Манекените, използвани за краш-тестове за оценяване на последствията от инциденти на пътя, ще престанат да бъдат полово неутрални. Настоящите „кукли“, които се използват сега, са основно два типа – възрастни и деца, като те нямат определен пол.
В САЩ обаче предлагат това да се промени и манекените да се диверсифицират, така че да можем да се оценява сигурността на различните групи. Това важи най-вече са жени и за възрастни хора, които са изложени на повишен риск от травма при пътни произшествия.
Проведените изследвания показват, че в момента използваните манекени имат ограничен набор от тела и категории тегло, а също така не отразяват физиологичните разлики между мъжете и жените. Това намалява тяхната ефективност при събиране на данни за защитата на шофьорите и пътниците по време на краш-тестове.
Подобна идея не е новост. Преди шест години Университетът в Мичиган и Международният център за автомобилна медицина, предупредиха, че манекените за тестове за катастрофи не съответстват на характеристиките на съвременните американци. За да докажат това сега те направиха 122-килограмова „кукла“, която е с почти 50 килограма по-тежка от стандартната проба, както и манекен, който имитира 70-годишна жена с излишно тегло и характерни промени в възрастта.
В същото време Американският институт за застраховане на пътна безопасност (IIHS) все още диверсифицира набора от своите манекени, които се използват за провеждане на независими тестове за безопасност на превозни средства. Сред тях вече попадна и „кукла“, която представлява тийнейджър със средна височина, седнала на втория ред седалки в автомобила. Според резултатите от тестовете за катастрофа на 13 автомобила само в четири от тях младите пътници с подобни характеристики са добре защитени.