fallback

Литиево-йонните батерии поскъпват за първи път от 2010 г.

Как ще се отрази това на електрическите автомобили, засега не е ясно

Нарастващите цени на суровините и компонентите на батериите и растящата инфлация доведоха до първото по рода си увеличение на цените на литиево-йонните батерии, откакто BloombergNEF (BNEF) следи пазара от 2010 г. След повече от десетилетие на спадове, сега цените са се увеличили със 7 процента спрямо миналата година до $151 за кВт/ч, като се очаква да останат на подобни нива през 2023-а.

 

 

На регионална основа цените са най-ниски в Китай - $127 за кВт/ч. В САЩ и Европа са съответно с 24% и 33% по-високи. По-високите цени отразяват относителната незрялост на тези пазари, по-високите производствени разходи, разнообразната гама от приложения и внос на батерии. Как ще се отрази повишението на цените на батериите върху електрическите автомобили, засега няма ясна прогноза.

Цените можеха да се повишат допълнително през 2022 г., ако не беше по-широкото приемане на евтината катодна химия, известна като LFP, и продължаващото намаляване на скъпия кобалт в катодите на базата на никел. Средно LFP клетките бяха с 20% по-евтини от литиево-никел-манганово-кобалтовите клетки през 2022 г. Въпреки това дори евтини химикали като LFP, които са особено изложени на цените на литиевия карбонат, усетиха удара от нарастващите разходи през цялата верига за доставки. Цените на LFP батериите се повишиха с 27% през 2022 г. в сравнение с 2021 г.

 

 

BNEF очаква цените на батериите да започнат да падат отново през 2024 г., когато за цените на лития се прогнозира понижение. Проучването на BNEF смята, че средните цени на пакетите трябва да паднат под $100 за кВт/ч до 2026 г. Същевременно въпреки повишението на цените, търсенето на батерии все още достига нови рекорди всяка година.

Продължаващите инвестиции в научноизследователска и развойна дейност, подобренията на производствения процес и разширяване на капацитета по веригата на доставки ще помогнат за подобряване на технологията за батерии и намаляване на разходите през следващото десетилетие. BloombergNEF очаква технологии от следващо поколение, като силициеви и литиево-метални аноди, електролити в твърдо състояние и нови катодни материали и процеси за производство на клетки, да играят важна роля за осигуряване на по-нататъшно намаляване на цените.

 

 

fallback
  • #21
    анонимен ( преди 1 година )
    Инфлационно коригираната цена на Модел Т от 1908 г. е 25 000 долара, което е колкото една Корола там. На пръв поглед цената е останала същата, но това е само привидно. Трябва да се отчете, че са добавени стотици функции към днешните коли. Ако трябваше да направим кола с качествата на Модел Т сега, щеше да струва 1000 лв. Значи колите са поевтинели 25 пъти от тогава.
  • #20
    онзи ( преди 1 година )
    Как ще се отрази? от утре още две за лев
  • #19
    TSLA ( преди 1 година )
    Щом сте тука, до един сте луди фенове на електричките. Щото като тръгне, ти цепи веждите, щото на "домашен" ток вози безплатно, щото не смъpди, не се тресе и не се троши. Щото караш с една ръка и слушаш вятъра. Просто ви е срам да си признаете, за да не ви викат "джендъpи" онези, дето се навеждат на колонката за половин заплата. Целата работа е турбо комична. (Ей веднъж да има полза от "турбо" бха ха хах!)
  • #18
    //// ( преди 1 година )
    13 не се хаби. Има тук някакъв луд фен на електричките и имам подозрение, че е част от този екип. Защото има ли статии за ток той се побърква да пише и има само плюсове, а всички останали само минуси.
  • #17
    До 6 ( преди 1 година )
    Вече са ти изброили няколко неща, но аз ще ти кажа нещо точно по темата. Лично аз чаках десетина години да паднат цените на фотоволтаиците и вече трета година ги ползвам. Вече това е най-евтиният източник на енергия. Скоро и с батериите ще бъде така заради огромните инвестиции и търсене.
  • #16
    //// ( преди 1 година )
    И отново ти повтарям, чети между редовете. Но явно не знаеш, какво означава това.п.п. човек който обижда, означва, че не уважава първо себе си....
  • #15
    //// ( преди 1 година )
    Вместо да обиждаш вземи и посмятай. За 4 месеца купува кола за 350. Значи взема средно 100 на месец. Сега ако взема 4000 са 40 пъти увеличение на заплатата. Ако увеличим цената на автомобила 40 пъти се получава 16 000. Има ли сега американски автомобил за 16 000?
  • #14
    анонимен ( преди 1 година )
    "Много шведи пестят електроенергия заради повишените разходи. Сега искаме да приканим населението на Швеция да пести електроенергия, за да се намалят рисковете от спиране на тока", каза той, цитиран от "Труд"Господа, гасете лампите и дърпайте щепселите.
  • #13
    до #10 ( преди 1 година )
    Абсолютно си прав! Това разбира се няма как да стане с електрическите коли, а пък е още по-абсурдно те да бъдат сравнявани с пускането на пазара на първия телевизор, CD или компютър. Все пак елките не са революция в автомобилостроенето, тъй като опити да се пуснат на пазара е имало преди повече от 100 г и от тогава кой ли не се е пробвал. В момента са на гребена на вълната единствено поради забраната за производство на автомобили с ДВГ-та от 2035 г. На пазарен принцип просто нямат шанс.
  • #12
    до 6 ( преди 1 година )
    Всичко поевтинява. На 46 си, а си толкова сляп и смотан.
fallback
Последни