Знаете ли, че когато вашата любима жена, майка, сестра, дъщеря или приятелка, седне зад волана на автомобил, тя е изложена на по-голям риск да умре при катастрофа от вас? Причината е проста - колите са създадени за мъже и не вземат предвид конструкцията на женското тяло.
Според световната статистика, мъжете по-често попадат в автомобилни катастрофи от жените. Жената обаче има 50% по-голям шанс да получи сериозна травма от мъжа, а средно нараняване - със 71% повече. Освен това при същите условия средният шанс жената да умре при злополука е с 20% по-висока, отколкото при мъжете.
С какво се обяснява това? Мъжкото и женското тяло са твърде различни. Автомобилните производители обаче все още разработват колите и провеждат краш тестове с манекен на "средностатистически" мъж, убедени в това, че женското тяло е умалено копие на мъжкото. В резултат на това един автомобил не е толкова безопасен за една жена, отколкото за един мъж.
Много е погрешно да се счита женското тяло за умалено копие на мъжкото. Това се учи още в часовете по биология. Жените имат много по-малка костна плътност и мускулна тъкан. Съответно, всеки удар по време на катастрофа довежда до по-големи травми.
Жените също така са склонни да седят по-близо до приборното табло, защото обикновено са по-ниски, а краката им са по-къси от тези на мъжете. По същата причина им се налага да държат в напрежение гърба си вертикално, за да виждат по-добре габаритите на автомобила и пътната ситуация. Такова умишлено отклонение от позата на седене на шофьорското място означава, че жената е в напълно различна позиция от мъжа по време на инцидент, а цялата й долна част става по-уязвима на травми.
Жените също така са изложени на по-голям риск от така наречения камшичен удар. Това се дължи на две причини: 1. Жените имат различно разстояние между прешлените, а мускулите на шията и горната част на торса са физиологически по-слабо развити. В резултат на това, при удар главата й се огъва прекалено рязко, което в крайна сметка води до травми, несъвместими с живота; 2. Както установяват шведски учени, модерните шофьорски седалки, предназначени за мъжете, които имат по-голям ръст и тегло от жените, при удар силно натискат по-лекото и по-малко женско тяло, и го изхвърлят напред.
Могат да бъдат изброени още дузина подобни различия в последиците от ПТП за мъжкото и женското тяло. Но и досега производители в 9 от 10 случая разработват автомобилите, като използват само мъжки манекени в краш тестовете.
Още по-лошо е положението с жените, които очакват дете. Въпреки че манекенът, имитиращ бременна жена, е създаден през 1996 г., тестването с него не е задължително нито в САЩ, нито в ЕС. Автопроизводителите все още не могат дори да променят дизайна на предпазния колан, който да стане подходящ за бременните жени. А през третото тримесечие на бременността използването на това средство за пасивна безопасност може да бъде рисковано за все още нероденото дете.
Първите автомобилни манекени в краш тестовете започват да се използват през 50-те години на миналия век. Това е манекен на мъж с височина от 1,77 м, тегло 76 кг и мускулна маса, съответстваща на такава конструкция на тялото. Тези параметри са много различни от параметрите на средностатистическата съвременна жена.
За това, че в краш тестовете трябва да се добави женски манекен, учените започнаха да говорят през 80-те г. Но повечето автомобилни производители дълго време пренебрегваха техните съвети. Едва от 2011 г. в САЩ и от 2014 г. в Европа от време на време започнаха да се използват женски манекени. Уви, те са далеч от реалността. Всъщност, тези манекени са високи 1,25 м и тежат 50 кг, което съответства на нещо средно между дете и жена.
Освен това тези манекени се използват изключително рядко: досега, според изискванията на законодателството в много страни по света, основните показатели за безопасността на автомобилите се определят в тестове с мъжки манекени. А в случаите, в които се използват женски манекени, те почти винаги се поставят на седалката до тази на шофьора, и много рядко зад волана.
Преценете сами как подобни тестове отговарят на съвременната реалност с милиарди жени шофьори по света. Ето пример: тест показва, че при сблъсък на Toyota Sienna от 2011 г. със стена при скорост 56 км/ч при женския манекен, седящ на седалката до шофьора, рискът да загине е с 40% по-голям от този на мъжкия.