Европейският парламент одобри предложението за забрана на продажбата на бензинови и дизелови двигатели от 2035 г. Всъщност, това беше само формалност, защото решението вече беше взето по-рано, но сега то получава окончателна зелена светлина. Сега остава само то да бъде одобрено от Съвета към ЕС и да бъде публикувано в Официален вестник, с което ще влезе в сила.
Според текста всички нови автомобили и микробуси, продавани в ЕС 2035 г., ще трябва да бъдат с нулеви емисии. Между тях има и два междинни етапа - до 2025 г. и 2030 г., които изискват автомобилите и микробусите да намалят емисиите на CO2 с 15% (през 2025 г.) и съответно с 55% и 50% (през 2030 г.). 2025 г. ще бъде и годината, в която Европейската комисия ще трябва да завърши оценка на емисиите от превозните средства през целия им жизнен цикъл. В крайна сметка той може да предложи алтернативи на ново одобрените правила. На практика това отворя вратата за е-горива и биогорива.
Предвижда се и пълна дерогация за тези, които произвеждат по-малко от 1000 автомобила годишно, като те няма да бъдат задължени да се сбогуват с термичните двигатели, както и частична дерогация за тези, които произвеждат от 1000 до 10 000 автомобила годишно (или от 1000 до 22 000 микробуса). Във втория случай се прилага забраната до 2035 г., но другите два етапа не са валидни.
„Законодателството насърчава производството на превозни средства с ниски и нулеви емисии - коментира докладчикът Ян Хуитема. - В допълнение, той съдържа амбициозна ревизия на целите за 2030 г. и целта за нулеви емисии за 2035 г., което е от решаващо значение за постигане на климатична неутралност до 2050 г. Тези цели ще осигурят яснота за автомобилната индустрия и ще стимулират иновациите и инвестициите от страна на производителите“.
Според Франс Тимерманс, заместник-председател на Европейската комисия, „разходите за поддръжка на електрически автомобили вече са по-ниски от тези на автомобили с двигатели с вътрешно горене и след няколко години закупуването на електрически превозно средство ще бъде по-евтино от колите с двигатели с вътрешно горене".
„Трябва да обучим и актуализираме работната си сила, за да имаме устойчиви професии в автомобилната индустрия на бъдещето, които няма да наемат по-малко хора, а ще търсят работници с други умения. Настоявам за това, защото такава е индустриалната революция, независимо дали ни харесва или не“, коментира Тимерманс.