„Без значение какво мислите за скоростта на прехода към електрификация, ще има мое би един милиард превозни средства по пътищата доста дълго време - каза Том Стрикър, вицепрезидент на Toyota по устойчивостта. - Горивата с по-ниско съдържание на въглерод са много важни за бързото постигане на тези намаления на парниковите газове.“