Германският град Висбаден призна, че се отървава от своите автобуси, задвижвани с горивни клетки, само една година след началото на експеримента. Това съобщиха изненадващо от общинската транспортна фирма ESWE, информира Hessenschau.de.
Градът построи водородна станция за два милиона евро, но управляващият директор на ESWE - Ян Гьорнеман, заяви: „След претегляне на всички аргументи беше взето решение да не се използват водородни автобус. Ние правим една крачка назад по един път, за да направим две крачки напред по друг път“.
ESWE има 10 водородни автобуса, 120 електрически и 130 дизелови превозни средства. Оказва се, че водородните автобуси се предлагат на пазара само с дължина 12 метра и без шарнир. За да се отговори на голямата нужда от превоз на пътници в задръстения център, ESWE сега иска да използва все повече по-дълги автобуси от почти 19 метра. За целта до 2024 г. ще бъдат закупени още 36 дизелови машини.
През октомври 2021 г. ESWE обяви, че ще преобразува целия си автобусен парк към възобновяеми енергийни източници. Транспортната компания дори обяви, че няма да използва „нито един“ дизелов автобус през следващите години.
Министърът на икономиката Тарек Ал-Вазир (Зелените) беше „раздразнен“ от решението на ESWE и посочи, че водородната станция е била финансирана с по един милион евро от Хесен и Рейнланд-Пфалц. „Не можете просто да се оттеглите от проекта след една добра година работа въз основа на аргументи, които вече са били установени, когато е възложен“, каза Ал-Вазир.
Дори стартът на водородните автобуси беше труден. Първоначално автобусите трябваше да тръгнат през лятото на 2019 г. Но докато станцията за зареждане с водород беше открита в началото на 2020 г., клиентите първоначално останаха настрана - сделката с доставчика се провали. Първите автобуси с горивни клетки потеглиха едва през декември 2021 г.
Водородът се счита за градивен елемент за енергийния преход и като заместител на дизела за търговски превозни средства. Във Висбаден обаче поне засега, водородната илюзия се провали. Градът отново купува дизелови автобуси и в бъдеще ще използва комбинация от автобуси с вътрешно горене и електрически. Необходимо е също така депото да се разшири, електрическите автобуси изискват много място, защото всички трябва да се зареждат паралелно.
Аспектите на безопасността също играят роля. Заради няколко пожара в автобусни депа в Германия, в които електробусите бяха или причина, или значително затрудниха гасенето поради опасност от запалване на батерии, много автобусни превозвачи предприемат специални мерки за безопасност при зареждане.
Електрическите автобуси, които се използват в много градове в Германия, обикновено се справят сравнително добре в действителност. Фиксирани, прецизно изчислими маршрути, много възможности за рекуперация при спиране и, разбира се локалната работа без емисии на автобусите, са сред предимствата. Докато високата изкупна цена и скъпата инфраструктура за зареждане са сред недостатъците.
Водородните автобуси, които също се захранват с електричество и в които горивна клетка доставя енергията и трябва да се зарежда с водород, се считат за значително по-сложни и неподходящи за ежедневна употреба.
Автобусите на ESWE, дизеловите и електрическите, в момента се произвеждат от Mercedes и MAN. Според уебсайта на компанията водородните автобуси идват португалски производител, но със система с горивни клетки от Toyota.