fallback

Ако преминем на електромобили, няма да има евтини коли като сега!

Добивът на литий ще е основната пречка за достъпни коли на ток

Изпълнителният директор на компанията Livent  - Пол Грейвс, обяви, че кризата в предлагането на литий ще удари най-силно по-евтините модели, тъй като производителите дават приоритет на по-печелившите превозни средства. Според шефа на фирмата, която продава литий на производители на електрически автомобили, включително на Tesla, „не съществува ситуация, в която да има достатъчно литий, за да задоволи всички."

Постоянният недостиг на литий през следващото десетилетие ще доведе до по-малко продажби на автомобили и ще удари най-силно по-евтиния край на пазара, предупреди ръководителят на един от най-големите производители на жизненоважния метал за батерии.

Пол Грейвс  твърди, че кризата в предлагането на литий, тъй като търсенето става все по-голямо, ще накара производителите на автомобили да дадат приоритет на материалите за своите по-печеливши модели.

„Ако вземем предвид прогнозите за търсене, тогава няма не можем да разширим предлагането на литий достатъчно бързо, за да наваксаме изоставането", каза той пред Financial Times. 

Грейвс, чиято компания е доставчик на Tesla, General Motors и BMW, предупреди, че проблемът означава, че ще е нужно много повече време, отколкото политиците очакват, за да премахнат автомобилите с двигатели с вътрешно горене и че „евтините превозни средства ще бъдат предизвикателството".

Коментарите на бившия банкер на Goldman Sachs повтарят думите на Карлос Таварес , ръководител на Stellantis, който твърди, че законодателството за емисиите ще повиши цените на автомобилите и ще изтласка средната класа от притежанието на автомобили.Създадена през 2019 г. като отделяне от американския производител на селскостопански химикали FMC Corporation, Livent се стреми да пробие в челните редици на литиевите компании. Тя има за цел да увеличи капацитета за производство на литиев карбонат в Аржентина до 100 000 тона до 2030 г. спрямо 20 000 тона през 2020 г. и притежава дял в Nemaska Lithium, която разработва проект за обработка на твърди скали в Квебек.

Пазарът на литий ще нарасне от 700 000 тона еквивалент на литиев карбонат тази година до над 3 милиона тона до 2030 г., според агенцията Fastmarkets. McKinsey пък изчислява, че 15 процента от търсенето на литий ще бъде неудовлетворено, дори ако всички проекти в процес на разработка се реализират.

Има и нещо друго. Цените на лития скочиха 10 пъти за две години, тъй като продажбите на електрически автомобили се увеличиха драстично. Подчертавайки бума, чилийската компания SQM тази седмица отчете 10-кратно увеличение на нетната печалба на $2.8 милиарда през деветте месеца до септември.

Литиевите проекти, ръководени от компании извън „голямата четворка“ на индустрията - Albemarle, SQM, Ganfeng и Tianqi - като цяло отнемат много повече време, отколкото обещаваха мениджърските им екипи.

Акциите за добив на литий се сринаха тази седмица, като Albemarle и SQM загубиха около 15 процента поради непотвърдени доклади, че китайските производители на катоди намаляват прогнозите за производство в знак на намалено търсене на електромобили на най-големия пазар в света.

Сет Голдщайн, анализатор в Morningstar, е на мнение, че предлагането на литий ще се бори да се справи с прогнозата за 20-процентов годишен ръст на търсенето през следващото десетилетие, което ще накара производителите на автомобили да продават повече хибридни превозни средства.

„Вярвам, че пазарът ще остане структурно недостатъчен през следващото десетилетие - каза той. - Това е силен растеж, който се случва веднъж на век за стока, какъвто видяхме с алуминия преди 100 години или петрола, когато превозните средства с двигатели с вътрешно горене набираха популярност. Устойчивият висок растеж на търсенето ще накара предлагането да се бори, за да навакса."

fallback
  • #17
    TSLA ( преди 2 години )
    АКO е велика дума, *** цaпа гaщи. Няма литий там. Има никел, кобалт и манган. Има литиеви фосфати, оксиди и карбонати. И други по-модерни работи.
  • #16
    до 14 ( преди 2 години )
    Никой няма да ви пита. На никой не му пука. Говорите глупости, защото сте смотани.
  • #15
    анонимен ( преди 2 години )
    Цуй добавя, че подходът може да се окаже полезен и за възстановяване на лития от изхвърлените батерии, като дава на метала втори живот - и потенциален стимул за възхода на електрическите автомобили.Справка: Lithium Extraction from Seawater through Pulsed Electrochemical Intercalation, Chong Liu et al., Joule (2020), CellPress,
  • #14
    анонимен ( преди 2 години )
    Това е абсолютно същтото безсмилено проучване, като това преди няколко дена на испанците, които достигат като цяло до същия извод. А това че, елктрокарите ще поевтинея е утопия стил гладна кокошка просо сънува. Мисля е крайно време крайностите да се успокоят и всеки да кара това което му е присърце. Екология... няма и от 2те страни.
  • #13
    анонимен ( преди 2 години )
    Тук морската вода може да помогне. Световните океани съдържат приблизително 180 милиарда тона литий. Но е разреден, присъства в около 0,2 части на милион. Изследователите вече са създали множество филтри и мембрани в опит да извлекат литий от морска вода. Но тези усилия разчитат на изпаряване на голяма част от водата за концентриране на лития, което изисква голяма площ и време. Досега подобни методи не са икономични.
  • #12
    анонимен ( преди 2 години )
    Това представлява значителен напредък в тази област, коментира Джен Уук Цуй (Jang Wook Choi), инженер-химик в Националния университет в Сеул, който не е участвал в работата. Той добавя, че подходът може да се окаже полезен и за възстановяване на лития от използвани батерии.
  • #11
    анонимен ( преди 2 години )
    Бумът на продажбите на електрически автомобили предизвикват нарастващо търсене на литий. Но лекият метал, който е от съществено значение за производството на акумулаторни батерии, не е в изобилие. Сега изследователи съобщават за голяма стъпка към извличане на почти неограничен ресурс от литий - направо от морската вода.
  • #10
    анонимен ( преди 2 години )
    Никой не е казал, че всеки ще може да си купи електричка с пробег над 500 км. НЕ ви и трябва. Статията е поредната смотана опорка.
  • #9
    анонимен ( преди 2 години )
    Литий, натрий, калий, сяра, желязо, кобалт, никел.... споменавам само част от възможните химически комбинации. А вече има твърдотелни и полу-твърдотелни батерии. В Китай от този май делът на електрички е 31%. Колко години ви разказвам да гледате НОрвегия и да следите икономическите модели, ама вие нали сте си разбирачи.
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    Натриевите батерии ще изиграят друга роля - понеже са подходящи за влагане в стационарни батерии, ще освободят литий за коли. Лично аз се съмнявам да ги видим директно в коли, поне не в качествени и мислени модели.
fallback
Последни