fallback

Норвежците смениха една пета от колите си с изцяло електрически

Преди 2025 г. поне 1/3 от автопарка в страната ще бъде с нулеви вредни емисии

Норвегия е в челните редици на електрификацията и току-що постигна още един крайъгълен камък по пътя си към транспорт с нулеви емисии. Според Bloomberg вече 20% (или всеки пети) от пътническите автомобили в страната са изцяло електрически. В норвежката столица Осло дялът на електрическите автомобили (BEV) е дори по-висок - над 33%.

Това е невероятен резултат, тъй като повече други държави ще се нуждаят от още много време, за да постигнат това нива. В случая с Норвегия трябва да се вземат предвид няколко фактора, за да се разбере защо процесът напредва толкова бързо. На първо място - Норвегия е богата страна. Второ, норвежците са много ангажирани с темите за околната среда. И накрая - страната бързо приложи пълен пакет от стимули за изцяло електрически автомобили, включително нулев процент ДДС.А тъй като колите с двигатели с вътрешно горене са обложени с данъци, BEV са непобедими.

Според Норвежката асоциация за електрически превозни средства, в рамките на по-малко от две години (т.е. преди 2025 г.), дялът на BEV в Норвегия ще се увеличи до 30%. За справка, преминаването от 10% на 20% отне три години.

От друга страна, има райони в страната, където внедряването на електрически автомобили е много по-бавно. Например в окръг Финмарк в Северна Норвегия дялът на BEV от общия автопарк е 4,7%. Може да е свързано с по-предизвикателна (по-студена) среда, по-малко гъста инфраструктура за зареждане или може би дори с по-ниската покупателна способност на клиентите в сравнение със столицата (която обикновено е най-богатото място в дадена страна и като цяло се продават повече нови коли).

Тази година почти 90% от леките автомобили, продадени в Норвегия, са със зареждане с ток. След първите 11 месеца на годината са регистрирани 118 525 нови такива коли, което е почти 88% от общия брой (78,3% BEV и 9,6% PHEV). Съвсем наскоро Tesla Model Y постави новия рекорд за всички времена на годишни продажби за всички модели автомобили в Норвегия.

Очаква се през 2025 г. само нови автомобили с нулеви емисии да се продават в Норвегия, което всъщност означава, че дори plug-in хибридите скоро постепенно ще изчезнат от шоурумите. След още няколко години и остаряващият парк от коли с двигатели с вътрешно горене (включително незареждаеми хибриди и plug-in хибриди) може да бъде значително намален.

fallback
  • #4
    анонимен ( преди 1 година )
    до 2: Нулеви емисии значи че от тръбата на ауспуха не излиза Co2. Това производството на автомобила и батериите да станат с нулеви емисии вече не зависи от какво е задвижен автомобила, а как се произвежда. Колкото и мръсно да е производството на батерии, не може да се сравни с това да бълва сажди 200 хил. км. Или ти си мислиш, че норвежците са *** и са решили да заменят замърсяващите си коли с още по замърсяващи и само Бай *** от България знае колко са мръсни електрическите?
  • #3
    анонимен ( преди 1 година )
    Какъв е смисъла при условие, че в съседна Германия си отвориха въглищните електроцентрали и бълват яко дим. Какви зелени сделки какви 5 лв? А най-смешното е това с нулевите емисии. Как нулеви? Ами батерията, ами ел.енергията, гуми, спирачки и т.н. Стига с тази пошла пропаганда! Може емисиите да са намалени, но не и нулеви! Факт!
  • #2
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Да бе да... Нулеви другия път. Добива на Никел и Мед е най-въглеродно интензивния от всички възможни минни добиви, вие си вярвайте, че е с нулеви емисии. И да, в норвегия донякъде може и да се получава, те са с около 95% чиста енергия, но имат природни дадености за това в Германия увеличението на въглищата е с 50% - чистота и свежест направо :D
  • #1
    Стоян ( преди 1 година )
    Норвегия обаче още преди 50 години бе на първо място по производство на "чиста" ел. енергия и по производство изобщо на ел. енергия на глава от населението - и то в много пъти спрямо втория по класация . В момента кой знае какво й е нивото. С тях трудно може да се сравняваме...
fallback
Последни