Една от всеки пет коли по норвежките пътища вече е електрическа, като съотношението вече се е удвоило за по-малко от три години, съобщава Норвежката асоциация за електрически превозни средства.
Норвегия - най-големият производител на въглеводороди в Западна Европа, също така е световен шампион по отношение на електрическите автомобили с най-големия брой превозни средства, движещи се без емисии на глава от населението, и най-големия дял от националния автопарк.
„Снежната топка се движи все по-бързо и по-бързо и все повече и повече добри модели електрически автомобили се появяват по пътищата в Норвегия“, казва генералният секретар на асоциацията Кристина Бу.
И ако бяха необходими почти десет години, за да се увеличи дялът на електрическите автомобили в норвежката автопарка от 0 до 10%, за резултата, достигнат през март 2020 г., бяха нужни по-малко от три години, за да се удвои този дял, отбелязва асоциацията. Марката от 30% може да бъде достигната в рамките на две години, изчислява тя.
За сравнение, електрическите автомобили представляват 0,64% от френския автомобилен парк на 1 януари 2021 г., според официалната статистика. Вероятно най-амбициозната в света, скандинавската страна си е поставила за цел всичките й нови автомобили да бъдат с „нулеви емисии“ – чрез електричество или водород, от 2025 г.
Чистите автомобили се възползват от множество предимства - освобождаване от почти всички данъци, намалени цени за градски такси и паркиране на обществени паркинги, възможност при определени условия за използване на коридори за обществен транспорт и т.н. В резултат на това електрическите автомобили сега представляват около 80% от новите регистрации, особено след като на пазара се предлагат все повече и повече модели.
Изправени пред разпространението на тези превозни средства и огромната загуба на приходи за публичните финанси обаче, норвежките власти започнаха да намаляват някои предимства. От 1 януари освобождаването от ДДС (в размер на 25%) при придобиване на ново електрическо превозно средство ще бъде валидно само в границите на покупна цена от 500 000 крони (около 47 000 евро), като сумите над този таван подлежат на данък. Този механизъм ще се отрази най-вече на продажбите на Tesla, както и на някои електрически модели на Mercedes, BMW и Audi.