fallback

Експерт: Електромобилите имат да извървят дълъг път

Продажбите им за 2022 г. са едва 8% от общите, като в Европа техният дял дори е по-малък

Преходът от автомобили с двигател с вътрешно горене към напълно електрически е дълга история, която започна преди 15 години и е предназначена да продължи поне още 15 години. Това е не само огромна инвестиция от производители и правителства по целия свят, но и социално и културно предизвикателство за шофьорите и потребителите.

Въпреки положените усилия и добрия напредък до момента, реалността показва, че секторът все още е далеч от пълната си електрификация, пише в свой анализ за Motor1 експертът Фелипе Муньос от JATO Dynamics. И допълва, че случващото се на пазара е много далеч от плановете за постигане на нулеви вредни емисии.

Според официалните резултати на най-важните производители на автомобили по света, изцяло електрическите превозни средства представляват 8,8% от общо 71,3 милиона продадени коли в световен мащаб през 2022 г. (данните не включват някои второстепенни производители в Европа и Китай). Този пазарен дял е по-висок от отчетения година по-рано, но е малък в сравнение със следващите цели и показва голяма разлика между автомобилните производители в Китай, Европа, САЩ, Япония и Корея.

Не е изненадващо, че китайските производители са напред по отношение на електрификацията. Десетте производителя, включени в анализа на Муньос, са продали 2,83 млн електрически превозни средства през 2022 г., което представлява 23% от техните глобални продажби. С други думи, 23% от продажбите на превозни средства на китайските производители съответстват на изцяло електрически автомобили.

Това е много добър резултат, като вземете предвид времето, което производителите на автомобили имат, за да спрат да продават бензинови и дизелови автомобили. С тези резултати е възможно те да се постигнат целите за 12 години, но нова не се отнася за останалия свят.

В случая на американските автомобилни производители (Stellantis е включен сред европейските), продажбите на електрически превозни средства представляват 13,1% от общите продажби на тези компании през 2022 г. Двуцифреният дял се обяснява с влиянието на Tesla, чиито автомобили представляват за 87% от общия брой. Без Tesla дялът на продажбите на електромобили на GM и Ford е 1,9%.

В същото време петте големи европейски производители са продали 20,8 млн автомобила миналата година, но само 1,39 млн са били напълно електрически. Това се равнява на 6,7% от общия брой. Въз основа на тези резултати достигането на квотата от 100% през 2035 г. изглежда трудно. Европейските автомобилни производители обаче са в по-добра позиция от колегите си в Япония, Корея и Индия.

Случаят с Япония е доста тревожен. Данните показват, че единствените 4 японски автомобилни производители, които са предлагали изцяло електрическо превозно средство в своите линии за 2022 г. (Toyota, Nissan, Honda и Mazda), са продали само 168 000 бройки от общо 18,9 млн. Така електрическите превозни средства представляват само 0,9% от японските производители на автомобили (процентът би бил много по-нисък, ако се включат Suzuki, Subaru и Mitsubishi).

Муньос посочва, че ако западната автомобилна индустрия иска да намали емисиите навреме, ще се нуждае от повече инвестиции и правителствена подкрепа. Въпросът е дали тези усилия ще включват съкращаване на работни места, затваряне на фабрики и изоставяне на основните автомобилни сегменти.

fallback
  • #18
    Ох, Докторе ( преди 1 година )
    На газ шкодата гори 10 лева на 100 км яко каране. 150км в час по магистралата)
  • #17
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    До 13: Я ми я направи тая сметка набързо... употребявано Зое на година е близо 50 хил лева. На 5+ години 20-25 хил според състоянието. Викаш на ДВГ всеки ден ще правиш ремонти Ел даже и зарееждането ще ти е без пара :) И що изхождаш от презумпцията, че ЕЛ няма да дължи данаци и такси? Ти знаеш ли колко от държавните приходи са благодарение на колите и как си представяш, че ще бъдат заместени?!
  • #16
    До 12 и 14 ( преди 1 година )
    Прав си. Ако основният ти маршрут е гоце делчев варна и трябва да отидеш и да си върнеш за един ден, с електричка няма да ти излезе много по-евтино.
  • #15
    До 12 ( преди 1 година )
    Сметката за електромобил излиза само ако караш поне 40 хиляди километра годишно и имаш гараж в който да зареждаш нощно време. Иначе е точно играчка за хора които си купуват автомобил в по-горния сегмент. Само дето се обърка, че ще вземеш porsche за 100 000 лв. Твърде вероятно да не ти стигнат и за bmw 3 или mercedes С ако не взимаш базовите версии
  • #14
    Ох, Докторе ( преди 1 година )
    До 13. Zoe на мене на ми върши никаква работа и аз купувам само нови коли с гаранция..За 4 месеца и навъртях 30 000км на шкодата.Карам много)) често пътувам Гоце Делчев- Варна
  • #13
    carpe_diem ( преди 1 година )
    Наскоро на познат му направих проста екселска сметка и се оказа, че Zoe на старо на 1 година спрямо каквато и да е бензинка за 15К лева с абсолютно всички разходи даже и каско/гражданска/винетка и какво ли не, след 5 години Zoe-то е на далавера като ги сложиш на пазара...
  • #12
    Ох, Докторе ( преди 1 година )
    До 11.Вече съм го сметнал, защото купих ново кола преди 6 месеца.Да, сметнал съм абсолютно всичко. ))Излиза много по-евтино от електромобил
  • #11
    carpe_diem ( преди 1 година )
    Докторе, освен парите за газчица, сметни набързо колко ще платиш още за: данъци, паркиране, сервизи/смяна на масла и филтри, накладки и ремонти, сметни накрая остатъчната стойност, на която можеш да продадеш колата на газчица спрямо електричката и ще видиш, че даже стойността да покупката да е с 20-30000 лева разлика, накрая ще си на далавера от електричката...
  • #10
    Ох, Докторе ( преди 1 година )
    До 8. От твоя коментар излиза, че електромобилите са просто играчка за богатите хора. Някой богат вместо двуместно porsche може да си купи тесла. Нали вие зомбитата на Еилон Мъск твърдяхте, че те са масов автомобил.)))От моите изчисления ясно се вижда, че електроавтомобилите не са икономични а напротив -скъпи.
  • #9
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    До 4: И сега плащам над 3 лв литъра стигах до почти 4 лв, мислиш ли че 5 кинта ще ме събори?! Цената, която даваш е за първите произведени синтетични горива. При масово производство говорим за евро литъра и ако няма акциз ще е по-евтино от сега. Това 1во. 2ро Тепърва ще почнат да слагат такси на Ел и ще става скъпо. И 3то най-важно - бъркаш, че бедния ще кара Ел! Бедния ще ходи пеша! Всеки доклад казва, че и Ел не постига "климатичните цели". Ще го свалят да ходи пеша! Казват Бедния да го д*ха!
fallback
Последни