fallback

Ще последват ли и останалите производители примера на Ford?

Отказът от Fiesta и Focus показва как ще се развива автомобилната индустрия в Европа

Отпадането на моделната гама на Fiesta и Focus показва колко разрушително ще бъде преминаването към електромобили за автомобилните производители, свикнали с традиционните двигатели с вътрешно горене. Не е лесно да се рационализира бизнес в индустрия с високи разходи и ниска възвръщаемост, която е в процес на големи промени. За това няма как да искаме от  Ford да остави на конвейера два от бестселърите си в в Европа.

Почти 50-годишният субкомпактен хечбек е един от най-популярните модели в Европа. Преди по-малко от десетилетие Ford празнуваше титлата на Fiesta за най-продаваната кола в Обединеното кралство за всички времена.Но в края на миналата година Ford се сбогува сантиментално с Fiesta. А до 2025 г. компактният Focus ще последва примера ѝ.

Много е писано за това колко разрушително ще бъде преминаването към батерии за автомобилните производители, свикнали с традиционните двигатели с вътрешно горене, а Fiesta и Focus са най-ярките примери за този отдавна прогнозиран смут.

Всичко започна през 2018 г., когато Ford взе радикалното решение да се оттегли от това да бъде производител на автомобили с пълна гама, свивайки гамата си от леки автомобили само до модели с по-висок марж, като Mustang, например.

За да финансира скъпия ход за разработване на електромобили, Ford трябваше да концентрира ресурси върху SUV-та и пикапи, които всъщност правят пари. Тази трансформация отне доста време, особено в Европа, където пикапите далеч не са това, което са в САЩ, а малките коли все още са много продавани.

Но компактните и субкомпактни автомобили в Европа останаха актуални. 8 от 11-те най-продавани модела в региона за миналата година са били малки автомобили, според изследователя на пазара JATO Dynamics. но от тях се печели малко.

Загрижеността за европейските страни е, че повече производители на автомобили ще последват стъпките на Ford и ще решат, че производството на такива модели с ниска или никаква възвращаемост не си струва.

Синдикатът IG Metall заяви, че Ford планира да съкрати около 3200 работни места в Европа. Ford отказа да коментира съкращаването на работни места или разговорите с потенциални кандидати за завода Saarlouis, като говорител на компанията каза само, че все още не са взети решения.

Но по всичко личи, че "Синият овал" вече няма да прави "народни коли", защото от тях не се печели, а какво мислят за това обикновените хора, никой не го интересува. Дано този пример не бъде последван и от другите европейски производители, макар вероятността за това да не е никак малка.

fallback
  • #20
    анонимен ( преди 1 година )
    странно от бестселъри да се пести.. колкото и малка да е чистата печалба от продажба на фиеста, като е умножена по много продажби означава много пари... Има нещо което не се огласява според мен.
  • #19
    До 18 ( преди 1 година )
    Е, 20% тука, 20% там и айде, станаха 220%. Не на мен тия. Въпросът е в принипа и законите на физиката. То и при ДВГ-тата, СУВ-овете харчат примерно 1л повече на 100км и затова кеча си вика, "Епа колко е то това? Я дай да си взема и аз черен жип, че да гледам от високо като другите". И така, джип по джип, СУВ по СУВ, и ха, изведнъж целият автопарк е с тегло от по 2т и отгоре. Щото той жипа иска примерно и по-големи гуми, независимо от батерията. И накладки. Пак да кажем, въпросът е принципен.
  • #18
    До Уйло ( преди 1 година )
    Принципно си прав ако говорим за автомобили с ДВГ. Но при преминаване към електромобили, големите suv не харчат чак толкова повече енергия, спрямо по-малките електромобили и не се нуждаят от кой знае колко по големи батерии, заради което да замърсяват повече. Например тесла модел x с 1000 коня и 100 киловатчаса батерия и тегло близо 2,5 т изминава повече километри с едно зареждане, отколкото тесла модел 3 с 300 коня, 1700 кг и 80 kwh батерия. Тоест разликата е по-малка от 20%.
  • #17
    анонимен ( преди 1 година )
    Ford да кажат Hello на Китай майна. Защото само за едното сечено китайците ще предлагат за техните коли ще предлагат всякакви опции на задвижване и във евтините класове и в високите си. Ford да се надяват на поредната финансова инжекция за оцеляване след поредните грешни решения и мултимилионни бонусчета на шефчетата преди да си тръгнат. И още толкова за новодошлите шефчета. Тая игра я играят не за първи път, но орязването от компактни успешни леки коли на пазара, ще си забият нож в ***.
  • #16
    Пффф ( преди 1 година )
    Лоши лидери лоши решения. Някак все така става във Ford. Само дето не са им малко бонусите на тия костюмирани ко*пелдаци. Колко директори се смениха във Ford последните години? 2-3, 5-6? Някак все решенията им са свързани с монополистична еднопосочна концепция, в която хората да са все с извити ръце и без избор. Жалко за Ford. Платформа за точене на луди пари, вместо сериозна компания. Преди две години акциите им бяха 6.70$ бройката, (1500$ на Тесла) пак чупиха рекорда в батака пред фалит.
  • #15
    v-1 ( преди 1 година )
    Завода в Саарлуис затваря 2024 година. Форд Отосан (Турция) купи завода в румъния.Текат процеси на преструктуриране във ФОРД.
  • #14
    Уйло ( преди 1 година )
    Най-голямата иронията е как заради еко изискванията големите автомобили и "джипове" са по-изгодни спрямо малките автомобили и съответно всички все повече и повече купуваме и караме по-големи коли, които гълтат повече материали и енергия, т.е. са по-малко екологични. Няма човешка фантазия, която да измисли такава безсмислица, само живия живот може да я сътвори.
  • #13
    анонимен ( преди 1 година )
    Статията започва с абсолютна лъжа:"показва колко разрушително ще бъде преминаването към електромобили за автомобилните производители, свикнали с традиционните двигатели с вътрешно горене. Не е лесно да се рационализира бизнес в индустрия с високи разходи и ниска възвръщаемост"Това ако не е опит за пропаганда не знам какво е. Е как в такъв случай най-печелившата компания за света за миналата година е Тесла, която произвежда единствено и само електромобили и печели 10 пъти повече от автомо ...
  • #12
    А дано , ама надали ( преди 1 година )
    Чували ли сте фурна да обяви, че спира да произвежда хляб, ама ще се концентрира върху по-доходния козунак? И това да доведе до по-добър финансов резултат? Как ще стане това?!?
  • #11
    Гост ( преди 1 година )
    Не го разбирам този свят. Според мен всичко е заради акциите - ако продават Фиеста средния процент на печалбата им ще падне и ще паднат акциите. Докъде мислят, че могат да стигнат с увеличаване на маржа и намаляване на продажбите?!? Следва съкращаване на разходите и затваряне на заводи, но шефовете ще вземат огромни премии.
fallback
Последни