IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Най-евтините нови коли в България през 2023

Dacia вече не е най-достъпната марка у нас. Моделите са поскъпнали средно с по 2745 лева само за 12 месеца

Думата "евтини" в заглавието на тази статия започва да придобива малко подигравателен характер: драматичното поскъпване на новите автомобили в България продължава с пълна сила и през 2022 година. Традиционната годишна справка на Automedia.bg показва, че 25-те най-достъпни нови коли на нашия пазар са средно с по 2745 лева по-скъпи днес, отколкото са били през декември 2021. И с цели 7180 лева по-скъпи, отколкото в края на 2019 година.
     
      
Dacia Spring
Dacia Spring e най-евтиният електромобил на българския пазар (ако не броим Citroen Ami). Но и при нея цената се промени драстично - от 33 500 лева в края на 2021 до 41 100 лева към днешна дата    
       
      
Самото понятие "достъпен автомобил" вече придобива нов смисъл. Ако в края на 2018 година в класацията ни имаше цели 12 автомобила под 20,000 лева, през 2020 те вече бяха само 4, а днес няма нито един. Колите със стартова цена под 25,000 лева бяха 20 през 2019, 8 през 2021 и едва 3 - в момента. При това в Топ 25 вече са останали само малки градски модели от А- и В-сегмента, с две изключения.

Причините за неудържимото поскъпване на новите коли са много. Новите стандарти за безопасност доведоха до отпадане на най-евтините за производство двигатели и до добавяне на нови технологии за понижаване на емисиите. Регламентът GSR2 на Европейския съюз, който направи задължителни неща като ограничител на скоростта и круиз контрол, също повишиха себестойността на колите. Поскъпването на суровините и логистиката, особено след войната в Украйна, също имат ефект. Но немалка част от поскъпването се дължи и на търсенето на по-високи печалби, и на изкуствено създадения дефицит за автомобили през 2021-2022, позволил на компаниите да надуват цени и да се откажат почти изцяло от отстъпки за клиентите.
     
      
Ford Fiesta 2009
Предишното поколение на Ford Fiesta бе един от бестселърите на българския пазар, защото можеше да се купи за под 20,000 лева. Но новото поколение вдигна летвата почти двойно, а преди месец Ford обяви, че окончателно спира производството, за да се насочи към по-доходни модели
     
       
Друг фактор, свързан с изброените дотук, е отпадането на много от по-евтините модели от пазара. Марки като "Лада" и УАЗ вече не могат да се предлагат официално в България. В сравнение с предишни години от нашия пазар се оттеглиха бюджетни играчи като Mahindra или италиано-китайската DR. А и много от големите производители зачеркнаха най-достъпните си модели в търсене на по-високи маржове: няма ги вече Peugeot 108, Citroen C1, Skoda Rapid и Citigо. Наскоро Ford потвърди и края за Fiesta, дълги години един от най-търсените модели у нас.

Любопитно е, че Dacia - традиционно най-достъпната марка в България - отчита и някои от най-сериозните поскъпвания тази година. Това довежда и до разместване на върха на класирането - Sandero вече не е най-евтината нова кола у нас. Другата марка с отчетлив ръст за последната година е Opel: 5620 лева скок в стартовата цена на Crossland, 7855 лева при Mokka, почти 8000 лева при Astra (макар че в този случай поне е съпроводено със смяна на поколенията). При Peugeot и Citroen също се забелязва сериозно поскъпване. Относително малки са корекциите в цените на Hyundai и Skoda.
   
     
25-те най-евтини нови автомобила в България през 2023 (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #25
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    "Доставят в рамките на месец" друг път. питах в Хюндай за Тусон, поръчка сега се доставя оптимистично към юли. В Киа един познат още си чака спортиджа, поръчан миналия юни
  • #24
    1 rate up comment 2 rate down comment
    до 23 ( преди 1 месец )
    горе са ти написали хората - Дачия Спринг е 41 хиляди и кусур...
  • #23
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Най-вероятно цените ще паднат през тази година. Естествено не до нивата от 2020. При електрическите коли няма понижение на цените, а сериозно повишение. Дачия спринг беше 32 000, сега е 39 с добавено екранче и камерка. Киа Ниро ЕВ е поскъпнала с около 15 хиляди. Тъй че пазарът няма да го съживят ЕВ. Европейските производители се изхитряват да произвеждат след поръчка и корейците и японците ги съсипват, защото доставят в рамките на месец. Тоя модел не може да се запази.
  • #22
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Бай Пешо , теория без практика е мъртва . Дръж парите си за да не подхранваш инфлацията и се наслаждавай на живота !
  • #21
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Спец ( преди 1 месец )
    Една от тези коли спечели наградата "Златен волан" в категория под 30.000 в Германия. Тук обаче не ни е достатъчно премиум. Като я скъсат от каране немците след 3-4г ние тъкмо ще открием топлата вода.
  • #20
    13 rate up comment 3 rate down comment
    Бай Пешо ( преди 1 месец )
    До #19. Говориш за покупки във време на инфлация!? Инфлация се бори със свиване на потреблението. За това банките вдигат лихвите по кредитите. Колкото по-малко купуваш, толкова по ниски стават цените. Още повече, че в България инфлацията има и спекулативен характер. Ако не си запознат с тези правила, жалко за теб и всички мислещи като теб. Ниски цени при такова потребление, няма да видите. А спестяванията ви ще ги разпилее инфлационният вятър.
  • #19
    12 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    При тази инфлация ,колко и да е лоша инвестицията в нов автомобил , е по-добре да се купи нова кола от колко да се обесценят парите за две три години . Може и на лизинг при сегашните нива на лихвите . Но всеки си има собствена философия за живота.
  • #18
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Да при електричкте Тесла със сигурност са най-добрата опция за цената си. Освен ако не изскочи някое китайче. Но проблема е в друго - огромна част от пазара купува коли за по 50к лв не защото имат 100к, но не им се вози в доста по-висок клас автомобил, а защото нямат 100к. За това Тесла нямат реален конглокент на болшинството модели. Да обещали са Модел 2 за такава цена, но те до момента са обещали адски много неща.
  • #17
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Спокоен ( преди 1 месец )
    Тесла има два модела не са конглокент кой знае какъв
  • #16
    9 rate up comment 9 rate down comment
    До 15 ( преди 1 месец )
    В скоро време за 100к ще можеш да си купиш Тесла , а това вече си е много повече кола от разни пежаци , рендета , и оризови недоразумения ! Шенгенските производители да се оправят