IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Топ-инженер на BMW отписа литиево-йонните батерии

Според Саймън Ерхард, те са достигнали своя връх на развитие

Следващото поколение електрически превозни средства на BMW обещава до 1000 км пробег, 30% по-бързо зареждане и по-евтин производствен процес, който значително намалява въглеродните емисии. Всичко това ще бъде постигнато с литиево-йонни батерии, които се използват и от останалата част от автомобилната индустрия.


батерии


Един от най-добрите инженери в BMW обаче смята, че дните на литиево-йонните батерии са преброени и те са намират на границата на своите възможности. Саймън Ерхард, ръководител на отдела за енергия и производителност на батериите в BMW, все пак допълва, че този тип батерии ще останат като стандарт за индустрията през следващите години.

„От гледна точка на енергийната плътност, бих казал, че сме изправени пред оптималната химия на литиево-йонните клетки в индустриализирано приложение за големи пазари. Просто те са достигнали връхната си точка и развитието им е невъзможно“, каза Ерхард.


батерии


Инженерът вярва, че „следващият голям пробив“ в разработването на батерии вероятно ще бъдат твърдотелните батерии. Ерхард разкрива, че наскоро откритият център на BMW за производството на клетки в Мюнхен проучва и разработва тази технология, като работи с най-големите академични таланти в Европа, за да изгради мрежа, подобна на мини Силициева долина.

Освен това BMW, заедно с Ford, е един от двамата основни инвеститори в базираната в Колорадо Solid Power, която има за цел да бъде първата компания, предлагаща тази технология. Това означава, че първите твърдотелни батерии, които ще се появят в електромобили, ще се поставят на модели на Ford и BMW. Много други автомобилни производители също работят върху тази технология, включително General Motors, Honda, Volkswagen, Hyundai и Toyota.


батерии


Твърдите батерии са отдавна обещавана, но дълго отлагана технология, която може да донесе значително по-голяма енергийна плътност в по-малък пакет от литиево-йонните батерии. А това означава, че колите потенциално биха могли да бъдат конструирани с по-малко тегло и по-малка батерия. Те използват твърд материал като електролит в клетката на батерията, а не течен като конвенционалните литиево-йонни батерии.

Другите предимства включват по-кратки времена за зареждане, по-добра надеждност и може би най-важното - по-голяма безопасност, тъй като твърдотелните клетки са много по-малко запалими от настоящите предложения. Твърдотелните батерии също използват литиев метал на анода вместо по-тежкия въглероден графит.


0 от 500
  • #29
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Когато пътуваме на ски в чужбина, почивките не падат под 20 мин. Всички да минат през тоалетните, да си купят нещо за ядене, на касата може да има опашка, да хапнат нещо. Теоретично бензин може да се зареди и плати за 5 мин., но при нормални обстоятелства не е така. Така че зареждането на електомобил не е никакви грижи.
  • #28
    1 rate up comment 1 rate down comment
    До 25 от 21 ( преди 1 година )
    Би ли казал каква кола караш, защото ми е трудно да повярвам на това, което си написал? Разход 6 със скорост 130? Аз имам Киа Спортидж 1.6, 135 к.с., 2013 г. и при 90-100 км/ч разходът е 6-6.5. С един резервоар минавам около 600 км. Впечатленията ми от доста други коли, които съм карал са същите и то независимо от класа и мощността - около 600 км, а при настъпване доста по-малко.
  • #27
    4 rate up comment 2 rate down comment
    До 24 ( преди 1 година )
    Хайде още един който всеки ден минава повече от 1 000 км и моя жизнено необходимо да го прави с едно зареждане. Кога за последно си минал 1 000 км? Въобще ли не спира по пътя? Ако все пак се наложи да спреш два-три пъти за по- 10-15 минути, което е веднъж на два три часа шофиране, това за тебе края на света ли ще е?Нормалните хора спираме и без да ни се налага да зареждаме. Къде да се разтъпчем, къде да запалим цигара, но най-вече защото за 1 000 км се на някой му се ходи до тоалетна.
  • #26
    1 rate up comment 1 rate down comment
    До 22 ( преди 1 година )
    Всъщност Тесла модел 3 заредена в София изминала градско 20 километра преди да се качи на магистралата, оттам със скорост 130 км в час за три часа стига до Бургас, а при пристигането в Слънчев бряг има още няколко километра пробег. 420 км с едно зареждане. 16,2 киловатчаса на 100 кмИма и клипче в youtube. Както писах има и над 200 kw зарядни по пътя за морето, на които тези 16 киловат часа се зареждат за по-малко от 5 мин. Тоест на 1000 км 1 час зареждане разпределен на няколко спирания.
  • #25
    1 rate up comment 2 rate down comment
    до 21 ( преди 1 година )
    Зависи от колата, ако говориш за 3л бензин, за кола от преди 15години или голям СЪВ и толкова може да не минеш. Модерен бензин на лека кола дори на магистрала с 120-130 рядко надхвърля 6/100. Аз с 50л използваем резервоар на бензин минавам между 800 и 1100 км с един резервоар в зависимост от пътя. Дори градско рядко падам под 600км.
  • #24
    5 rate up comment 1 rate down comment
    до 22 ( преди 1 година )
    То и със 100 км пробег можеш да стигнеш. Но не е ок да дадеш почти 2 пъти повече пари за кола, заради която ще търпиш негативи почти всеки път като излезеш на дълъг път, а на магистралата особено зимата да не смееш да караш с повече от 100км/ч?
  • #23
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Този, ако работеше за мен, щях да го уволня за подобно изказване. Показва чутовищно непознаване на материята, в която работи. Има десетки СЪЩЕСТВУВАЩИ технологии за катода и анода, които подобряват капацитета им с 50% и нагоре. Въпрос на време е да се направят достатъчно евтини и удобни за серийно производство. А твърдотелните батерии нямат пряка връзка с енергийната плътност, защото използват абсолютно същите анод и катод, от които зависи колко литиеви йони може да съхраняват, и също са литиеви
  • #22
    4 rate up comment 2 rate down comment
    От 21 ( преди 1 година )
    Има достатъчно материали в нета, че и с 220-230 км реален пробег се стига без проблем до морето. Да, по-неудобно е, ще се изгубят 2 пъти по 30-40 минути за зареждане, но е възможно. На практика 450-500 км пробег е достатъчен, а както написа друг по-долу, ако времето за зареждане бъде намалено до 5 минути, и автомобил с 300 км пробег ще бъде достатъчен за страна като България.
  • #21
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Всеки път като стане дума за електромобили и се появяват шофьори, на които им е жизнено важно да могат да минават 1000 км. Правят го редовно, на бензиностанциите не спират за повече от 5 минути, защото времето им е свръх ценно и мечтата на живота им е да си възпаляват хемороидите по цял ден на шофьорската седалка. На колко от вас се е налагало да минат 1000 км за ден? Това между другото е възможно само с дизелов автомобил. С бензинов се минават около 600 при кротко каране. При настъпване 400.
  • #20
    3 rate up comment 2 rate down comment
    До 10 ( преди 1 година )
    На практика единственият вариант за намаляване на използваната енергия за изминаване на 100 км е подобряване на аеродинамиката и намаляване на теглото, но и там горе-долу е стигнат лимита. Но пък може да се подобри времето за зареждане. Но то не зависи от напрежението, както си мислиш, а от мощността по магистралата има 220 kw зарядни станции, на които зареждаш 100 км пробег за около 5 мин. Не е бързо, но чак пък да е проблем? Морето ли ще избяга за по 15 мин. зареждане на отиване и връщане?