fallback

Литиево-йонните батерии поскъпват за първи път от 2010 г.

Как ще се отрази това на електрическите автомобили, засега не е ясно

Нарастващите цени на суровините и компонентите на батериите и растящата инфлация доведоха до първото по рода си увеличение на цените на литиево-йонните батерии, откакто BloombergNEF (BNEF) следи пазара от 2010 г. След повече от десетилетие на спадове, сега цените са се увеличили със 7 процента спрямо миналата година до $151 за кВт/ч, като се очаква да останат на подобни нива през 2023-а.

 

 

На регионална основа цените са най-ниски в Китай - $127 за кВт/ч. В САЩ и Европа са съответно с 24% и 33% по-високи. По-високите цени отразяват относителната незрялост на тези пазари, по-високите производствени разходи, разнообразната гама от приложения и внос на батерии. Как ще се отрази повишението на цените на батериите върху електрическите автомобили, засега няма ясна прогноза.

Цените можеха да се повишат допълнително през 2022 г., ако не беше по-широкото приемане на евтината катодна химия, известна като LFP, и продължаващото намаляване на скъпия кобалт в катодите на базата на никел. Средно LFP клетките бяха с 20% по-евтини от литиево-никел-манганово-кобалтовите клетки през 2022 г. Въпреки това дори евтини химикали като LFP, които са особено изложени на цените на литиевия карбонат, усетиха удара от нарастващите разходи през цялата верига за доставки. Цените на LFP батериите се повишиха с 27% през 2022 г. в сравнение с 2021 г.

 

 

BNEF очаква цените на батериите да започнат да падат отново през 2024 г., когато за цените на лития се прогнозира понижение. Проучването на BNEF смята, че средните цени на пакетите трябва да паднат под $100 за кВт/ч до 2026 г. Същевременно въпреки повишението на цените, търсенето на батерии все още достига нови рекорди всяка година.

Продължаващите инвестиции в научноизследователска и развойна дейност, подобренията на производствения процес и разширяване на капацитета по веригата на доставки ще помогнат за подобряване на технологията за батерии и намаляване на разходите през следващото десетилетие. BloombergNEF очаква технологии от следващо поколение, като силициеви и литиево-метални аноди, електролити в твърдо състояние и нови катодни материали и процеси за производство на клетки, да играят важна роля за осигуряване на по-нататъшно намаляване на цените.

 

 

fallback
  • #11
    До //// ( преди 1 година )
    Е налЕ не беше виждАл нещо да поевтинява през годините , а сега постваш цитати за модел Т , дето поевтинява три пъти за няма и 10 години ?
  • #10
    //// ( преди 1 година )
    Когато се появява Model T през 1908 1910 г., по-голямата част от автомобилите за лично ползване в САЩ струват от 1100 до 1700 долара. Началната цена на Model T е 825 850 долара. Цената на автомобила се намалява постоянно и достига 350 долара. През 1914 г. един работник на монтажната линия на Ford може да закупи един автомобил Ford Model T само с четири месечни възнаграждения. Това прави автомобила наистина народен.[2]
  • #9
    //// ( преди 1 година )
    Начална цена на Форд Т е била 820-850 $. А колко е сега първоначалната цена на един Форд? п.п. ако се зачетеш между редовете ще разбереш, какво имам в предвид
  • #8
    До //// ( преди 1 година )
    ТВ - първите са били толкова скъпи, че цяло село е събирало да си купи един и са се събирали вечер да гледат. CD плеъри - първите модели на Сони и Филипс са стрували към 10 хил. лв по сегашни цени, а после ги имаше във всеки дом по 3. Коли - играчка за богаташи до Модел Т на Форд. Интернет - 90-те години беше скъпа работа, сега всеки има и вкъщи, и на мобилния, въпреки че реално мобилният е просто за удобство. Компютри - първата мишка е струвала $1000, сега най-евтините са по няколко лева.
  • #7
    анонимен ( преди 1 година )
    Налазват, защото за техните финанси всяка нова кола е непостижима мечта, а засега електромобили на старо общо-взето няма. Друг е въпросът защо, вместо да ходят да работят или учат, за да са по-заможни, висят тук и ръсят глупости.
  • #6
    //// ( преди 1 година )
    Айде чакам го това свръхпроизводство. Аз за моят 46 годишен живот не съм видял нещо да е поевтиняло и да е в полза народо му.
  • #5
    До долните ( преди 1 година )
    Пропускате най-важното. Всички цени се вдигнаха по напълно пазарни принципи, побутнати от геополитиката. Коя цена на тука се е вдигнала? Производствената? Ами не, не е. Себестойността на тока на АЕЦ Козлодуй си е същите 10 стотинки, но заради недостига на енергия в Европа, си продава енергията и на левче в определени часове. Това са около 900% печалба и всичко живо инвестира в производство на електрическа енергия. Същото е и с батериите. А тези инвестиции ще доведат до свръхпроизводство
  • #4
    До първите трима , д ( преди 1 година )
    Трима видни петроджендърЕ веднага са налазили форума :) . А за ДВГ - ми той умрял *** :)
  • #3
    анонимен ( преди 1 година )
    До едництъ - Ми виш сяяя братее... Сичкуту беше да на залажат. Ся *** нааалузят данък път, ша ни бият хикса на нощната енергия, па вече са пуа, чи щяло има акциз на зараднуту
  • #2
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Да, да... точно така ще стане ще паднат не под 100 до 26та ми даже под 10 долара :D
fallback
Последни