IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Ако преминем на електромобили, няма да има евтини коли като сега!

Добивът на литий ще е основната пречка за достъпни коли на ток

Изпълнителният директор на компанията Livent  - Пол Грейвс, обяви, че кризата в предлагането на литий ще удари най-силно по-евтините модели, тъй като производителите дават приоритет на по-печелившите превозни средства. Според шефа на фирмата, която продава литий на производители на електрически автомобили, включително на Tesla, „не съществува ситуация, в която да има достатъчно литий, за да задоволи всички."


електромобили


Постоянният недостиг на литий през следващото десетилетие ще доведе до по-малко продажби на автомобили и ще удари най-силно по-евтиния край на пазара, предупреди ръководителят на един от най-големите производители на жизненоважния метал за батерии.

Пол Грейвс  твърди, че кризата в предлагането на литий, тъй като търсенето става все по-голямо, ще накара производителите на автомобили да дадат приоритет на материалите за своите по-печеливши модели.

„Ако вземем предвид прогнозите за търсене, тогава няма не можем да разширим предлагането на литий достатъчно бързо, за да наваксаме изоставането", каза той пред Financial Times. 

Грейвс, чиято компания е доставчик на Tesla, General Motors и BMW, предупреди, че проблемът означава, че ще е нужно много повече време, отколкото политиците очакват, за да премахнат автомобилите с двигатели с вътрешно горене и че „евтините превозни средства ще бъдат предизвикателството".

Коментарите на бившия банкер на Goldman Sachs повтарят думите на Карлос Таварес , ръководител на Stellantis, който твърди, че законодателството за емисиите ще повиши цените на автомобилите и ще изтласка средната класа от притежанието на автомобили.Създадена през 2019 г. като отделяне от американския производител на селскостопански химикали FMC Corporation, Livent се стреми да пробие в челните редици на литиевите компании. Тя има за цел да увеличи капацитета за производство на литиев карбонат в Аржентина до 100 000 тона до 2030 г. спрямо 20 000 тона през 2020 г. и притежава дял в Nemaska Lithium, която разработва проект за обработка на твърди скали в Квебек.


електромобили


Пазарът на литий ще нарасне от 700 000 тона еквивалент на литиев карбонат тази година до над 3 милиона тона до 2030 г., според агенцията Fastmarkets. McKinsey пък изчислява, че 15 процента от търсенето на литий ще бъде неудовлетворено, дори ако всички проекти в процес на разработка се реализират.

Има и нещо друго. Цените на лития скочиха 10 пъти за две години, тъй като продажбите на електрически автомобили се увеличиха драстично. Подчертавайки бума, чилийската компания SQM тази седмица отчете 10-кратно увеличение на нетната печалба на $2.8 милиарда през деветте месеца до септември.

Литиевите проекти, ръководени от компании извън „голямата четворка“ на индустрията - Albemarle, SQM, Ganfeng и Tianqi - като цяло отнемат много повече време, отколкото обещаваха мениджърските им екипи.

Акциите за добив на литий се сринаха тази седмица, като Albemarle и SQM загубиха около 15 процента поради непотвърдени доклади, че китайските производители на катоди намаляват прогнозите за производство в знак на намалено търсене на електромобили на най-големия пазар в света.

Сет Голдщайн, анализатор в Morningstar, е на мнение, че предлагането на литий ще се бори да се справи с прогнозата за 20-процентов годишен ръст на търсенето през следващото десетилетие, което ще накара производителите на автомобили да продават повече хибридни превозни средства.

„Вярвам, че пазарът ще остане структурно недостатъчен през следващото десетилетие - каза той. - Това е силен растеж, който се случва веднъж на век за стока, какъвто видяхме с алуминия преди 100 години или петрола, когато превозните средства с двигатели с вътрешно горене набираха популярност. Устойчивият висок растеж на търсенето ще накара предлагането да се бори, за да навакса."


0 от 500
  • #7
    12 rate up comment 2 rate down comment
    carpe_diem ( преди 1 година )
    А минтирито пак се е активизирало. Пикльo, а петрола откъде се добива, с какви средства, как се транспортира, как се гори, после какво дишаш? ***... Литий и никел са ти основно в пустини, дето на няколкостотин км наоколо няма нищо. Ясно, че има проблеми, ама това значи ли, че трябва да продължаваме с пушилките? Пожелавам ти да отидеш в Куба, която е застинала преди 60 години - знаеш ли каква брутална смрад е там? Ако всички бяха като тебе, същото щеше да е и тука, пръдльo смoтaн...
  • #6
    5 rate up comment 1 rate down comment
    carpe_diem ( преди 1 година )
    До 2, няма значение колко електрона отдава, важното е че литият е най-лекият метал, а натрият е по-тежък. Сиреч - леки батерии с натрий доста по-трудно (не и невъзможно, разбира се), но ще са много, много по-евтини. Има компании, които вече ги произвеждат и продават, напредват сериозно и с енергийната плътност, за да може да стават за електромобили скоро и наистина до няколко години е съвсем реалистично да почнат да се влагат в бюджетни модели, на които теглото и на батерията няма да е важно.
  • #5
    7 rate up comment 10 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Теслончета, ко стаа бе? Не става какт го мислихте?! А че за добив на 1 кг литий заминават 500 000 литра вода - мълчите! А че никела е изкопаемото с най-висок въглероден отпечатък - мълчите, а че медта, от която ползвате 3 пъти повече (без да броим нуждата от преокабеляване на преносната мрежа) отколкото истинските коли ползват е на второ място по въглеродни емисии - пак мълчите. А че тока дето зареждате е 50% от ***... иначе големи еколози баце!
  • #4
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Честно казано, това са добри новини. Тази година ще бъдат продадени около 8 млн. чисти ел. мобили и още 2,6 плъгини. Т.е. има литий за около 8,5 млн. чисти, ако махнем плъгините, чиито продажби спадат. Според чичкото, могат да увеличат производството на литий 3 пъти, значи 25,5 млн. коли - значи 1/3 от всички коли може да са ел. до 2030 по целия свят. Напълно нормално. Тези бройки ще стигнат, за да може в Европа и Китай процентът ще е 70, в САЩ - 50, а по-останалия свят - 10.
  • #3
    0 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Забраната за автомобили с ДВГ е 2035 година и най-вероятно ще се отложи поради кризата която настъпва в мометна. Дори и 2035 да се спре с ДВГ, тук сложете едни 15 години още в които ще се харат предимно коли с ДВГ, демек около 2050 се очаква да станат масови тук и до тогава има толкова много време, че е почти сигурно ще се предвижваме по съвсем друг начин.
  • #2
    3 rate up comment 4 rate down comment
    А бе да ама ( преди 1 година )
    Да де ама лития отдава два елактрона па натрия само един
  • #1
    8 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Лития няма да поевтинее скоро поне от днешна гледна точка но пък батерии на базата на десетки пъти по-евтиния метал натрий (готварската сол е наполовина натрий) се очакват масово още от другата година