IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Евтина кола, задвижвана от слънцето е на път да стане масова

С цена от 25 000 евро, Sono Sion е по-достъпна от повечето електромобили на европейския и на американския пазар

Германската компания Sono Motors твърди, че ще пусне електрически автомобил със слънчева енергия на пазара в Европа, като това ще се случи още в средата на 2023 година. Sono закара колата, наречена Sion, на обиколка из САЩ в очакване на евентуалното ѝ пускане и на пазара зад Океана.


Sion Sono Motors


С цена от €25 000, колата е по-достъпна от повечето електромобили и на европейския, и на американския пазар. Возилото разполага с 465 интегрирани слънчеви полуклетки по целия екстериор на автомобила - покрив, врати, калници, капак и всичко останало. Компанията изчислява, че само слънчевата енергия може да захранва около 120 километра на седмица.

За по-дълги пътувания обаче Sion има литиево-желязо-фосфатна батерия с пробег от 300 километра, произведена от китайския гигант за електрически превозни средства и батерии BYD. Sono сключи договор с финландската Valmet Automotive за производството на Sion и твърди, че вече има 42 000 поръчки за колата в Европа. Целта е да бъдат произведени 257 000 Sion-а до 2030 г.


Sion Sono Motors


Изпълнителният директор Хан казва, че производството по договор е първото нещо, което позволява на компанията да поддържа ниски разходи. "Второто е, че имаме само един вариант. Тази кола се предлага във всеки цвят, който харесвате, стига да е черен. Така че по принцип няма опции. Това е огромно спестяване на разходи.

Трето, извършваме онлайн директни продажби. Четвърто е, че нямаме щамповане на стомана. Това е алуминиева пространствена рама, много безопасна кола. И петото е, че няма боя. Няма боядисване, защото има слънчеви панели отвън. И с тези пет неща можем да направим колите си толкова достъпни.“


Sion Sono Motors


Sono използва базирана на полимер соларна технология, която разработват сами. " Имаме над 30 патента за това“, казва Хан. „И това е голямата разлика, защото всички други компании, които се опитват да интегрират слънчева енергия, използват най-вече стъкло. Стъклото е тежко, произвежда се бавно и струва много скъпо."

Налично е и приложение на таблото на автомобила, което дава на водачите информация в реално време за това колко слънчева енергия генерира колата във всеки един момент. Шофьорите могат също да контролират споделянето на енергия чрез приложението, като използват батерията на Sion за зареждане на други електрически устройства, включително електромобили, на цена по избор на собственика.


Sion Sono Motors


Въпреки че днес няма налични слънчеви електрически превозни средства за масовия пазар, Хан вярва, че тази технология скоро ще стане масова:

"Смятаме, че има потенциала да се превърне в масова технология. Нашата мисия е слънчева енергия за всяко превозно средство, защото няма смисъл да не я използваме. Много е рентабилно. Това не добавя много разходи към спецификацията на материалите за колата. Така че всъщност няма причина да не се интегрира във всички коли".


0 от 500
  • #10
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Тук ( преди 1 година )
    Тази технология е измислена отдавна но на мръсните *** не е изгодно да я има
  • #9
    10 rate up comment 0 rate down comment
    пропов ( преди 1 година )
    Ей ама то за българите гроздето много кисело бе! Полимера трябвало да се полира, не били 100 км ами били 50, то чупливо било...За мен пък идеята е добра и работи. Покривам я с прозр.фолио, застрахована е, безплатните км. колкото и да са - подарък са. При всички положения за тея пари Рено Зое или друг подобен бръмбър не са ми интересни с нищо. Просто идеята за независимост, нещо да работи без нужда от каквато и да била свързаност, това е свобода!
  • #8
    12 rate up comment 1 rate down comment
    Газко Уазков ( преди 1 година )
    Безспорно това е бъдещето. Автономност. За съжаление, все още не е толкова близо, колкото ни се иска...
  • #7
    12 rate up comment 0 rate down comment
    Хм ( преди 1 година )
    Максималната слънчева мощност е около 200W на кв. м. Тоя автомобил няма как да има площ повече от 10 квадрата.Обаче за ходене на работа може и да става, ако седи 8 часа на слънце, което пак е добре.
  • #6
    10 rate up comment 2 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    Именно това имах предвид. За лек автомобил няма никакъв смисъл особено предвид извивките и площта. Много по-голям смисъл ще има да се облицоват ремаркетата на камионите, особено пък на хладилните, които така или иначе са гладки и се нуждаят от енергия за охлаждане точно когато пече слънце. Не стига че няма да теглят допълнителна енергия от батерията за охлаждане на стоката, а ще става точно обратното. Батерията ще се зарежда както докато шофьора почива така и в движение.
  • #5
    10 rate up comment 1 rate down comment
    Fury ( преди 1 година )
    А не може ли панелите да са на покрива на гаража ти и да се зарежда с кабел от тази стационарна система? Мисля, че е доста по евтино и прагматично и лесно изпълнимо. Защото ако блъснете някой калник какво става със системата?
  • #4
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Доста по-големия Джогер е от 16 хил евро с 100 коня на газ а Дъстър дизел 115 коня е от 17 хил но като за електромобил няма равен дори Дачия да изкара скоро нещо подобно като цена за кола то ще е без панели и хиляди добавени километри за периода Март-Октомври стига да стои на слънце като е слънчево и да си в южната половина на Европа :D
  • #3
    6 rate up comment 0 rate down comment
    До 2 ( преди 1 година )
    Те казват че средно са 10 км дневно в Европа което е над 3 000 годишно а в Ю. Европа предполагам по-скоро над 4 000. Това са 10на хил км за 3 години което не е малко като се има в предвид че вътрешното пространство в тази кола е голямо с 1.66 височина и 600 литра багажник а мощността е 160 коня. В сравнение с някоя ДВГ с близко пространство и мощност би имало доста значение особено при препродажба си е голям плюс но разбира се опира до това на каква цена е тока който пестиш..
  • #2
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Добро начало, но малко няма смисъл. Максимум 120 км седмично ако си я оставил на перфектно изложение през най-дългия ден в годината, не означава 120 км всяка седмица. А дори да е всяка седмица това са 6 000 км годишно на теория. На практика са максимум 2000, което почти обезсмисля идеята. 2000 километра се минават с 300 киловатчаса, които дори по евро за киловатчас са спестени 300 евро годишно. По наши цени на нощна се пестят 42 лв на година.
  • #1
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Щом е полимер, а не стъкло, автомобилът след няколко години употреба ще трябва да се полира два пъти годишно, защото този полимер ще матира, както матират фаровете. Едно време със стъклените фарове нямаше такива проблеми.