fallback

Ако преминем на електромобили, няма да има евтини коли като сега!

Добивът на литий ще е основната пречка за достъпни коли на ток

Изпълнителният директор на компанията Livent  - Пол Грейвс, обяви, че кризата в предлагането на литий ще удари най-силно по-евтините модели, тъй като производителите дават приоритет на по-печелившите превозни средства. Според шефа на фирмата, която продава литий на производители на електрически автомобили, включително на Tesla, „не съществува ситуация, в която да има достатъчно литий, за да задоволи всички."

Постоянният недостиг на литий през следващото десетилетие ще доведе до по-малко продажби на автомобили и ще удари най-силно по-евтиния край на пазара, предупреди ръководителят на един от най-големите производители на жизненоважния метал за батерии.

Пол Грейвс  твърди, че кризата в предлагането на литий, тъй като търсенето става все по-голямо, ще накара производителите на автомобили да дадат приоритет на материалите за своите по-печеливши модели.

„Ако вземем предвид прогнозите за търсене, тогава няма не можем да разширим предлагането на литий достатъчно бързо, за да наваксаме изоставането", каза той пред Financial Times. 

Грейвс, чиято компания е доставчик на Tesla, General Motors и BMW, предупреди, че проблемът означава, че ще е нужно много повече време, отколкото политиците очакват, за да премахнат автомобилите с двигатели с вътрешно горене и че „евтините превозни средства ще бъдат предизвикателството".

Коментарите на бившия банкер на Goldman Sachs повтарят думите на Карлос Таварес , ръководител на Stellantis, който твърди, че законодателството за емисиите ще повиши цените на автомобилите и ще изтласка средната класа от притежанието на автомобили.Създадена през 2019 г. като отделяне от американския производител на селскостопански химикали FMC Corporation, Livent се стреми да пробие в челните редици на литиевите компании. Тя има за цел да увеличи капацитета за производство на литиев карбонат в Аржентина до 100 000 тона до 2030 г. спрямо 20 000 тона през 2020 г. и притежава дял в Nemaska Lithium, която разработва проект за обработка на твърди скали в Квебек.

Пазарът на литий ще нарасне от 700 000 тона еквивалент на литиев карбонат тази година до над 3 милиона тона до 2030 г., според агенцията Fastmarkets. McKinsey пък изчислява, че 15 процента от търсенето на литий ще бъде неудовлетворено, дори ако всички проекти в процес на разработка се реализират.

Има и нещо друго. Цените на лития скочиха 10 пъти за две години, тъй като продажбите на електрически автомобили се увеличиха драстично. Подчертавайки бума, чилийската компания SQM тази седмица отчете 10-кратно увеличение на нетната печалба на $2.8 милиарда през деветте месеца до септември.

Литиевите проекти, ръководени от компании извън „голямата четворка“ на индустрията - Albemarle, SQM, Ganfeng и Tianqi - като цяло отнемат много повече време, отколкото обещаваха мениджърските им екипи.

Акциите за добив на литий се сринаха тази седмица, като Albemarle и SQM загубиха около 15 процента поради непотвърдени доклади, че китайските производители на катоди намаляват прогнозите за производство в знак на намалено търсене на електромобили на най-големия пазар в света.

Сет Голдщайн, анализатор в Morningstar, е на мнение, че предлагането на литий ще се бори да се справи с прогнозата за 20-процентов годишен ръст на търсенето през следващото десетилетие, което ще накара производителите на автомобили да продават повече хибридни превозни средства.

„Вярвам, че пазарът ще остане структурно недостатъчен през следващото десетилетие - каза той. - Това е силен растеж, който се случва веднъж на век за стока, какъвто видяхме с алуминия преди 100 години или петрола, когато превозните средства с двигатели с вътрешно горене набираха популярност. Устойчивият висок растеж на търсенето ще накара предлагането да се бори, за да навакса."

fallback
  • #27
    замяна ( преди 2 години )
    БАТЕРИИТЕ ТРЯБВА ДА БЪДАТ ЗАМЕНЕНИ ОТ ДРУГ ИЗТОЧНИК НА ЕНЕРГИЯ В АВТОМОБИЛИТЕ, КОЙТО НЕ СЕ НУЖДАЕ ОТ ГОЛЕМИ РАЗХОДИ ЗА ПОДДРЪЖКА
  • #26
    До долния ( преди 2 години )
    А дали няма да стане обратното? Колко струва твоя автомобил с ДВГ който караш в момента? Наистина ли не можеш да си позволиш чисто нов електромобил от най-продавания в Китай модел, който струва 4 000 долара? Защо смяташ че volkswagen golf на цена 60 000 лв е евтин автомобил, който всеки може да си го позволи, само защото volkswagen се превежда народен автомобил?Какво му е народното? Или цените на горивата ти се струват народни? Виж цената на тока наистина е народна и е поносима.
  • #25
    анонимен ( преди 2 години )
    А добро утро. Това откога се говори от хората с глава на раменете, че целта е да се отнеме автомобила от хората и да могат само единици да си позволят да карат такъв. Целта на глобалистите е хората да нямат коли и да бъдат тотално контролирани и да няма къде да мърдат.
  • #24
    анонимен ( преди 2 години )
    А третата глупост е, че литият ще свърши. Това е дежавю, защото обясняваха преди десетилетия, че нефта ще свърши, но очевидно половин век по-късно все още не е свършил. Но има една съществена разлика между лития и нефта. За производството на нефт се замърсява за всеки произведен литър, после се замърсява за обработката му, транспорта и най-вече при изгаряне за всеки изминат километър и жизнения му цикъл приключва. Лития се изкопава веднъж, а след това може да се ползва отново след рециклиране.
  • #23
    анонимен ( преди 2 години )
    Второ. След като един бизнес е бил печеливш, още преди цената на продукта да се е вдигнала 10 пъти заради спекула, този бизнес става повече от 10 пъти по-печеливш и всички искат да се включат в него за да печелят и те, а първите производители реинвестират свръх печалбите в разширяване на бизнеса. Не знам за колко време се разработва находище, но ако е да речем 7-8 години, по всички пазарни механизми след 7-8 години се очаква свръх производство на литий и падане на цената.
  • #22
    анонимен ( преди 2 години )
    Този или не е от най-умните или умишлено прави останалите хора на ***.Никой не очаква електромобилите да станат евтини, нито пък златните накити да станат евтини, защото това няма как да стане, ако материалите от които са направени са скъпи. Но това означава, че за разлика от автомобилите с ДВГ при продажбата на губиш толкова голяма част от цената на автомобила като нов. След направена голяма инвестиция в нов или втора употреба автомобил, ще трябва да доплатиш много малко за следващия.
  • #21
    До 19 ( преди 2 години )
    Май пропусна, че се е запалила след като е станала тотал щета след удар в отломка на магистралата с голяма скорост. Запалена или не, тази батерия след този удар не става за нищо.
  • #20
    Al ( преди 2 години )
    Това електрокарите - са пълни глупости!
  • #19
    анонимен ( преди 2 години )
    До 18: С палещите Тесли още на втория ден след купуването им ли ще се навъртат 2-3 милиона км? А това с колко батерии ще става с 5 или 10? Защо смяната на батерия струва колкото нова Дачия?
  • #18
    TSLA ( преди 2 години )
    Мина времето на умуването: на ся делко ли да сменя или ламбда сонда, че свети таблото на елха. Сега закачаш, откачаш и ГАЗ до ламарината - 2, 3 милиона км - колко може!
fallback
Последни