fallback

Преминаването на електромобили не помага в борбата с изменението на климата

Изследване на Polestar и Rivan показва къде грешат автомобилните производители

Преминаването към електричество няма да помогне в борбата с изменението на климата. Това се твърди в доклад на два от новите автомобилни производители - Polestar и Rivian, които проведоха изследване на състоянието на емисиите на парникови газове в автомобилната индустрия.

В документа се посочва, че целите, поставени от Междуправителствената група от експерти по изменение на климата, са нереалистични за постигане. За да се направи това, е необходимо радикално да се намалите въглеродния отпечатък не само на етапа на експлоатация на електрически превозни средства, но и на етапа на производство. До средата на следващото десетилетие всички нови автомобили трябва да бъдат електрически и да се зареждат само от възобновяеми енергийни източници.

Докладът Pathway е на консултантската фирма Kearney, като е поръчан от Polestar и Rivian. Той обяснява по убедителен начин защо без значителна трансформация в автомобилната индустрия, особено в производството, е невъзможно да се постигнат целите за намаляване на парниковите газове. Според документа, при сегашното състояние на нещата поставеният лимит на емисиите на CO₂e (различни видове парникови газове, сведени до обща мерна единица; е 75-80 гигатона) ще бъде изчерпан до 2035 г., а до 2050 г. емисиите на парникови газове ще надвишат тази цел със 75%.

Проблемът може да бъде решен само с общи усилия, смятат авторите на доклада. Вярно е, че техните предложения са твърде радикални и освен това трябва да се прилагат като цяло. Например, не е достатъчно да се увеличи дялът на електрическите автомобили в общите продажби от 6 до почти 100% до 2032 г. Освен това те трябва да се зареждат само с електричество от възобновяеми източници. Но дори и тогава превишаването на емисиите на парникови газове ще бъде около 25%. Декарбонизацията на веригите за доставки ще помогне да ги сведете до нула.

На това ниво обаче компаниите се справят много зле. Заради батериите, електрическите превозни средства отделят средно 35 до 50% повече парникови газове, когато са произведени, отколкото превозните средства с ДВГ. За да остане в границите на емисията, е необходимо тя да бъде намалена с 81% за девет години. Задачата е практически неизпълнима, тъй като ще изисква промяна в структурата на потреблението на енергия (без изкопаеми горива по принцип) и въвеждане на нови скъпи технологии. Това са материали и химия за батериите, технологии за производство на чугун с помощта на водород и много други.

Всичко това не е евтино, така че броят на екологичните проекти се брои на пръсти. Те включват изграждането на завод на Porsche за производство на синтетични горива, експериментите на Volvo със „зелена" стомана, както и пускането на завод за улавяне на CO₂ от атмосферата - съвместен проект на Audi и швейцарската компания Climeworks.

Въпреки това, високата концентрация на въглероден диоксид във въздуха има не само недостатъци, но и предимства - увеличаване на биомасата. Например, увеличаването на количеството CO₂ в атмосферата поради подобрената фотосинтеза доведе до растеж на горите в САЩ с 30%.

fallback
  • #16
    До долния ( преди 1 година )
    Аз искам разговор и зададох въпрос в мнения 11 и 13, но ТИ НЕ ИСКАШ разговор, а продължаваш като грамофон с опорките. Хайде да разговаряме де? Отговори? Според тебе електромобилите ще подобрят ли качеството на въздуха в градовете или не? А фотоволтаиците повече ли замърсяват от въглищен ТЕЦ, печка/котел на въглища и дърва или нафтов котел ?
  • #15
    анонимен ( преди 1 година )
    Все повече се убеждавам, че електтричарите са, като еко-меките. - сектанти и като радиоточка и развален грамофон - мелят само едно и също и еднопосочно. Те не приемат нищо. Спор или разговор с такива е като да викаш срещу вятъра и да очакваш някой да те чуе. Но пък си вярват..
  • #14
    анонимен ( преди 1 година )
    Има компании (Ривиан и Волво не са сред тях), които работят точно по намаляване на енергията и цялостното замърсяване, необходими за производството на батерии. Очевидният пример е Тесла, която има поне 2 такива ключови технологии. Първата е сухия процес за изработка на електродите, който намаля енергопотреблението в пъти. Тя вече се използва. Другата е патентът за многократно по-екологично извличане на литий, който все още не се използва. Така че тези доклади не отчитат едно - напредъка.
  • #13
    Пак питам ( преди 1 година )
    Или според науката, отделените вещества от ауспуха на автомобилите и изгарянето на изкопаеми горива за отопление и ток не влияят по никакъв начин на здравето на хората и няма смисъл да бъдат ограничавани? Ако се разкарат всички комини и ауспуси от градовете, според науката ще се промени ли нещо към по-добро или по-лошо? Стига с този СО2
  • #12
    анонимен ( преди 1 година )
    Повечето хора никога не са чували за течението на Бофорт огромно въздушно течение, носено от вятъра в Северния ледовит океан, което всъщност има далеч по-голямо въздействие върху ледовете от всичко, което ние бихме могли да изхвърлим в атмосферата. Течението на Бофорт е регулирало климата и формирането на ледовете в продължение на хилядолетия. Климатичните промени са реални..., но просто не са причинени от хората.
  • #11
    До долния ( преди 1 година )
    А какво казва науката за разликата между замърсяване на въздуха и въглеродни емисии. Кое е по-опасно за човека и има ли смисъл от по-чист въздух в градовете? Или според науката, отделените вещества от ауспуха на автомобилите и изгарянето на изкопаеми горива за отопление и ток не влияят по никакъв начин на здравето на хората и няма смисъл да бъдат ограничавани? Ако се разкарат всички комини и ауспуси от градовете, според науката ще се промени ли нещо към по-добро или по-лошо? Стига с този СО2
  • #10
    анонимен ( преди 1 година )
    Има нещо наречено Цикли на Миланкович. Но това явно е без значение тъй като в днешно време никой не чете и не се интересува от реалната наука. Истината вече не е модерна. В днешно време хората вярват в пропаганда, манипулация и измама. Борбата за власт и пари вече достигна чудовищни размери. Данък въздух е стара идея. Винаги владетелите са си мечтаели да наложат такъв данък. Но досега не са имали технологична възможност да събират такъв данък. Е сега вече имат и то на глобално ниво.
  • #9
    Смешно и тъжно е ( преди 1 година )
    Дори и цялата световна икономика да спре и всички да почнат да ходят пеша това няма да спре така наречените "климатични промени". Това е все едно да спреш сезоните. Много е жалко че простолюдието се оставя да бъде манипулирано толкова лесно. Не им идва на акъла на хорицата че климатичната цикличност има фрактална структура на амплитудите. Както има вариации във самите сезони, така има и глобални вариации и цикли от по големи мащаби където промените протичат за периоди от хиляди години.
  • #8
    анонимен ( преди 1 година )
    не е изненада, за по образовната част от хората, или тези които четат. Но за съжаление, това е (намаляващо) малцинство. Необразованите, биват по-лесно манипулирани. И в крайна сметка, биват избирани политици, които освен от всичко останло, си нямт и понятие от политика, а в наши дни са и най-обикновенни платени калкьорки.
  • #7
    Име ( преди 1 година )
    А добър ден
fallback
Последни