Японската компания Тойота представи тази седмица петото поколение на най-популярния хибрид в историята – Prius, който в Европа се предлага само като plug-in хибрид. Задвижването е с 2,0-литров четирицилиндров двигател и електромотор с обща мощност 220 к.с. - с 99 к.с. повече от предишния Prius, който е с 1,8-литров четирицилиндров агрегат. За европейския Prius е предвидена и по-мощна батерия – 13,6 кВт/ч (при предшественика е 8,8 кВт/ч), поставена под задните седалки. От Toyota посочват, че промените осигуряват „50% повече от сегашното поколение“, което би трябвало да означава пробег на електричество от 94,15 км (досега беше 63 км).
Това е настоящето на един от пионерите в разработването на хибридни автомобили – Toyota, която пусна в масово производство първата бензиново-електрическа кола, а именно Prius и то точно преди 25 години – декември 1997-а. В миналото обаче и други автомобилни производители разработваха такива коли, сред тях и Mercedes.
Енергийната криза от 1979 г. кара автомобилните производители да създадат алтернатива на традиционните автомобили с ДВГ. Mercedes е първият сред европейските в тази област. През 1982 г. на индустриалния панаир в Хановер германците представят хибридното комби Mercedes-Benz W123. Автомобилът е конструиран по схемата Plug-in hybrid (PHEV).
В двигателното отделение на W123 са компактно разположени двуцилиндров бензинов двигател, електрически генератор, блок за управление, електромотор с мощност 30 кВт (41 к.с.) и автоматична 4-степенна скоростна кутия. Бензиновият двигател няма механична връзка с колелата и служи само за презареждане на електрическата батерия. С други думи, хибридният Mercedes-Benz W123 реализира последователна схема.
В багажника има батерия, сглобена от 91 желязо-никелови компонента, които са в метална тава, оборудвана със система за течно охлаждане. Всичко тежи почти 600 кг и заема лъвския дял от багажното отделение. В резултат на това за обслужване на батерията е необходимо да се внедри специален прибиращ се механизъм с прикрепено опорно колело.
Въртящият момент от електрическия мотор чрез модифицирана скоростна кутия се предава на задните колела. Иновацията е, че вместо стандартния преобразувател на въртящия момент, германските инженери инсталират фрикционен съединител, което значително намалява загубите на мощност в трансмисията.
Независимо от всичко, характеристиките на първия хибриден Mercedes не са впечатляващи. С едно зареждане на батерията колата може да измине 100 км. В случай на използване на бензинов генератор, разстоянието може да се увеличи с още 50 км. Двутонното комби се движи изключително бавно, а максималната скорост е ограничена до 80 км/ч.
Явно още не е било времето за хибриди и серийно въплъщение на тази кола няма. Въпреки това, германските експерти доказват на практика, че хибридната технология има бъдеще. До средата на 80-те години хибридният Mercedes-Benz W123 се тества, след което проектът е затворен. Разработките по него скоро се оказват полезни при създаването на първия електрически Mercedes W190 през 1990 г. Но това е съвсем различна история.