Отпадането на моделната гама на Fiesta и Focus показва колко разрушително ще бъде преминаването към електромобили за автомобилните производители, свикнали с традиционните двигатели с вътрешно горене. Не е лесно да се рационализира бизнес в индустрия с високи разходи и ниска възвръщаемост, която е в процес на големи промени. За това няма как да искаме от Ford да остави на конвейера два от бестселърите си в в Европа.
Почти 50-годишният субкомпактен хечбек е един от най-популярните модели в Европа. Преди по-малко от десетилетие Ford празнуваше титлата на Fiesta за най-продаваната кола в Обединеното кралство за всички времена.Но в края на миналата година Ford се сбогува сантиментално с Fiesta. А до 2025 г. компактният Focus ще последва примера ѝ.
Много е писано за това колко разрушително ще бъде преминаването към батерии за автомобилните производители, свикнали с традиционните двигатели с вътрешно горене, а Fiesta и Focus са най-ярките примери за този отдавна прогнозиран смут.
Всичко започна през 2018 г., когато Ford взе радикалното решение да се оттегли от това да бъде производител на автомобили с пълна гама, свивайки гамата си от леки автомобили само до модели с по-висок марж, като Mustang, например.
За да финансира скъпия ход за разработване на електромобили, Ford трябваше да концентрира ресурси върху SUV-та и пикапи, които всъщност правят пари. Тази трансформация отне доста време, особено в Европа, където пикапите далеч не са това, което са в САЩ, а малките коли все още са много продавани.
Но компактните и субкомпактни автомобили в Европа останаха актуални. 8 от 11-те най-продавани модела в региона за миналата година са били малки автомобили, според изследователя на пазара JATO Dynamics. но от тях се печели малко.
Загрижеността за европейските страни е, че повече производители на автомобили ще последват стъпките на Ford и ще решат, че производството на такива модели с ниска или никаква възвращаемост не си струва.
Синдикатът IG Metall заяви, че Ford планира да съкрати около 3200 работни места в Европа. Ford отказа да коментира съкращаването на работни места или разговорите с потенциални кандидати за завода Saarlouis, като говорител на компанията каза само, че все още не са взети решения.
Но по всичко личи, че "Синият овал" вече няма да прави "народни коли", защото от тях не се печели, а какво мислят за това обикновените хора, никой не го интересува. Дано този пример не бъде последван и от другите европейски производители, макар вероятността за това да не е никак малка.