Ясно е, че превозно средство с голяма тегло причинява повече щети, но новия изследвания на Застрахователния институт за пътна безопасност (IIHS) показват, че опасността, която големите SUV представляват за велосипедистите, е доста по-голяма в сравнение с нормалните коли.
Проучването на експертите от IIHS разглежда не само степента и тежестта на нараняванията на велосипедистите, причинени от автомобили и джипове, но и начина, по който щетите са нанесени на жертвите. Големият проблем в случая е, че SUV-моделите повалят хората на колела и ги прегазват, докато обикновен автомобил ги хвърля във въздуха.
„Това е така, защото по-високата предна част на SUV-автомобил удря велосипедиста над центъра на тежестта му. Съответно той пада и бива прегазен“, коментира Сам Монфорт от IIHS, който ръководи изследването.
При всички проучени инциденти нараняванията в долната част на тялото са чести, а тези на главата са много тежки. Именно процентът на нараняванията на главата дава представа колко опасна е катастрофата за велосипедиста. Оказа се, че пораженията по главата на колоездачите при удар от SUV са с 63% повече в сравнение с тази от автомобил.
Изследването установява, че няма значителни статистически разлики в нараняванията на други части на тялото между автомобили и SUV. Въпреки това травмата на тялото като цяло е с 55% по-висока при катастрофи с SUV, отколкото с автомобили.
За да разбере защо нараняванията на главата са толкова повече, Монфорт е разгледал 44 инцидента, при които има информация за това как велосипедистът се е движил след първоначалния удар. При тези инциденти единствено джиповете прегазват колоездачите, като в 82% от случите им нанасят сериозни наранявания по главата.
Всичко тези данни рисуват ужасяваща картина на това, което се случва, когато SUV удари велосипедист. Това е особено тревожно за региони като Северна Америка, най-вече САЩ и Канада, където любовта към големи и тежки превозни средства не отслабва, като в същото време нивата на смъртни случаи сред велосипедистите растат с всяка изминала година. За периода 2010-2020 г. броят на убитите на пътя хора на колела е скочил два пъти.