IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Соларната кола Sono Sion е пред провал

На германската компания не достигат 105 млн. евро за фино тестване и сертифициране

Базираната в Мюнхен стартираща компания за електрически превозни средства Sono Motors, която планира производството на бюджетен соларен автомобил Sono Sion призна, че не разполага с достатъчно пари и проектът е пред провал.

 

Sono Motors-1

 

Sion бе представен през юли тази година, а началото на производството във финландския завод Valmet беше насрочено за втората половина на 2023-а. Договорът с Valmet е за сглобяването на 257 000 автомобила за 7 години. Изглеждаше, че всичко върви по план, но на 8 декември сайтът на Sono Motors публикува черен банер с надпис: „Ние се провалихме“.

Главният изпълнителен директор Джона Крисчънс и съоснователят на компанията Лорин Хан излязоха с изявление, обясняващо какво се случва: „Капиталовият пазар е много лош в момента и компанията не успя да събере необходимите средства, за да спази обещанието и да пусне Sono Sion в производство“.

 

Sono Motors-2

 

Консултантите съветват Sono Motors да се откаже от проекта Sion и да се съсредоточи върху по-ниска цена, по-бърза възвръщаемост на инвестициите в бизнес с интегрирани слънчеви панели за търговски превозни средства и автобуси, но ръководителите на Sono Motors не са склонни на такава стъпка.

Те вече организираха кампании за групово финансиране през 2016 и 2019 г. и получиха необходимите милиони евро за развитието на проекта. Сега поемат риска отново да прибегнат до помощта на фенове и стартират 50-дневен краудфъндинг маратон (метод за набавяне на средства от много хора), успешното завършване на който ще позволи развитието на автомобила Sion да продължи и да го подготвят за производство.

 

Sono Motors-3

 

Sono Motors GmbH е основана през 2016 г. от млади ентусиазирани инженери за разработване и производство на евтина електрическа кола, която може да се зарежда от слънцето. Проектът Sion първоначално е планиран за производство през 2019 г., но разработката беше забавена и след това дойде COVID-19, последван от геополитически катаклизми в Европа, което не допринесе за развитието на иновативния бизнес.

Джон Крисчънс и Лорин Хан вярват, че с помощта на общността ще спасят проекта, тъй като е във финалните етапи на разработка, като са необходими още пари за фино тестване и сертифициране. Sono Motors се нуждаят от близо 105 млн. евро, като кампанията за набиране на средства ще продължи 50 дни.

 

Sono Motors-4

 

Обещава се отстъпка от 3000 евро от крайната цена на соларен автомобил на всеки клиент, който сега се довери на проекта и цената ще бъде 26 900 евро. Ако необходимата сума не може да бъде събрана в рамките на 50 дни, проектът Sion ще бъде затворен (евентуално замразен или продаден). Ще се приемат пари само от жители на Европа, като плащането може да варира от 500 до 26 900 евро. Досега Sono Motors има 21 000 частни предварителни поръчки за Sion и 22 000 корпоративни.

В автомобила са монтирани 456 слънчеви панели, има предно задвижване, оборудван е с един електрически мотор с мощност 120 кВт (163 к.с.) и 270 Нм. Капацитетът на батерията е 54 кВт/ч, пълното зареждане е достатъчно за 305 км пробег в цикъла WLTP. Монтираните в тялото слънчеви панели осигуряват 35 км допълнителен пробег на ден при идеално ясно време и приблизително 16 км при обичайно време в Централна Европа.

 

Sono Motors

 

Междувременно на 30 ноември нидерландската компания Lightyear започна дребномащабно производство на своята соларна кола Lightyear 0 в завода Valmet, но това е много по-скъп продукт от Sono Sion. Цената на дребно на Lightyear 0 е 250 000 евро. През 2025 г. Lightyear планира да започне производството на втория си модел - Lightyear 2, цената му ще бъде около 30 000 евро, а това вече е директен конкурент на Sono Sion.

 

 

0 от 500
  • #8
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Скептик ( преди 1 година )
    Тия мушмороци много добре знаят, какво може и какво не може ФВ фолтаика. И колко ще разчиташ на 54 Квч батерия за 120 кв мотор. При чести пускове при това. Ентусиастите с минусите да си купят пластични модули, продават се. Едно ватметърче. И да си налепят колите. После да сложат силно питие в хладилника, щото ще им трябва.
  • #7
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Идеята е добра на хартия,
  • #6
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Цената, която ще дадете за допълнителна технология върху колата, по-добре я дайте за слънчеви панели вкъщи. Ще получите много по-голяма мощност и пак можете да си вкарвате енергията в електромобила, си искате.
  • #5
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    В Китай Подобни начинания, дори и в по-напреднал стадий фалират ежедневно... Ако беше толкова привлекателен, проекта отдавна щеше да е подкрепен от инвестиционните фондове работещи в този сектор
  • #4
    12 rate up comment 1 rate down comment
    Скептик ( преди 1 година )
    В днешния мрачен ден, мониторинга на системата ми отчете добив 35вч/м2. Ще има за фаровете. Тия събират пари, ама да духнат на Фиджи.
  • #3
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Popa ot razgrad ( преди 1 година )
    В тоя проект има добри идеи, но да облицоваш целия автомобил със слънчеви панели би създало безброй проблеми, както производствени, така и с употребата...
  • #2
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Popa ot razgrad ( преди 1 година )
    Не искам и да си помисля даже какво би станало и колко би струвал ремонта ако ударя тая кола...
  • #1
    14 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Соларната кола е глопуст