Покупката на автомобил втора ръка често е по-разумното решение - особено при главозамайващата инфлация в цените на новите коли през последните две години. Но то може да бъде и доста рисково. Кой употребяван автомобил ще ви служи вярно и кой ще ви докара до фалит от ремонти? Повечето класации, които се мъчат да дадат отговори, са просто начин да се прави трафик в интернет. Сред малкото изключения е тази на TUV, германската Асоциация за технически инспекции, която разчита не на съмнителни анкети сред клиенти, а на резултатите от техническите прегледи на милиони автомобили.
Снимка: TUV SUD
Все пак, преди да видите кои са най-здравите и най-чупливите 10-годишни автомобили, две предупреждения. Първо, определяйки процента дефекти, TUV не прави разлика между "евтини" и "скъпи" повреди - тоест между изгоряла крушка и колапс на окачването. И второ, това са коли, карани и поддържани в Германия. Докато онова, което пристига в Дупница и Горубляне, най-често е или тежка застрахователна щета, закърпена у нас, или изцеден от каране служебен автомобил. Класацията все пак е полезен ориентир, но при покупка винаги разчитайте на внимателна техническа инспекция, преди да вземете решение.
Най-здравите 10-годишни коли според TUV 2023 (ГАЛЕРИЯ):
Среден пробег: 103,000 км
Първото поколение на съвременния Swift, произвеждано от 2004 до 2010, не беше сред отличниците по издръжливост, меко казано - то даваше средно 30.7% дефекти при 10-годишните автомобили и бе сред десетте най-чупливи модела. Но второто поколение (AZG), което го замени от 2011, незабавно успява да се изкачи в Топ 20 с доста впечатляващ резултат. Комплименти за унгарската сглобка в Естергом.
Както виждате, в Топ 20 попадат 13 автомобила на германски марки, плюс още два, които де факто са разработени от германци. Бихме заподозрели хората в TUV в пристъп на патриотична гордост, но истината е, че само допреди няколко години в класацията доминираха японците, начело с колите на Toyota. Сегашното пълно отсъствие на компанията от Топ 20 може би се обяснява с понижени стандарти за качество покрай стремежа й да стане най-големият производител в света в началото на миналото десетилетие, както и да поддържа рекордно висок марж на печалба. Сега най-челното класиране за Toyota e 30-о място (Auris).
След най-здравите автомобили все пак попадат четири "японки", но те са дело на по-малки компании. Mitsubishi ASX например е най-челно класираният автомобил извън премиум производителите. В двайсетицата попада и един шведски модел за цвят. За сметка на това класацията изглежда катастрофално за френската автомобилна индустрия - най-челно класираната френска кола е едва на 59-о място, и при това става дума за миниатюрния Citroen C1, произвеждан съвместно с Toyota. Цели шест френски модела попадат в червената зона, а Renault Twingo и Renault Clio държат убедително двете последни места, изпреварени дори от собствената си бюджетна марка Dacia.
В ЗЕЛЕНАТА ЗОНА: 21. Audi A1 - 20,1%; 22. Mercedes GLK - 20,2%; 22. Volvo XC60 - 20,2%; 24. Audi A4/A5 - 20,3%; 25. BMW X5/X6 - 20,4%; 26. Skoda Yeti - 20,8%; 27. VW Golf - 20,9%; 29. Suzuki Grand Vitara - 21,0%; 30. Toyota Auris - 21,2%; 31. BMW X3/X4 - 21,9%; 32. Mercedes A-Class - 22,2%; 33. VW Up - 22,5%; 34. BMW 1/2 Series - 22,6%; 36. Mazda 2 - 22,8%; 37. Ford C-Max - 22,9%; 39. Skoda Superb - 23,1%; 40. Toyota Yaris - 23,2%
В ЖЪЛТАТА ЗОНА: 41. BMW 3 Series - 23,3%; 43. Mazda 6 - 23,9%; 43. Opel Astra - 23,9%; 47. Skoda Fabia - 24,5%; 48. VW Polo - 24,8%; 49. Suzuki Jimny - 24,9%; 50. Honda Civic - 25,2%; 51. VW Caddy - 25,4%; 53. Seat Leon - 25,5%; 53. Skoda Octavia - 25,5%; 55. Opel Insignia - 25,6%; 57. Mercedes C-Class - 25,7%; 58. VW Tiguan - 26,2%; 59. Opel Corsa - 26,3%
В ОРАНЖЕВАТА ЗОНА: 62. Mercedes E-Class - 26,5%; 63. Ford Fiesta - 26,6%; 63. VW Sharan - 26,6%; 66. Seat Ibiza - 27,4%; 67. Peugeot 308 - 27,6%; 68. Ford Kuga - 27,7%; 69. Hyundai ix35 - 27,8%; 70. Hyundai ix20 - 28,0%; 71. BMW 5/6 Series - 28,2%; 71. Kia Sportage - 28,2%; 73. VW Passat - 28,3%; 74. Ford S-Max - 28,6%; 75. Ford Focus - 28,8%; 77. Hyundai i30 - 28,9%; 78. Kia Ceed 29,1%
В ЧЕРВЕНАТА ЗОНА: 79. Hyundai i20 - 29,5%, 80. Ford Ka - 29,9%, 80. Nissan Micra - 29,9%, 82. Citroеn Berlingo - 30,0%, 83. Dacia Duster - 30,6%, 84. Ford Mondeo - 30,7%, 85. Citroеn C3 - 31,3%, 86. Fiat 500 - 31,3%
Потискащо последно място за Renault Clio в ранглистата. Третото поколение на модела е в червената и оранжевата зона по всички параметри, освен по разход на масло
На дъното, където по правило се събират най-евтините модели на пазара, има и няколко неприятни изключения от по-високи ценови сегменти, като Ford Mondeo, Ford Galaxy и Nissan Qashqai. Най-предно класираният корейски автомобил е Hyundai i10 - 61-о място, докато Чехия може да се похвали с 26-а позиция за Skoda Yeti.
Най-чупливите 10-годишни автомобили според TUV 2023:
88. Peugeot 207 - 31,6% (101,000 км)
89. Nissan Qashqai - 32,5% (130,000 км)
90. Renault Megane - 32,9% (131,000 км)
91. Fiat Punto - 33,5% (108,000 км)
92. Fiat Panda - 33,8% (95,000 км)
92. Nissan Juke - 33,8% (108,000 км)
94. Dacia Sandero - 35,0% (106,000 км)
95. Dacia Logan - 35,6% (132,000 км)
96. Renault Twingo - 35,9% (95,000 км)
97. Renault Clio - 36,4% (105,000 км)