Бъдещето е на електрическите коли и това е ясно поне засега от наложените тенденции на политици и производители. Но какво искат шофьорите? Застрахователят Allianz Direct направи проучване в Германия именно в търсене на отговор на този въпрос.
Какво се оказва? От 800 анкетирани германци 43 процента заявяват, че предпочитат автомобили с бензинов двигател. 27 процента биха избрали хибрид, докато 20 на сто залагат на изцяло електрически автомобил. Репутацията на икономичния дизел изглежда е съсипана, защото само 10 процента от всички потенциални купувачи все още искат автомобил с такъв агрегат.
Предпочитанията, естествено, зависят и от финансовите възможности на хората. Колкото по-заможни са купувачите, толкова по-вече се ориентират към електрически коли - 78 процента с бюджет над 100 000 евро гледат към електромобили. Докато при хората с по-ниски доходи само 25 процента оценяват хибридното и дори електрическото задвижване.
Желанието да се пробва автономно превозно средство също е по-високо сред получаващите повече пари, но като цяло обаче само 21 процента от всички купувачи биха искали да имат такъв автомобил. 36 на сто категорично отхвърлят варианта, а 43 процента не са решили.
Предпочитанията, разбити по възрастови групи, са изненадащи във времената на често показваните напоследък по медиите предимно по-млади еко активисти. Най-младите купувачи във възрастовата група от 18 до 24 години са най-малко склонни да купят електрически или хибриден автомобил - една трета. От друга страна, удоволствието от шофирането е по-високо по отношение на ползата, отколкото във всяка друга възрастова група, а именно - впечатляващите 47 процента. Тази стойност пада до едва 29 процента за най-възрастните анкетирани шофьори (55 до 65 години).
Решаващият фактор при покупка е цената на автомобила (49%), следвана от разхода на гориво (36%). От изброените 14 аспекта „околна среда и устойчивост“ се нарежда далеч назад с 14 процента, следван само от страната на производство (4 процента) и „самоназначилите“ се експерти, тоест мнението на приятели и познати (2 процента).
Любимият цвят на новата кола е черен (36 процента), най-важната екстра е климатикът (56 процента). Само 9 процента отдават значение на достъпа до интернет в колата - тема, за която може би се говори твърде много през последните години. И проучването разяснява друго погрешно схващане - огромното мнозинство от клиентите предпочитат да купуват колата си от търговци на нови автомобили (57 процента), следвани от търговци на употребявани автомобили (21 процента). Общо 12 процента биха искали да купуват от онлайн търговци.