През миналия век продажбите на автомобили непрекъснато се увеличават и оптимистичните търговци и производители вярват, че те ще продължат да растат. Но съдейки по тенденциите сред младите хора, потребителите на автомобили ще стават все по-малко.
Всичко започна с „милениалите“ (поколение Y – родени между 1982 и 2004 година), сред които има много по-малко шофьори, отколкото сред тези от поколение X (1964-1980 година). Тази бройка ще намалява още при „зумерите“ (поколение Z – родени 2002-2013 година). А това означава, че търговците на автомобили потенциално могат да загубят около 24% от купувачите, което се превръща в проблем.
През 1997 г. в САЩ 43% от 16-годишните са имали шофьорска книжка, а сред 17-годишните броят на шофьорите е бил 62%, твърди Washington Post. През 2020 г. този брой е намалял с 18% за 16-годишните и със 17% за 17-годишните.
Също така през 1997 г. почти 90% от 20-25-годишните са имали шофьорска книжка, а през 2020 г. сред хората на тази възраст 80% имат шофьорска книжка.
Сред основните причини да не искат да шофират са безпокойството от изменението на климата, разходите за притежаване на кола и притеснения от случващото се на пътя (страх от попадане в катастрофа).
Експерти посочват, че популяризирането на електрически превозни средства би могло да реши проблема с климата в съзнанието на младите хора, но цената на такива превозни средства е непосилна за същите тези младите хора (плюс застраховка, плюс данъци, плюс поддръжка и ремонти, глоби, такси за паркиране и платени пътища... .). Затова вместо колите, те все по-често избират споделяне на автомобили и градски транспорт.
Ако говорите с младите хора за отношението им към автомобилите, се оказва, че те не виждат никаква разлика между съвременните модели. Дори в дизайна, да не говорим за пълнежа. Те не се интересуват от цифрови табла и огромни мултимедийни екрани, тъй като имат по-добри устройства в джобовете, чантите и раниците си. С една дума, те не се нуждаят от модерна автокултура в сегашния й вид.