Изпълнителният директор на компанията Livent - Пол Грейвс, обяви, че кризата в предлагането на литий ще удари най-силно по-евтините модели, тъй като производителите дават приоритет на по-печелившите превозни средства. Според шефа на фирмата, която продава литий на производители на електрически автомобили, включително на Tesla, „не съществува ситуация, в която да има достатъчно литий, за да задоволи всички."
Постоянният недостиг на литий през следващото десетилетие ще доведе до по-малко продажби на автомобили и ще удари най-силно по-евтиния край на пазара, предупреди ръководителят на един от най-големите производители на жизненоважния метал за батерии.
Пол Грейвс твърди, че кризата в предлагането на литий, тъй като търсенето става все по-голямо, ще накара производителите на автомобили да дадат приоритет на материалите за своите по-печеливши модели.
„Ако вземем предвид прогнозите за търсене, тогава няма не можем да разширим предлагането на литий достатъчно бързо, за да наваксаме изоставането", каза той пред Financial Times.
Грейвс, чиято компания е доставчик на Tesla, General Motors и BMW, предупреди, че проблемът означава, че ще е нужно много повече време, отколкото политиците очакват, за да премахнат автомобилите с двигатели с вътрешно горене и че „евтините превозни средства ще бъдат предизвикателството".
Коментарите на бившия банкер на Goldman Sachs повтарят думите на Карлос Таварес , ръководител на Stellantis, който твърди, че законодателството за емисиите ще повиши цените на автомобилите и ще изтласка средната класа от притежанието на автомобили.Създадена през 2019 г. като отделяне от американския производител на селскостопански химикали FMC Corporation, Livent се стреми да пробие в челните редици на литиевите компании. Тя има за цел да увеличи капацитета за производство на литиев карбонат в Аржентина до 100 000 тона до 2030 г. спрямо 20 000 тона през 2020 г. и притежава дял в Nemaska Lithium, която разработва проект за обработка на твърди скали в Квебек.
Пазарът на литий ще нарасне от 700 000 тона еквивалент на литиев карбонат тази година до над 3 милиона тона до 2030 г., според агенцията Fastmarkets. McKinsey пък изчислява, че 15 процента от търсенето на литий ще бъде неудовлетворено, дори ако всички проекти в процес на разработка се реализират.
Има и нещо друго. Цените на лития скочиха 10 пъти за две години, тъй като продажбите на електрически автомобили се увеличиха драстично. Подчертавайки бума, чилийската компания SQM тази седмица отчете 10-кратно увеличение на нетната печалба на $2.8 милиарда през деветте месеца до септември.
Литиевите проекти, ръководени от компании извън „голямата четворка“ на индустрията - Albemarle, SQM, Ganfeng и Tianqi - като цяло отнемат много повече време, отколкото обещаваха мениджърските им екипи.
Акциите за добив на литий се сринаха тази седмица, като Albemarle и SQM загубиха около 15 процента поради непотвърдени доклади, че китайските производители на катоди намаляват прогнозите за производство в знак на намалено търсене на електромобили на най-големия пазар в света.
Сет Голдщайн, анализатор в Morningstar, е на мнение, че предлагането на литий ще се бори да се справи с прогнозата за 20-процентов годишен ръст на търсенето през следващото десетилетие, което ще накара производителите на автомобили да продават повече хибридни превозни средства.
„Вярвам, че пазарът ще остане структурно недостатъчен през следващото десетилетие - каза той. - Това е силен растеж, който се случва веднъж на век за стока, какъвто видяхме с алуминия преди 100 години или петрола, когато превозните средства с двигатели с вътрешно горене набираха популярност. Устойчивият висок растеж на търсенето ще накара предлагането да се бори, за да навакса."