Преминаването към електричество няма да помогне в борбата с изменението на климата. Това се твърди в доклад на два от новите автомобилни производители - Polestar и Rivian, които проведоха изследване на състоянието на емисиите на парникови газове в автомобилната индустрия.
В документа се посочва, че целите, поставени от Междуправителствената група от експерти по изменение на климата, са нереалистични за постигане. За да се направи това, е необходимо радикално да се намалите въглеродния отпечатък не само на етапа на експлоатация на електрически превозни средства, но и на етапа на производство. До средата на следващото десетилетие всички нови автомобили трябва да бъдат електрически и да се зареждат само от възобновяеми енергийни източници.
Докладът Pathway е на консултантската фирма Kearney, като е поръчан от Polestar и Rivian. Той обяснява по убедителен начин защо без значителна трансформация в автомобилната индустрия, особено в производството, е невъзможно да се постигнат целите за намаляване на парниковите газове. Според документа, при сегашното състояние на нещата поставеният лимит на емисиите на CO₂e (различни видове парникови газове, сведени до обща мерна единица; е 75-80 гигатона) ще бъде изчерпан до 2035 г., а до 2050 г. емисиите на парникови газове ще надвишат тази цел със 75%.
Проблемът може да бъде решен само с общи усилия, смятат авторите на доклада. Вярно е, че техните предложения са твърде радикални и освен това трябва да се прилагат като цяло. Например, не е достатъчно да се увеличи дялът на електрическите автомобили в общите продажби от 6 до почти 100% до 2032 г. Освен това те трябва да се зареждат само с електричество от възобновяеми източници. Но дори и тогава превишаването на емисиите на парникови газове ще бъде около 25%. Декарбонизацията на веригите за доставки ще помогне да ги сведете до нула.
На това ниво обаче компаниите се справят много зле. Заради батериите, електрическите превозни средства отделят средно 35 до 50% повече парникови газове, когато са произведени, отколкото превозните средства с ДВГ. За да остане в границите на емисията, е необходимо тя да бъде намалена с 81% за девет години. Задачата е практически неизпълнима, тъй като ще изисква промяна в структурата на потреблението на енергия (без изкопаеми горива по принцип) и въвеждане на нови скъпи технологии. Това са материали и химия за батериите, технологии за производство на чугун с помощта на водород и много други.
Всичко това не е евтино, така че броят на екологичните проекти се брои на пръсти. Те включват изграждането на завод на Porsche за производство на синтетични горива, експериментите на Volvo със „зелена" стомана, както и пускането на завод за улавяне на CO₂ от атмосферата - съвместен проект на Audi и швейцарската компания Climeworks.
Въпреки това, високата концентрация на въглероден диоксид във въздуха има не само недостатъци, но и предимства - увеличаване на биомасата. Например, увеличаването на количеството CO₂ в атмосферата поради подобрената фотосинтеза доведе до растеж на горите в САЩ с 30%.