fallback

Експерт: Електромобилите имат да извървят дълъг път

Продажбите им за 2022 г. са едва 8% от общите, като в Европа техният дял дори е по-малък

Преходът от автомобили с двигател с вътрешно горене към напълно електрически е дълга история, която започна преди 15 години и е предназначена да продължи поне още 15 години. Това е не само огромна инвестиция от производители и правителства по целия свят, но и социално и културно предизвикателство за шофьорите и потребителите.

Въпреки положените усилия и добрия напредък до момента, реалността показва, че секторът все още е далеч от пълната си електрификация, пише в свой анализ за Motor1 експертът Фелипе Муньос от JATO Dynamics. И допълва, че случващото се на пазара е много далеч от плановете за постигане на нулеви вредни емисии.

Според официалните резултати на най-важните производители на автомобили по света, изцяло електрическите превозни средства представляват 8,8% от общо 71,3 милиона продадени коли в световен мащаб през 2022 г. (данните не включват някои второстепенни производители в Европа и Китай). Този пазарен дял е по-висок от отчетения година по-рано, но е малък в сравнение със следващите цели и показва голяма разлика между автомобилните производители в Китай, Европа, САЩ, Япония и Корея.

Не е изненадващо, че китайските производители са напред по отношение на електрификацията. Десетте производителя, включени в анализа на Муньос, са продали 2,83 млн електрически превозни средства през 2022 г., което представлява 23% от техните глобални продажби. С други думи, 23% от продажбите на превозни средства на китайските производители съответстват на изцяло електрически автомобили.

Това е много добър резултат, като вземете предвид времето, което производителите на автомобили имат, за да спрат да продават бензинови и дизелови автомобили. С тези резултати е възможно те да се постигнат целите за 12 години, но нова не се отнася за останалия свят.

В случая на американските автомобилни производители (Stellantis е включен сред европейските), продажбите на електрически превозни средства представляват 13,1% от общите продажби на тези компании през 2022 г. Двуцифреният дял се обяснява с влиянието на Tesla, чиито автомобили представляват за 87% от общия брой. Без Tesla дялът на продажбите на електромобили на GM и Ford е 1,9%.

В същото време петте големи европейски производители са продали 20,8 млн автомобила миналата година, но само 1,39 млн са били напълно електрически. Това се равнява на 6,7% от общия брой. Въз основа на тези резултати достигането на квотата от 100% през 2035 г. изглежда трудно. Европейските автомобилни производители обаче са в по-добра позиция от колегите си в Япония, Корея и Индия.

Случаят с Япония е доста тревожен. Данните показват, че единствените 4 японски автомобилни производители, които са предлагали изцяло електрическо превозно средство в своите линии за 2022 г. (Toyota, Nissan, Honda и Mazda), са продали само 168 000 бройки от общо 18,9 млн. Така електрическите превозни средства представляват само 0,9% от японските производители на автомобили (процентът би бил много по-нисък, ако се включат Suzuki, Subaru и Mitsubishi).

Муньос посочва, че ако западната автомобилна индустрия иска да намали емисиите навреме, ще се нуждае от повече инвестиции и правителствена подкрепа. Въпросът е дали тези усилия ще включват съкращаване на работни места, затваряне на фабрики и изоставяне на основните автомобилни сегменти.

fallback
  • #28
    До 20 ( преди 1 година )
    Хайде сега направи същите сметки, но за след 2025 година, когато електромобилите са евтини а цената на бързите зарядни станции се върне на 50 ст за киловатчас и дори по-малко?
  • #27
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    До 24ти - я пак да прочетеш коментара да видиш за кво иде реч и да се поправиш :) ако имаш проблем съсредоточи се само на последното изречение ;)
  • #26
    анонимен ( преди 1 година )
    македонско девойче купи си имот във варна вместо да разхождаш колата
  • #25
    Гост ( преди 1 година )
    Всички сметки за ток на фирми са с включен акциз.За битовите потребители предстой да наложат акциз,плюс излизане на свободния пазар.Евтиния ток приключи.
  • #24
    до 20 ( преди 1 година )
    Батко *** ти е математиката. Електричката струва поне 2 пъти повече като базова цена спрямо бензиновия вариант. Ако ще да са ти 6 хиляди спестени от ток, то за 5 години ще дадеш 20 хиляди отгоре за вноски по електричката.
  • #23
    Ох, Докторе ( преди 1 година )
    Нечестна конглокенция))
  • #22
    Ох, Докторе ( преди 1 година )
    Те ако махнат акциза на бензина и нафтата, тога електричките пък нямат никакъв шанс.Сега електричките са в нечестна конглокенция и пак се представя зле.
  • #21
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    До 19 остави пътищата там събираме половин милиард - от акциза на горивата се събират 20 милиарда!!!
  • #20
    анонимен ( преди 1 година )
    Европееца кара средно 13 хил км годишно. За ДВГ същия клас като Зое (Корса/Поло) това означава едно масло около 300 лв в официален сервиз, 50 лв данък и 200 лв гражданска - за 13 хил км при 6/100 постижим за подобна кола са 750 л Х 2.6 = 2000 лева За 5 год 10 хил лева. Да видим за ЕЛ: Благоприятен вариант 1/3 на зарядна 2/3 нощна при 16 кВч/100 690 кВч на зарядна Х 90 ст и 1400 кВч Х17 ст = 860 лв за годината. За 5 години 4300. Разлика под 6 хил лв! Тегаво ще да е с ЕЛ да си на кяр ;)
  • #19
    До 17 ( преди 1 година )
    Свиквай че контролът вече ще се затяга и всеки ще си плаща спрямо това което ползва. Да не мислиш че вечно ще сме на винетка и няма да минем на тол такси и да си плащаме за всеки изминат километър, което като се замислиш е най-справедливо, защото натоварените пътища ще получават най-много приходи и ще могат да се ремонтират по-често. Като добавят и заплащане спрямо теглото, електромобилите и suv ще плащаме повече което също е справедливо, защото рушим пътя повече от малолитражка.
fallback
Последни