Националният съвет за безопасност на транспорта (NTSB) в САЩ освободи системата за автопилот на Tesla от всякаква отговорност, свързана с широко разгласена фатална катастрофа през пролетта на 2021 г. в Тексас. Тогава малко преди полунощ на 17 април Tesla Model S P100D от 2019 г. напуска пътното платно и се удря странично в дърво, след това в друго дърво и после се запалва. Двама души в колата загинаха в резултат на наранявания и изгаряния.
Заключението е, че увреждането на водача и високата скорост са изиграли голяма роля в злополуката. Констатациите са в противоречие с началните доклади, според които се предполага, че виновен е автопилотът. Когато катастрофата за първи път стана публично известна полицай Марк Херман каза, че следователите са „100 процента сигурни, че никой не е бил на шофьорската седалка, управлявайки това превозно средство по време на удара“.
Разследващите просто грешат, смятат от NTSB. Член на семейството на един от мъжете каза на властите, че е гледал как мъжът се премества на задните седалки, докато Model S тръгва. Видеозапис от дома на собственика на Tesla обаче показва как той влиза на шофьорското място, преди да излезе на пътя. NTSB не успя да определи дали вратите биха могли да бъдат отворени ръчно, след като колата загуби захранване при катастрофата и след това при пожара.
Бордът смята, че „наличните доказателства предполагат, че шофьорът е седял на шофьорската седалка по време на катастрофата и се е преместил на задната след инцидента.“ А и информация от бордовия регистратор на аварийни данни (EDR) показва данни, съответстващи на активността на водача през петте секунди, водещи до катастрофата.
Шофьорът се е движил с около 67 мили в час (108 км/ч) преди да изгуби контрол над електромобила. Ограничението на скоростта е 30 мили в час (48 км/ч). Освен това той е пил преди катастрофата и е имал концентрация на алкохол в кръвта почти два пъти повече от разрешената граница в Тексас.
Част от официалните констатации на организацията гласят следното: Автопилотът не може да бъде включен на път без маркировка, така че не би позволил на мъжете да го включат така или иначе. Освен това, ако автопилотът помага за управлението на колата, някой би трябвало да остане на шофьорското място. Хипотетично круиз контролът (TACC) на Tesla може да е бил включен, но не над максималната възможна скорост на пътя от 30 мили в час, както е доказано от задълбочените тестове на NTSB.
В добавка шофьорът е взел лекарства без рецепта, които могат да причинят сънливост. Комбинирайки всички тези фактори, шансовете за катастрофа се увеличават значително. NTSB препоръча на Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA) да започне да изисква пасивни интегрирани в автомобила системи за откриване на алкохол в хората за всички нови автомобили. Самата NHTSA също разследва същия инцидент, но все още не е публикувала констатациите си.