fallback

Европа увеличава забраните за дизели Евро 5

Все повече градове приемат ограничения срещу автомобили с този стандарт

Европейския съюз все още не е приел новия екологичен стандарт за автомобили Евро 7, който трябва да влезе в сила от 2025 г. Това обаче не пречи на властите в много градове на Стария континент да налагат все повече ограничения на по-старите автомобили. Те засягат дори коли със стандарт Евро 5, който беше приет през 2009 г.

Новите ограничения се отнасят най-вече за дизелови коли, като те се отнасят предимно за Германия, но по същия път вървят Франция и Италия. Властите в някои райони на Германия обявиха, че въвеждат забрани за шофиране на дизелови двигатели на превозни средства с дизелови или бензинови двигатели, които попадат в определена емисионна група (евростандарти 1-5 за дизел и евростандарти 1-2 за бензинови коли).

Целта на забраните за шофиране с дизелово гориво е да се гарантира граничната стойност на емисиите за азотни оксиди от 40 микрограма на кубичен метър външен въздух, определена от ЕС. Още през февруари 2018 г. Федералният административен съд обяви забраните за движение за допустими както за дизелови превозни средства под стандарта Евро 6, така и за превозни средства с бензинови двигатели под стандарт Евро 3.

След това ограниченията за шофиране бяха наложени в някои германски градове и цели общини. Най-засегнати са дизеловите автомобили със стандарти за емисии Евро 5, Eвро 4 и надолу. Те нямат право да се движат в някои от най-големите градове в Германия. Ето как се процедира с тях.

С решение на правителството на провинция Баден-Вюртемберг дизеловите превозни средства, които не отговарят поне на стандарта Евро 1, вече нямат право да влизат в град Щутгарт . Зоналната забрана за движение се прилага в малката екологична зона, т.е. в басейна на Щутгарт и областите Бад Канщат, Цуфенхаузен и Фойербах.

В Мюнхен, от 1 февруари 2023 г., поради прекалено високите нива на азотен диоксид се прилага забрана за шофиране за всички дизелови превозни средства от емисионен клас Евро 4 или надолу. Ако стойностите не се подобрят значително, забраната за движение на дизелови автомобили ще бъде разширена до клас Евро 5 от 5 октомври.

Властите в Берлин, на свой ред, ограничиха движението на дизелови автомобили с клас под Евро 6, за 8 улици в града. Малко по-късно 4 от тях отпаднаха от списъка. В Хамбург и Франкфурт на Майн също е издадена забрана за някои райони, както и в Дармщад.

Сериозни мерки се взимат и в провинция Северен Рейн-Вестфалия, където над 3,1 млн дизелови автомобили са засегнати от забрани, отнасящи се за 14 града. В Кьолн, например, ограниченията за дизели с клас под Евро 6, бяха въведени още през 2019 г. Същото се случи и в Есен, където не се допускат дизели със стандарт от Евро 1 до Евро 4, както и бензинови коли с Евро 1 и Евро 2. От септември ще бъдат забранени и дизелите с Евро 5.

Какви са наказанията? Засега това са предупреждения и глоби, които варират от 25 евро (Хамбург) и 128,50 евро (Мюнхен). Проверките се извършват на случаен принцип, като шофьорите-инвалиди и тези с тежки увреждания, а също така и фирмените коли имат право на изключение.

В Италия положението е подобно, като последният град, който се присъедини към ограничения за дизели с Евро 5, е Торино. До това се стигна, след като се оказа, че качеството на въздуха в град е най-лошото за всички времена и властите решиха да вземат мерки. Засега те са от ниво 1, като засягат само частните автомобили и то само за определени часове от деня, но ако ситуацията не се промени, ще влезе в сила ниво 2, което означава забрана и на търговски превозни средства.

Още по-сериозни са ограниченията във Франция. В столицата Париж от известно време е забранено влизането на дизелови коли със стандарти под Евро 4, а тези с Евро 5 и Евро 6 плащат винетки. Глобите за нарушение варират от 68 до 375 евро, а подобни ограничения има още в Лион и Гренобъл.

Какво означават за шофьорите всички тези забрани? Леки и лекотоварни търговски превозни средства с хомологация Евро 5 са всички, които са произведени до 31 август 2015 г. Това са все още сравнително нови превозни средства и в най-добрия случай са само на 8 години, като те все още се използват активно от хората – както в градовете, така и извън тях.

Сред тези коли са популярните Volkswagen Golf 5, 6 и 7 TDI, Citroen C3 diesel, първото Renault Clio IV dCi и дори Ford Fiesta TDCI. Техните собственици явно ще трябва да се разделят с колите си, ако им се налага да пътуват в градовете. Съответно, ще им се наложи да се ориентират към бензинови коли или към електромобили, които обаче все още са доста скъпи.

fallback
  • #33
    анонимен ( преди 1 година )
    Все още минавам метър - моята е Е6
  • #32
    Дедо ( преди 1 година )
    Тировете умират в Германия!Почват каруците!
  • #31
    Един там ( преди 1 година )
    Е какво от това? Аз съм на пропан-бутан. Поне да 2035 ще си джиткам .
  • #30
    До смешния ( преди 1 година )
    Ами *** и си сипи един грам уран в автомобила и карай цял живот! Какво ни занимаваш с глупости? Относно въглищните централи в Германия, които работеха за да изнасят ток за Франция, това са лесно провери ми отминали факти, които можеш да провериш щом не ти се вярва. Даже не знам дали успяха да пуснат повечето аварирали атомни централи или французите все още изпитват недостиг на ток.
  • #29
    Смех ( преди 1 година )
    Хаха първо провери колко количество енергия има в един грам уран и в един грам въглища че ше измислиш нова физика
  • #28
    бачо Кольо ( преди 1 година )
    Дизелите ви пречат,а като спра на светофара смрадта от бензиновите глокници е по голяма от дизелите!Дизела отделя само сажди и даже по новите коли с ДПФ и това не отделят,а бензина отделя серни окиси и още куп отрови-помислете малко кой двигател е по вреден-бензиновия или дизела!
  • #27
    До 19 ( преди 1 година )
    Е какво като горят въглища? В цялата старозагорска област, където са всичките въглищни централи в България, където и когато да измериш замърсяването на въздуха, той е по-чист от средностатистическо натоварено софийско кръстовище. А само в един квартал на София живеят и дишат мръсния въздух повече хора, отколкото живеят в цялата старозагорска област. Осъзнаваш ли че големите градове са се превърнали в газови камери и всяко трето дете е с хроничен дихателен проблем?
  • #26
    анонимен ( преди 1 година )
    А от друга страна само новоизградените ВЕИ са компенсирали недостига на ток от газовите централи и продължават да се изграждат ударно нови мощности, които позволиха газохранилищата да останат пълни дори през зимата и цената на тока да падне и ще продължава да пада, а въглищни газови и други централи да работят все по-малко време в годината и след няколко години да се палят само зимно време в големите студове, за да може да се ползва отпадната им топлина от топлофикациите за отопление и гореща в
  • #25
    До 20 ( преди 1 година )
    Толкова си зле с информацията и толкова си дезинформиран и заблуден, че няма накъде повече! Германия си отвори въгличните централи по молба и по-скоро скимтене от Франция, защото ако не ги беше отворила, франция нямаше откъде да внася ток за да компенсира половината си затворени атомни централи и се очакваше да прекарат зимата на тъмно и студено. А заради топлата зима, на практика отворените тецове са работили само с 18% от капацитета си. А от друга страна само новоизградените ВЕИ са компенсирал
  • #24
    анонимен ( преди 1 година )
    А наш *** Ганчев би трябвало да е щастлив ! Сега ще се напълни с евтини дизели
fallback
Последни