Най-амбициозната и мащабна програма досега в една страна, предназначена да замени всички мотоциклети, задвижвани от двигатели с вътрешно горене с електрически и то безплатно, обяви президентът на Уганда - Йовери Кагута Мусевени. Той е начело на африканската държава от 29 януари 1986 г., а на последните избори преди 3 години спечели нов мандат с 58,64% от вота на избирателите. Смелия ход държавният глава обяви в новогодишното си обръщение, информира Electrek.
Мотоциклетите са изключително популярни и важни за транспорта както в Уганда, така и в много други африкански страни. Според Мусевени правителството ще предостави електрически мотоциклети като замяна за всички угандийци, които в момента карат мотоциклети с ICE. Това ще стане не с пари от държавата, а с финансиране от инвеститори. Те от своя страна ще си възвърнат капитала, като получат лицензи за работа със станции за зареждане и смяна на батерии.
Електрическите мотоциклети са произвеждани в страната модели, които обикновено се продават на дребно за около 5 милиона угандийски шилинга (приблизително 1350 щатски долара). Двуколесните превозни средства се използват масово като таксита, в Уганда тази услуга е особено разпространена.
Много африкански нации имат планове да електрифицират своите големи мотоциклетни паркове, но съобщението от Уганда бележи най-голямата програма. Мотоциклетите са проектирани за градска експлоатация и по този начин нямат много голям пробег. Едно зареждане е в състояние да осигури около 70 км обхват.
В допълнение към очевидните ползи за околната среда, електрическите мотоциклети вероятно ще помогнат на бизнеса с по-ниски оперативни разходи. Тези машини са с 60% по-евтини за работа от сегашните, защото не харчат гориво, обяви министърът на науката и технологиите на Уганда - д-р Моника Мусенеро.
Зареждането на мотоциклетите ще отнема много малко време. Те нямат много компоненти за обслужване и операторът ще получава много повече печалба. А също така са местно производство, което е добре за мерките за безопасност. Например, ако бъде откраднат мотоциклет, веднага ще бъде докладван и изваден от системата за зареждане.
Най-скъпият компонент на електрическия мотоциклет е батерията и затова собственикът не трябва да притежава батерията. Той ще я вземе на лизинг. Когато се изчерпи, водачът ще отиде до следващата станция за зареждане, за да я смени за малко пари. Мотоциклетите разчитат на мрежа от станции за зареждане и смяна на батерии. Компании като Zembo вече управляват над дузина такива в столицата на страната Кампала.
Мусевени добави, че други електрически превозни средства също ще получат стимули за насърчаване на бързата електрификация, като добави, че се работи по планове за преминаване към електрически автобуси, леки автомобили, микробуси и пикапи.