Зимата е труден период както за силовите агрегати на автомобила, така и за собственика на колата. Опитните водачи знаят, че не само издръжливостта на мотора, но и безопасността на водача и пътниците зависят от скоростта, с която двигателят работи - тоест от неговите оборотни режими. Какви трябва да са те през зимата, ви разказваме сега.
Смята се, че оптималният диапазон на скоростта на средностатистически атмосферен двигател е в диапазона 2500-4500 об/мин. За агрегат с турбокомпресор долната граница може да бъде намалена до 2100 об/мин. С други думи, всеки двигател е най-полезен за работа, като дава около 50-70% от максималния си въртящ момент.
Горното е напълно вярно за зимна експлоатация. С уговорката, че при шофиране с двигател, който все още не е имал време да загрее, си струва да поддържате оборотите му по-ниски - около 2500 об/мин. Всичко това може да се изпълни лесно на автомобил с ръчна скоростна кутия. А собствениците на автомобили с автоматици от различни видове могат да кажат, че за тях "приказките" за оборотите на двигателя са безсмислени.
Например, автоматичната скоростна кутия сама избира на коя предавка да превключи. Съответно човекът, който седи зад волана, не може да повлияе на скоростта на въртене на коляновия вал на двигателя. Наистина, повечето "мозъци" на автомобилите са настроени да работят с възможно най-ниските (в конкретна ситуация) обороти. За целта скоростната кутия винаги се стреми да превключи на най-високата възможна предавка.
Те са настроени по този начин от автомобилните производители в техния илюзорен стремеж към устойчивост. Повечето автоматични трансмисии обаче все още позволяват на водача да влияе на оборотите на двигателя, потискайки желанието на силовите агрегати да работят на празен ход. Само при много при по-старите и по-бюджетни модели автомобили техните автоматични трансмисии нямат режим на работа на скоростната кутия, наречен „спорт“.
Останалите обикновено го имат. Междувременно, превключвайки трансмисията в режим „спорт“, ние я принуждаваме винаги, при всяка скорост, да се опитва да поддържа по-ниска предавка и съответно леко повишени обороти на мотора. При някои автомобили електрониката не ги сваля под 2000 оборота в минута, при други поддържа поне 2500. А някои автоматици имат възможност за ръчно превключване на предавките.
При последната опция всичко е просто: самият водач може да ги превключва, поддържайки оптимални обороти на двигателя. Резултатът е същият: двигателят работи в оптималния за зимата режим и живее по-дълго. Въпреки че, разбира се, консумира малко повече гориво.
Обърнете внимание, че е особено полезно да поддържате леко повишени обороти на двигателя през зимата. В този случай той е в състояние бързо да даде повече мощност - например, ако е необходимо, да се направи бърза маневра. Но най-важното е, че при хлъзгав зимен път може да се наложи да намалите плавно, така че колата да не се „влачи“ поради загуба на сцепление.
Което е много удобно и безопасно да се направи чрез т.нар. "моторна спирачка". При прекалено ниски обороти такава техника не може да бъде изпълнена, това е възможно само при повишени скорости на въртенето на двигателя. Така през зимата е особено препоръчително постоянно да се кара с двигател, чийто колянов вал се върти със скорост от 2500 об/мин и малко по-високи.