fallback

Европа увеличава забраните за дизели Евро 5

Все повече градове приемат ограничения срещу автомобили с този стандарт

Европейския съюз все още не е приел новия екологичен стандарт за автомобили Евро 7, който трябва да влезе в сила от 2025 г. Това обаче не пречи на властите в много градове на Стария континент да налагат все повече ограничения на по-старите автомобили. Те засягат дори коли със стандарт Евро 5, който беше приет през 2009 г.

Новите ограничения се отнасят най-вече за дизелови коли, като те се отнасят предимно за Германия, но по същия път вървят Франция и Италия. Властите в някои райони на Германия обявиха, че въвеждат забрани за шофиране на дизелови двигатели на превозни средства с дизелови или бензинови двигатели, които попадат в определена емисионна група (евростандарти 1-5 за дизел и евростандарти 1-2 за бензинови коли).

Целта на забраните за шофиране с дизелово гориво е да се гарантира граничната стойност на емисиите за азотни оксиди от 40 микрограма на кубичен метър външен въздух, определена от ЕС. Още през февруари 2018 г. Федералният административен съд обяви забраните за движение за допустими както за дизелови превозни средства под стандарта Евро 6, така и за превозни средства с бензинови двигатели под стандарт Евро 3.

След това ограниченията за шофиране бяха наложени в някои германски градове и цели общини. Най-засегнати са дизеловите автомобили със стандарти за емисии Евро 5, Eвро 4 и надолу. Те нямат право да се движат в някои от най-големите градове в Германия. Ето как се процедира с тях.

С решение на правителството на провинция Баден-Вюртемберг дизеловите превозни средства, които не отговарят поне на стандарта Евро 1, вече нямат право да влизат в град Щутгарт . Зоналната забрана за движение се прилага в малката екологична зона, т.е. в басейна на Щутгарт и областите Бад Канщат, Цуфенхаузен и Фойербах.

В Мюнхен, от 1 февруари 2023 г., поради прекалено високите нива на азотен диоксид се прилага забрана за шофиране за всички дизелови превозни средства от емисионен клас Евро 4 или надолу. Ако стойностите не се подобрят значително, забраната за движение на дизелови автомобили ще бъде разширена до клас Евро 5 от 5 октомври.

Властите в Берлин, на свой ред, ограничиха движението на дизелови автомобили с клас под Евро 6, за 8 улици в града. Малко по-късно 4 от тях отпаднаха от списъка. В Хамбург и Франкфурт на Майн също е издадена забрана за някои райони, както и в Дармщад.

Сериозни мерки се взимат и в провинция Северен Рейн-Вестфалия, където над 3,1 млн дизелови автомобили са засегнати от забрани, отнасящи се за 14 града. В Кьолн, например, ограниченията за дизели с клас под Евро 6, бяха въведени още през 2019 г. Същото се случи и в Есен, където не се допускат дизели със стандарт от Евро 1 до Евро 4, както и бензинови коли с Евро 1 и Евро 2. От септември ще бъдат забранени и дизелите с Евро 5.

Какви са наказанията? Засега това са предупреждения и глоби, които варират от 25 евро (Хамбург) и 128,50 евро (Мюнхен). Проверките се извършват на случаен принцип, като шофьорите-инвалиди и тези с тежки увреждания, а също така и фирмените коли имат право на изключение.

В Италия положението е подобно, като последният град, който се присъедини към ограничения за дизели с Евро 5, е Торино. До това се стигна, след като се оказа, че качеството на въздуха в град е най-лошото за всички времена и властите решиха да вземат мерки. Засега те са от ниво 1, като засягат само частните автомобили и то само за определени часове от деня, но ако ситуацията не се промени, ще влезе в сила ниво 2, което означава забрана и на търговски превозни средства.

Още по-сериозни са ограниченията във Франция. В столицата Париж от известно време е забранено влизането на дизелови коли със стандарти под Евро 4, а тези с Евро 5 и Евро 6 плащат винетки. Глобите за нарушение варират от 68 до 375 евро, а подобни ограничения има още в Лион и Гренобъл.

Какво означават за шофьорите всички тези забрани? Леки и лекотоварни търговски превозни средства с хомологация Евро 5 са всички, които са произведени до 31 август 2015 г. Това са все още сравнително нови превозни средства и в най-добрия случай са само на 8 години, като те все още се използват активно от хората – както в градовете, така и извън тях.

Сред тези коли са популярните Volkswagen Golf 5, 6 и 7 TDI, Citroen C3 diesel, първото Renault Clio IV dCi и дори Ford Fiesta TDCI. Техните собственици явно ще трябва да се разделят с колите си, ако им се налага да пътуват в градовете. Съответно, ще им се наложи да се ориентират към бензинови коли или към електромобили, които обаче все още са доста скъпи.

fallback
  • #23
    Ха ( преди 1 година )
    Добре че съм на село. Тука за сега нищо не могат да ми забранят. Мога спокойно да си карам с всякакъв джип, АТВ и мотор без никакви регистрации и документи по горските селски пътища. Ако тука почнат да следят тогава ще емигрираме на по диво място в Русия, или Африка някъде. Сега има сателитен интернет навсякъде. Мога да работя от всяка точка на света. Далече от *** които си мислят че могат да ми определят живота.
  • #22
    До 20 ( преди 1 година )
    Италия е сред страните в ЕС без никакви АЕЦ така, че булгарчугата пак пише неадекватно без да ползва мозък. Франция пък с АЕЦите внасяше ток от Германия през втората половина на миналата година защото половината реактори бяха извън строя
  • #21
    До 18, 19 ( преди 1 година )
    ТЕЦовете не са в най-населените части на милионните градове за разлика от колите. Въглищата увеличиха с 1.5% дяла си в Европа миналата година заради газовата криза предизвикана от Русия която още от 2021г отказваше да продава газ на свободно, остави хранилищата които държеше из Европа празни а после спря газа и за тези по дългосрочен договор
  • #20
    анонимен ( преди 1 година )
    В Германия горят въглища и дърва за да имат ток,а Франция и Италия си имат АЕЦ централи.Теса по първоразрядни от тъпите немчуги,които са без газ и без АЕЦ.
  • #19
    анонимен ( преди 1 година )
    До 2,ако не ти е известно там не ползват газа за производство на електричество,я горят въглища и дърва,които замърсяват в пъти повече от колкото колите с евро 5.
  • #18
    анонимен ( преди 1 година )
    До 1 а как така връщате въглищата за ТЕЦ-овете си в таоз смръдлива Германия,а ще гоните колите с евро 5.Значи тъпопесоглавецо горенето на въглища и дърва е по-екологично от автомобил с евро 5.Баси и тъпите сте,скъпи на триците евтини на брашното.Западноеврогейски джендита сте и нищо друго.
  • #17
    анонимен ( преди 1 година )
    Евро 4-5 дизел явно го сравняват по вреда за здравето с Евро 2 бензин какво остава за сравнение с газ или хибрид..
  • #16
    iiiii ( преди 1 година )
    Zashto trqbva da si kupuvam *** 2014 nagore sled kato o6te si karam sivika 98g 1.6 benzin koito ne mi e pravil nikvi problemi.
  • #15
    анонимен ( преди 1 година )
    #11 тая база данни включва всички автомобили в света ли?
  • #14
    До 12 ( преди 1 година )
    Колко цигари изпуши с кафето тази сутрин да си изчистиш душата?!?
fallback
Последни