IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Най-евтините нови коли в България през 2023

Dacia вече не е най-достъпната марка у нас. Моделите са поскъпнали средно с по 2745 лева само за 12 месеца

Думата "евтини" в заглавието на тази статия започва да придобива малко подигравателен характер: драматичното поскъпване на новите автомобили в България продължава с пълна сила и през 2022 година. Традиционната годишна справка на Automedia.bg показва, че 25-те най-достъпни нови коли на нашия пазар са средно с по 2745 лева по-скъпи днес, отколкото са били през декември 2021. И с цели 7180 лева по-скъпи, отколкото в края на 2019 година.
     
      
Dacia Spring
Dacia Spring e най-евтиният електромобил на българския пазар (ако не броим Citroen Ami). Но и при нея цената се промени драстично - от 33 500 лева в края на 2021 до 41 100 лева към днешна дата    
       
      
Самото понятие "достъпен автомобил" вече придобива нов смисъл. Ако в края на 2018 година в класацията ни имаше цели 12 автомобила под 20,000 лева, през 2020 те вече бяха само 4, а днес няма нито един. Колите със стартова цена под 25,000 лева бяха 20 през 2019, 8 през 2021 и едва 3 - в момента. При това в Топ 25 вече са останали само малки градски модели от А- и В-сегмента, с две изключения.

Причините за неудържимото поскъпване на новите коли са много. Новите стандарти за безопасност доведоха до отпадане на най-евтините за производство двигатели и до добавяне на нови технологии за понижаване на емисиите. Регламентът GSR2 на Европейския съюз, който направи задължителни неща като ограничител на скоростта и круиз контрол, също повишиха себестойността на колите. Поскъпването на суровините и логистиката, особено след войната в Украйна, също имат ефект. Но немалка част от поскъпването се дължи и на търсенето на по-високи печалби, и на изкуствено създадения дефицит за автомобили през 2021-2022, позволил на компаниите да надуват цени и да се откажат почти изцяло от отстъпки за клиентите.
     
      
Ford Fiesta 2009
Предишното поколение на Ford Fiesta бе един от бестселърите на българския пазар, защото можеше да се купи за под 20,000 лева. Но новото поколение вдигна летвата почти двойно, а преди месец Ford обяви, че окончателно спира производството, за да се насочи към по-доходни модели
     
       
Друг фактор, свързан с изброените дотук, е отпадането на много от по-евтините модели от пазара. Марки като "Лада" и УАЗ вече не могат да се предлагат официално в България. В сравнение с предишни години от нашия пазар се оттеглиха бюджетни играчи като Mahindra или италиано-китайската DR. А и много от големите производители зачеркнаха най-достъпните си модели в търсене на по-високи маржове: няма ги вече Peugeot 108, Citroen C1, Skoda Rapid и Citigо. Наскоро Ford потвърди и края за Fiesta, дълги години един от най-търсените модели у нас.

Любопитно е, че Dacia - традиционно най-достъпната марка в България - отчита и някои от най-сериозните поскъпвания тази година. Това довежда и до разместване на върха на класирането - Sandero вече не е най-евтината нова кола у нас. Другата марка с отчетлив ръст за последната година е Opel: 5620 лева скок в стартовата цена на Crossland, 7855 лева при Mokka, почти 8000 лева при Astra (макар че в този случай поне е съпроводено със смяна на поколенията). При Peugeot и Citroen също се забелязва сериозно поскъпване. Относително малки са корекциите в цените на Hyundai и Skoda.
   
     
25-те най-евтини нови автомобила в България през 2023 (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #15
    14 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Края 2018 когато аз си взех моята не само имаше по-ниски цени, ами когато един модел се сменяше намаленията си бяа от 20%. Иначе за мен лично по-шокиращото е, че електрически версии подобни на тези от клас B на една френска марка минават 100к, което си е смешно за такава кола и напълно ненужен разход.
  • #14
    25 rate up comment 1 rate down comment
    Up ( преди 1 месец )
    Купих нова кола в началото на 2021 г. Автомобил на склад с коледно намаление от 5 000 лв. Към днешна дата мога да продам колата си, която е на 37 000 км, по-скъпо от колкото съм я купил като нова. Пълен абсурд е случващото се на автомобилния пазар...
  • #13
    15 rate up comment 3 rate down comment
    raiders ( преди 1 месец )
    ЧНГ Следя новите коли от 2018, моя грешка, че не си купих тогава. После 2020 стана пандемията... нищо не се знаеше. 2021 вдигнаха средно цените 7-10к, викам си, тея са луди. 2022 цените са до небето. Карам си старта кола и си обезценяват парите. Към днешна дата Киа Спортидж ми е най-добре цена към това което получаваш.
  • #12
    9 rate up comment 0 rate down comment
    raiders ( преди 1 месец )
    ЧНГ
  • #11
    10 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    А заплатите кога ще се вдигат, че нещо...ще се емигрира пак май...
  • #10
    19 rate up comment 5 rate down comment
    Гошко ( преди 1 месец )
    Който си купил нова кола о'време - купил, сега изобщо не му е време да се набутват луди пари за нови асматични таралясници с 3 цилиндъра, турбина и 1000 кубика със зор, баси... Карайте си кой каквото си има, а екологичните напъни на Европа ще родят още такива ***, наречени автомобили...
  • #9
    12 rate up comment 4 rate down comment
    Johnny Bravo ( преди 1 месец )
    41000 за дръстер, какво се случва подяволите
  • #8
    3 rate up comment 20 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Електричките ще оправят и този проблем ! С повишаването на цените на ДВГ , и неизбежното намаляване на цените на ел колите , то съвсем скоро тракалниците ще са история
  • #7
    12 rate up comment 31 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Стига се оплаквахте бе голяци още живеете в 95-та със 124 без климатик платнени седалки и без ел стъкла.Миришете на тамян после що БъГъ не мърдала напред
  • #6
    16 rate up comment 7 rate down comment
    до 5 ( преди 1 месец )
    Отдавна основните производства са в страни с евтин труд и недоразвити социални системи. Където са останали в Европа, правителствата помагат - в замяна на "зелени" ангажименти. А с отказа от ДВГ развойните разходи се изместват към доставчици - на батерии, на софтуер и т.н.. Свиването на световния автомобилен пазар е неизбежно