Германският производител Porsche използва автомобилното изложение в Лос Анджелис, за да представи един доста необичаен модел. С него компанията едновременно създава нова категория – на спортните офроуд-автомобили и отдава почит на легендарното 911 Dakar, което през 1984 г. спечели ралито „Париж-Дакар“. Това е и първото 911 с 4х4.
Всъщност, Porsche 911 Dakar не е нов сериен модел, нито е уникален, а нещо средно, тъй като ще бъде произведено в тираж от 2500 бройки, които ще от пролетта на 2023 г. ще се продават по цял свят. Обявената цена е 230 000 евро, като за да се подчертае специалното в автомобила той ще се предлага в две версии - „911 Dakar“ или „911 Dakar Rallye Design Edition" с устойчив на надраскване корпус от титаниев карбид.
Външният вид на 911 Dakar показва елементите на истинско превозно средство с висока проходимост (Porsche го нарече „спортен автомобил без граници") като червени куки за теглене от кован алуминий на видно място, разширени арки на калниците, прагове на вратите и преди всичко регулируемо окачване, което в стандартен режим вече е с 50 мм по-високо от това на нормално 911 Carrera и може да се издигне дори по-високо.
В допълнение, автомобилът има стоманени вложки, фиксиран заден спойлер и преден капак от въглеродни влакна и композит (CFRP), взет от 911 GT3, брони с големи въздухозаборници и стоманени решетки за защита на каналите от камъни и отломки. На покрива е възможно да се монтира кутия за съхранение на багаж, която издържа до 48 кг и е оборудвана с фарове, захранвани от 12-волтов конектор. При желание е възможно колата да бъде оборудвана с преносима покривна палатка.
Стандартните гуми са гуми Pirelli Scorpion All Terrain Plus с 19-цолови джанти (245/45) отпред и 20-цолови (295/40) отзад, които при необходимост могат да бъдат заменени със стандартни гуми Pirelli Pzero.
Технически 911 Dakar е базирано на модела 911 GTS 4, като се предлага със същия 3,0-литров туин-турбо 6-цилиндров „боксер“, който развива 480 к.с. и 570 Нм въртящ момент. Той е комбиниран със задвижване на всички колела и 8-степенна PDK скоростната кутия. Към това той добавя някои елементи, взети от GT3, като задно управление и опори на двигателя с променлива твърдост, както и динамично управление на шасито (PDCC) със специфична настройка.
Последното включва две специални програми - Rallye Mode и Off-Road Mode, като втората активира режим на повдигане на окачването с още 30 мм („High Level"). Има и система Launch Control с калибриране за „рали“, като и за бързо стартиране на неравни повърхности, което намалява приплъзване на колелата до 20%. Porsche 911 Dakar ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,2 секунди. Максималната скорост, благодарение на офроуд-гумите, е ограничена до 240 км/ч.
Интериорът на 911 Dakar включва тапицерия Race-Tex и стандартни предни седалки Full Bucket. Вместо това липсват задните, които са премахнати, за да спестят гориво. По този начин се компенсира част от увеличението на масата, дължащо се на допълнителните офроуд-елементи. Крайното тегло е 1611 кг - само със 7 кг по-голямо от това на Carrera GTS с PDK.
За автомобила Porsche предлага пакета Rallye Design, който заменя стандартния цвят Shade Grey с боя, вдъхновена от тази на предшественика от 1984 г. - двуцветна, в бяло и синьо металик, като включва декорация с номер отстрани, а клиентът може да избира между „1“ и 999“.
Още снимки на Porsche Dakar 911 - вижте в галерията: