Renault току-що представи новия Espace, който се превърна в SUV със средни размери и може да се избира с 5 или 7 места, като е предназначен за европейските семейства. Моделът е изграден на платформата Renault-Nissan CMF-C/D - същата, използвана от настоящите поколения на Nissan X-Trail и Qashqai, както и други модели на Алианса.
Тя е в основата и на Renault Austral, което не е нищо повече от петместната версия на новия Espace, чието първо поколение се появи преди близо 40 години. Тогава Renault представи в Европа едно много рядко за времето си превозно средство. Оттогава Espace е еталон сред големите MPV в Европа, като френският производител е продал повече от 1,3 милиона бройки, посочва в своя анализ за изданието Motor1 Фелипе Муньос, старши експерт от JATO Dynamics.
Сега Renault твърди, че това е шестото поколение на Espace, но истината е, че това вече не е миниван, а SUV. Продължаващият спад в продажбите на MPV-моделите в региони като Европа и Северна Америка принуди много марки да напуснат сегмента и да се насочат към SUV-моделите. И Renault просто се възползва от популярното име, за да създаде седемместен SUV, който няма нищо общо с ДНК-то на Espace.
Следователно, това е отговорът на пренасочването на потребителите от традиционните типове каросерии към SUV. Този бум, започнал в края на 90-те години в САЩ и 10 години по-късно в Европа, остави многофункционалните превозни средства - седани, комбита и миниванове с по-малко налични модели. През 2014 г. в Европа имаше 52 различни превозни средства от тези класове. Миналата година потребителят можеше да избира само между 20 модела.
Espace следва същия път като Peugeot 3008 и 5008 преди няколко години. Същото важи и за Opel Meriva и Citroën C3 Picasso, които бяха заменени от SUV модели. Ford също използва името Puma за своя SUV от B-сегмента, докато Mitsubishi възстанови названието Eclipse, използвано в миналото за спортен автомобил, но сега вече така се казва компактен SUV. Може да се добави и Ford, чийто електрически SUV се казва Mustang.
Докато продажбите на SUV продължават да растат, тези на MPV вървят точно в обратна посока.
Причината за това препозициониране на известни имена е силното търсене на SUV автомобили по света. Данните на JATO показват, че през миналата година в Европа са били регистрирани общо 5,64 милиона от този тип превозни средства. Въпреки че това не е най-високият резултат в историята (рекордът е от 2019 г. - 6,06 млн бройки), SUV-овете регистрират рекорден пазарен дял от 50,1%.
С други думи, половината от новите леки автомобили, регистрирани в Европа през миналата година, са SUV. Същото е и в САЩ. Пазарният дял на тези модели се повиши рязко от едва 11% през 1995 г. до рекордните 54% през 2022 г. Потребителите зад океана са купили 8,1 милиона бройки от този тип автомобили през 2019 г.
Ако тази тенденция продължи, вероятно в близко бъдеще ще видим известни комбита и миниванове, или дори седани, трансформирани в SUV. Такъв може да е случаят със следващия Renault Scenic. Формулата на SUV е много печеливша и интересна за производителите и много привлекателна за повечето потребители.
Тези модели предлагат практичността и комфорта на минивановете, със здравия вид на превозно средство, което трябва да пресича всякакъв вид терен без затруднения. За възрастни хора те са идеални, тъй като е по-лесно да се качват и слизат, без да полагат големи усилия. Освен това, те предлагат предимството на по-висока позиция на водача. А за семейства SUV-овете са идеалното решение за пътуване на дълги разстояния. Така че не изглежда, че възходът на тази тенденция ще приключи скоро...