Китайците започнаха да купуват с бесни темпове Tesla, след като американците свалиха с 13 процента цените в последните три месеца на своите автомобили. В азиатската държава в момента се предлагат три варианта на Model Y и два на Model 3.
На 6 януари цената на базовата версия на седана Model 3 беше намалена с 36 000 юана ($5300) до нова цена от 229 900 юана ($33 900), а Model Y RWD получи отстъпка от 29 000 юана ($4300) до 259 900 юана ($38 400), информира Carnewschina.
Поевтиняването предизвика гняв у някои хора, закупили скоро автомобили на по-високи цени, но също така постигна ефекта да повиши интереса към Tesla. Така в някои градове в Китай поръчките на Tesla скочиха с 500%, информира China Business News. Китайските медии съобщиха по-рано, че между 6 и 9 януари Tesla е получила приблизително 30 000 поръчки като пряк резултат от намаленията.
Повишеният интерес потвърждава и китайските данни за времето на изчакване - за Tesla Model Y времето беше 1-4 седмици преди намалението, сега се повиши до 2-5 седмици. Китайският търговски център Car Fans съобщи, че през уикенда след намалението на цените, шоурумите на Tesla са имали 110-130 поръчки всеки ден, което е скок с 450% в сравнение с предходния уикенд.
CBN добавя, че за много китайски производители на електромобили ще бъде болезнено да следват стъпките на Tesla, тъй като маржовете вече са ниски, а държавните субсидии приключиха миналата година, което всъщност направи електромобилите в Китай по-скъпи.
Очевидно този ход ще окаже обаче по-голям натиск върху китайските компании през първото тримесечие на 2023 г. Aito EV стартъп, подкрепен от Seres и Huawei, беше първият, който последва хода на Tesla и обяви намаление на цената на 13 януари. Техният електрически SUV, Aito M7 получи отстъпка от 30 000 юана (4400 долара), а новата начална цена е 289 900 юана (42 800 долара). M5 SUV получи същата отстъпка и новата цена е 259 800 юана ($38 350), което по стечение на обстоятелствата е със 100 юана по-малко от Tesla Model Y RWD.
На 17 януари Xpeng направи 12% отстъпка за всички свои модели с изключение на G9. Например, седанът Xpeng P7 480E получи отстъпка от 30 000 юана и новата цена е 229 900 юана ($33 900), колкото е началната на Model 3. Xpeng също така увери, че намалението няма нищо общо с Tesla и, че те са осъзнали, че оперативните им разходи са намалели.
Повечето марки EV в Китай не последваха намалението на Tesla. Въпреки това, хора от индустрията съобщават, че много от тях вече предлагат големи отстъпки на място, за да направят своите електромобили по-конкурентоспособни.
Още китайски производители вероятно ще обявят намаления на цените през следващите седмици, тъй като конкуренцията се разгаря и се чуват „изстрели“ в предстоящата ценова война през първото тримесечие.