Китайският производител на автомобили BYD имаше впечатляващи резултати през изминалата година, но тези резултати сега са поставени под въпрос заради несъответствия между застрахователните данни и отчетите за продажбите, съобщава Autoevolution.
До 2021 г. китайската компания едва продаваше 50 000 коли за тримесечие, но се разрастна експоненциално. Цифрите са впечатляващи, независимо дали става въпрос за електрически превозни средства или така наречените „нови енергийни превозни средства“ (NEV), които включват plug-in хибриди. BYD изостави чистото производство на ICE, така че тях не се говори.
В момента BYD присъства на повече от 70 пазара, включително и в европейски държави като Германия, Нидерландия, Дания и Швеция от лятото на миналата година. Съобщава се за продадени 1.86 милиона електрически и plug-in хибриди през 2022 г., което прави марката номер едно в света за модели, оборудвани с външно зареждане. А при автомобили с нулеви емисии BYD е на второ място след Tesla - 1.3 милиона срещу 0.9 милиона през 2022 г.
Въпросът, който се повдига обаче е дали BYD е продала всичките си превозни средства на реални клиенти. Слуховете от Китай показват, че производителят може да не докладва точни данни. BYD отчете продажби от 1,86 милиона превозни средства през 2022 г., но застрахователните данни (еквивалентни на регистрации на други пазари) са с 260 000 по-ниски.
Несъответствието се подкрепя от търговците на употребявани автомобили в Китай, които казват, че много чисто нови автомобили BYD са били пренасочени на пазара. Според Чарлз (@CharlesWBoy) един дилър втора ръка има много автомобили BYD Han с по-малко от 50 км на километража. Всички те имат дата на регистрация на застраховка 30 декември 2022 г. Въпреки че цената на новите автомобили е 280 000 юана (40 000 долара), сега те се продават на 220 000 юана (32 000 долара). Дилърът се похвали във видео, че ще получи повече автомобили BYD, когато текущите запаси се изчерпят.
Според източници, запознати с подобни практики, китайските компании използват „свързани компании“ (компании в сянка), за да купуват техните автомобили и да отчитат сделката като продажба. След застрахователните регистрации тези превозни средства се пласират на пазара на употребявани автомобили.
Китайските производители използват тази стратегия, за да изчистят излишните запаси, така че да могат да отчитат „блестящи продажби“. Не само продажбите се вдигат от тази практика, но производителите също така могат да поискат EV кредити преди изтичане на предишните. Кредитите компенсират някои загуби, като се има предвид, че превозните средства се продават на по-ниски цени.
Въпреки, че тази практика е съмнителна, BYD не е първата и със сигурност няма да е последната компания, която я използва, допълва Autoevolution. Други такива в Китай, като Xpeng, направиха това и дори западните производители използваха подобна тактика.
Volkswagen, например, отчете огромен ръст в продажбите на ID.3 в края на 2020 г. Въпреки това колите бяха продадени на дилъри, за да се възползват от кредити и да се избегнат глоби за емисии. След това те бяха препродадени като употребявани автомобили, въпреки че по това време бяха изпълнени със софтуерни проблеми.
Растежът на BYD впечатли както инвеститори, така и конкуренти. Berkshire Hathaway на Уорън Бъфет взе огромна част от акциите на компанията през 2008 г. Въпреки това, легендарният американски инвеститор трябва да е забелязал нещо в бизнеса на BYD, защото започна да продава акции приблизително по същото време, когато резултатите на BYD достигнаха тавана. Позицията на Berkshire Hathaway в BYD е намалена от над 20% през август 2022 г. до по-малко от 14% през януари 2023 г.
Напротив - Чарли Мънгер, дългогодишен инвестиционен партньор на Уорън Бъфет, е оптимистичен за BYD, твърдейки, че китайската компания „е толкова много пред Tesla в Китай, че е почти смешно“.