IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Последната мъжка кола: караме Ineos Grenadier по дъното на морето

С двигатели от BMW, механика от създателите на G-класата и оси за трактор, тази машина е най-добрият офроудър на XXI век

Днес е много специален ден. Защото в него ще ви запознаем с последния истински авантюрист в автомобилния свят.
  
   
 
  
    
Името му е Ineos Grenadier и, естествено, не може да се покаже пред света с някакъв си обикновен тест драйв.  Не, това, в което участваме днес, е истинска приключенска експедиция.
   
    
Ineos Grenadier, тест драйв
   
      
Разделена е на три етапа. Първият е от северния бряг на Шотландия до Инвърнес, през една от най-суровите местности в Европа. После идва вторият, през митичните шотландски Хайлендс - родината на малцовото уиски и на мъжете в полички.
  
   
Ineos Grenadier, тест драйв
  
    
И накрая идва третият етап, в който ще караме и ние: от границата на Шотландия, през злополучните Зли земи - бандитска територия в продължение на почти две хилядолетия, после из възпяваната от поетите Езерна област и, на финала, по дъното на морето. Но за това - по-късно.
   
    
Ineos Grenadier, тест драйв
  
     
Честно казано, не помним да сме карали по такъв маршрут в последните десетина години. И обяснението е съвсем просто: автомобилите, които са способни да го изминат, почти изчезнаха от пазара.
  
   
Ineos Grenadier, тест драйв
   
    
Mitsubishi Pajero слезе завинаги от конвейера през 2021. Същата съдба сполетя класическия Nissan Patrol. Новото поколение на Тоyota Land Cruiser дори не се продава в Европа заради екологичните стандарти. Jeep Wrangler вече е хибрид и се готви за електрифицирано бъдеще. И накрая дори легендата Land Rover Defender скъса с миналото и днес е лъскав SUV със самоносеща конструкция, без помен от добрата стара рама.
   
   
Ineos Grenadier, тест драйв
  
    
В това няма нищо чудно: сериозните офроудъри са скъпи за производство и се продават в относително малки серии. И съответно носят много по-малко печалба от модерните кросоувъри.

Но масовото оттегляне от офроуд сегмента започна да създава вакуум в него. И тогава, над халба бира в лондонската кръчма Grenadier, идеята да се възкреси старият Defender хрумна на сър Джим Ратклиф, собственика на химическия гигант Ineos и вторият най-богат човек в Англия. Пет години по-късно най-после неговият автомобил е факт. Но не точно такъв, какъвто бе планиран.
  
   
Ineos Grenadier, тест драйв
  
   
Началната идея на сър Джим беше просто да купи оригиналната концепция и може би дизайн от Land Rover. Но, за щастие, Land Rover отказа да ги продаде.
"За щастие", защото в противен случай тази кола щеше да е едно пътуване назад към далечното минало, към 50-те години. Вместо това днес Ineos Grenadier е най-модерният, най-високотехнологичен автомобил в своя сегмент. Единственото, което е старомодно в него, е духът. И това е напълно достатъчно.
  
  
Ineos Grenadier, тест драйв
  
    
Впрочем не се подвеждайте по думата "високотехнологичен". Тя не се отнася до добавена реалност, управление с жестове и всякакви други глезотии, изискващи купища електронни схеми. Не, високите технологии в Grenadier се отнасят до неща като специалните сплави в двигателя или използването на иновативни техники за защита от корозия. Във всичко останало обаче тази кола е толкова аналогова, колкото изобщо е възможно в днешния свят.
  
  
Ineos Grenadier, тест драйв
  
   
На пазара има немалко SUV, които могат да се справят добре с офроуд - но за кратко. С нито една от тях не бихте тръгнали към тундрата, или из джунглите на Гватемала, защото тези машини не са разчетени да издържат за дълго на тормоз. А когато се повредят, не можете да ги поправите със сандъчето с инструменти.

Именно това бе голямата сила на коли като стария Defender - пословично чуплив, но и лесен за ремонт, и неуязвим за капаните на природата. Grenadier е същото, но с амбицията да не е чуплив.
  
  
Ineos Grenadier, тест драйв
  
   
В него няма и помен от старата технология на Defender. Нещо повече - в него няма нищо британско, освен духа и дизайна. Двигателите са доказаните във времето шестцилиндрови агрегати на BMW - дизел и бензин, съответно с 249 или 286 коня.
 
 

Ineos Grenadier

3.0-литров бензинов мотор

286 конски сили мощност

450 Нм максимален въртящ момент

8.6 секунди 0-100 км/ч

Те са свързани с осемстепенната трансмисия на ZF, за който няма да се уморим да повтаряме, че е най-добрият автоматик на пазара. Офроудър с автоматик звучи малко странно. Но тук към уравнението се прибавя и изцяло новата трансферна кутия, разработена от Ineos и произведена от специалистите в Tremec. Окачването е от германската Eibach. Спирачките са създадени специално за Grenadier съвместно с Brembo.
  
 
Ineos Grenadier, тест драйв
  
   
Двете твърди оси са продукт на италианската Carraro, най-уважаваното име в света на тракторите. Колата е построена върху стълбовидна рама от галванизирана с най-новите технологии стомана, което зачерква най-голямото проклятие на някогашния Defender - ръждата. Кухините в рамата са запълнени с восък.
  
 

Проходимост

264 мм пътен просвет

800 мм дълбочина на газене

35.5o преден ъгъл на атака

585 мм ход на окачването

Накрая идва ред на най-важния партньор: австрийския клон на Magna, заедно с който е разработена цялостната механика. Да не забравяме, че именно специалистите от Грац създадоха някои от най-емблематичните офроуд машини в историята - от оригиналния Fiat Panda 4x4, през военния герой Pinzgauer, чак до G-класата на Mercedes. Grenadier има и втора връзка с Mercedes - той се прави в ултрамодерния завод в Хамбах, Франция, който Ineos откупи от германците.
   
   
Ineos Grenadier, тест драйв
   
    
Офроуд способностите на тази кола са удивителни, както вече видяхте. Но онова, което наистина ни изненада, е колко приемлива е тя по нормални пътища и за ежедневна употреба.

Като брой бутони и превключватели интериорът на тази кола изглежда точно така, както си представях космическите кораби като дете. Но това съвсем не е направено за носталгичен ефект. Всъщност идеята е оригинална и смислена: всичко, от което имате нужда в нормалния живот, за всеки ден на пътя, се намира долу, на централната конзола. Всичко, от което имате нужда, когато сте извън пътя, се намира горе, на тавана.
  
  
Ineos Grenadier, тест драйв
  
   
Grenadier съвсем не е спартански автомобил. Можете да го имате с кожен салон, с подгряване на седалките и с куп други удобства. Материалите вътре са правени с мисъл да издържат на големи натоварвания, но в същото време се усещат качествени. Бутоните са големи и удобни за ползване дори с дебели ръкавици. Имате 12-инчов екран на мултимедията, към който много лесно можете да свържете смартфона си и да ползвате Google Maps например. Но имате и алтернативната навигация за офроуд, наречена Pathfinder.

На нормален асфалтов път този Ineos стои учудващо добре. Воланът има характерния за всеки сериозен офроудър голям луфт, но иначе е предсказуем. Спирачките работят безукорно. Обезшумяването на салона е на много добро ниво. Като ежедневен автомобил Grenadier е много по-комфортен от Wrangler, например.
  
  
Ineos Grenadier, тест драйв
Червеният бутон е втори, доста по-приглушен клаксон, създаден да не стресирате излишно велосипедисти и пешеходци. Добра идея
 
   
Камерата за задно виждане и сензорите отпред правят паркирането на тази грамада доста лесно. Има дори два различни клаксона. Червеният бутон на волана е смекчен вариант, с който да сигнализирате на колоездачи и пешеходци, без да ги стресирате.

Всички системи за сигурност и безопасност, задължителни в Европейския съюз, са факт и тук. В същото време долната половина от кабината е проектирана така, че да можете да я измиете с маркуч и после да източите водата през петте специални клапи на пода.
   
    
Ineos Grenadier, тест драйв
Блокировката на централния диференциал е стандартна за всеки Grenadier. Като опция можете да имате и такива на преден и заден мост

  
Истински интересната част в интериора обаче е горе. Тук имате блокировка на преден и на заден мост (като опция), имате специален режим за офроуд и за газене във вода - тази кола гази до 80 сантиметра, което е наистина впечатляващо.  

Имате най-различни варианти за светлините, и имате цели седем превключвача за електрическите изводи отвън и в багажника, които могат да захранват всичко от лампи до лебедка с капацитет до 5.5 тона.
   
    
Ineos Grenadier, тест драйв
   
    
Това е и доста практичен автомобил. Петместната версия ви дава 1152 литра товарен обем, който скача до над 2000 литра при смъкнати задни облегалки. Отделно имате тази много надеждна система за окачване на товари отвън. Конструкцията на вратите е подсилена и издържа до 45 килограма товар. Покривът при спряла кола издържа до 450 килограма.

Практична е и цената - поне на фона на конкурентите. Grenadier засега се предлага в два варианта - като петместен пътнически Station Wagon, и като лекотоварен Utility Wagon, който може да е с две или пет места.
   
    
Ineos Grenadier, тест драйв
   
    
Цената за базовата двуместна версия в България е приблизително 130,000 лева, независимо за бензин или дизел. Пътническата версия е 148,000, и идва в два варианта на оборудване - по-комфортната Fieldmaster и предвидената за екстремен офроуд Trialmaster. Но дори и тази върхова версия е с почти 90,000 лева по-евтина от базовата G-класа. А като проходимост най-вероятно дори я превъзхожда.

В нашата експедиция дотук минахме през блатата на Бедлендс, през горите на Езерната област и през острите камъни на една от най-големите кариери в Англия. Но сега идва върховният тест за нашия Ineos Grenadier. С него трябва да прекосим морето. Съвсем буквално.
  
   
Ineos Grenadier, тест драйв
  
   
Намираме се на единия край на залива Моркамб, в североизточна Англия - 310 квадратни километра от най-коварните плаващи пясъци и най-непредсказуемите приливи в Европа. През 2004 година тук загинаха 21 души, събирачи на миди, които Ирландско море успя да изненада. Ние сме в по-добра позиция, защото ще ни води Кралският водач из пясъците. Единствената задача на този човек е да знае къде пясъкът е твърд и може да издържи тежестта на автомобил. Или, в нашия случай, на 20 автомобила.
  
   
Ineos Grenadier, тест драйв
  
   
Издебваме отлива и трябва да изминем 7 километра от Алитуейт до Силвърдейл на отсрещния бряг на залива. Част от пътя е пясък, друга - дълбока до кръста вода. Само на две места по пътя дъното е достатъчно солидно, за да спрем, без да затънем. Навсякъде другаде спирането е равно на катастрофа.
  
   
Ineos Grenadier, тест драйв
   
     
Последната спирка всъщност е в самото сърце на залива Моркамб. След по-малко от час всичко тук ще бъде под водата. Включително и ние, ако направим фаталната грешка да спрем някъде по пътя, или да затънем в този удивително мокър пясък, който се усеща точно като желе.
  
    
Ineos Grenadier, тест драйв
  
   
Но нашият Grenadier се справя без каквото и да било усилие. За два дни из блата, кариери и пясъци нито веднъж не се наложи да използваме допълнителния блокаж на предния и задния мост. Тук, на пясъка, дори не включваме понижаващата предавка, за да не се окопаем.
  
   
Ineos Grenadier, тест драйв
  
    
45 минути по-късно благополучно стъпваме на брега в Силвърдейл за много заслужена бира. И пътьом се поздравяваме с добрия стар Defender, който вече има достоен наследник. Макар и с друго име.
  
   
Още снимки от теста на Ineos Grenadier вижте в ГАЛЕРИЯТА:

  
   

0 от 500
  • #17
    7 rate up comment 11 rate down comment
    Факт ( преди 1 година )
    Бмв правят изключително слаби в техническо отношение двг.
  • #16
    2 rate up comment 4 rate down comment
    За първи опит бива. ( преди 1 година )
    Няма аналогови уреди пред водача. Такъв джип трябва да има големи стрелки. Оборотомер, километраж, температура, гориво, налягане на масло, и заряд на акумулаторите. Няма опция за ръчна трансмисия (голям минус). Има и доста недомислени и недодялани неща като пространството на предните седалки, бабуната на пода от дясната страна и позицията на стоене не е от най комфортните. Радиуса на окачването е малък, къси са рамена спрямо размера на джипа. Ще създава пробпем при повдигане с по големи гуми.
  • #15
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Колко струва тая прекрасност? За един приятел питам, щото аз само се облизвам.
  • #14
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Хората нямат нужда от такава кола, малко са тези които могат да си вземат по няколко автомобила, един за града, един за магистралата, един за офроуд, винаги е по-добре един който с някои компромиси се справя достатъчно добре на всички места.
  • #13
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 7 ( преди 1 година )
    Що си правиш труда да ставаш сутрин? Кому е нужно?
  • #12
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Долния ( преди 1 година )
    Я ти пробвай да караш по подгизнал пясък : D и после включи бавните... Бае ви Гане - експерт по всичко
  • #11
    4 rate up comment 4 rate down comment
    ха ха ( преди 1 година )
    ...Но нашият Grenadier се справя без каквото и да било усилие. За два дни из блата, кариери и пясъци нито веднъж не се наложи да използваме допълнителния блокаж на предния и задния мост. Тук, на пясъка, дори не включваме понижаващата предавка, за да не се окопаем. Като ви е толкова добър джипа защо въобще си взехте водач? Който си купи джипа все с водач ли ще се движи? Нещо не се връзва. Излиза, че сте карали просто в голяма локва, заобикаляйки опасностите.
  • #10
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Муахахаха ( преди 1 година )
    До "до долния" - ехаа, ама ти и от ДВГта си разбирал! Чак ме изненада, че имаш мнение в което не хвалиш Тслата!!! Очаква да напишеш колко по добър офроудър е Модел X или как никой няма нужда от такива джипове и единственото от което човечеството има нужда е Тслата!Но ти се ограничи само до това да критикуваш двигателя на БМВ ....щото имаш много опит с всичките им двигатели!!!
  • #9
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Rod ( преди 1 година )
    Всичко наистина прекрасно, но долу при *** няма място за краката
  • #8
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Както каза самият собственик на Инеос, всички други офроудъри на пазара са бокAуци. И е прав. Всичките имат доста сериозни недостатъци - дали е цената (ЛК и Г-клас), дали ръждясваща рама и окачване (ЛК), дали прекомерно високо тегло (ЛК), дали чуплив интериор и кофти пътно поведение (Ранглър), дали ниско качество и самоносеща каросерия (Дифендър). С Инеос, изглежда, не са пестили от нищо - задавали са си въпроса кой прави най-добрите компоненти и материали за целта и са ги използвали.